Gjest BamseB Skrevet 10. januar 2012 #1 Skrevet 10. januar 2012 Var nettopp i dialog med banken min angående billån. Ikke at jeg skjøtter økonomien min dårlig, men har langt inn MYE kapital i boligen siste to år med tanke på fremtidig salg. Tanken var å låne rundt 150 000,- til bil, for å ha en bil som kan være med i noen år og tjenestegjøre som familiebil når den tiden kommer. Saksebehandleren i banken var ikke særlig positiv. Jeg har "noen" hundre tusen på bok, disse pengene er øremerket bolig, både nåværende og fremtidig. Siden jeg har planer om å selge huset(for å fiske ut en gevinst) så saksebehandleren heller at jeg kjøpte meg en billigbil for jeg kommer til å trenge egenkaptialen ved kjøp av neste bolig. Etter litt regning rundt egenandelsatsene han oppga vil det si at han tror jeg har planer om å investere i en bolig til 8,5 million. Er bankene virkelig så redde for å låne ut penger om dagen eller tror saksebehandleren min at han har et slags forsørgeransvar overfor sine kunder?
Alison Skrevet 10. januar 2012 #2 Skrevet 10. januar 2012 Her vet vi for lite til å gi deg et klart svar. Du skriver at du trenger et billån på kr 150.000,-. Da tenker jeg at du skal ha lån med pant i bilen. Et billån skal nedbetales i løpet av forholdsvis kort tid, og det vil dermed koste mer per måned enn f.eks. et boliglån. Når du skal bytte bolig vil du dermed ha mulighet til enn del lavere boliglån enn om du ikke hadde hatt billån (og her snakker vi om at lånesummen til bolig blir redusert med en god del mer enn 150.000,). Hvis du tenker på å ta opp lån til bil med pant i boligen vil det gå ut over den egenkapitalen du har knyttet opp i bolig. Det mange ikke tenker over når de skal selge boligen, er at så lenge boligen ikke er solgt vil banken nedjustere prisantydningen (gjerne 10-20 %) for å være på den sikre siden. Fra nyttår har også Finanstilsynet strammet inn rettningslinjene de gir bankene. Lånetagerne skal nå tåle minimum 5 % renteoppgang. Dette gjør at du nok får mindre i lån i forhold til din inntekt enn du ville ha fått før nyttår. Jeg vil tro at din rådgiver har sett på hva som skal til for å kjøpe ny bolig i den prisklassen du ønsker, og ut fra det sett at dette kan bli vanskelig om du velger å kjøpe en bil til den prisen du ønsker. For helt klart svar bør du snakke med rådgiveren din igjen og be om forklaring.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #3 Skrevet 10. januar 2012 Min erfaring er at banken er dum, og Elcon/Santander osv er "greie" når det kommer til kjøp av kjøretøy. Om du greier å finne deg en bil der alder+nedbetalingstid ikke er over ti år, er det opp til deg selv om du greier avdragene, uten en moralpreken på kjøpet...
Alison Skrevet 10. januar 2012 #4 Skrevet 10. januar 2012 Min erfaring er at banken er dum, og Elcon/Santander osv er "greie" når det kommer til kjøp av kjøretøy. Om du greier å finne deg en bil der alder+nedbetalingstid ikke er over ti år, er det opp til deg selv om du greier avdragene, uten en moralpreken på kjøpet... Nå var vel ikke spørsmålet om hun kunne få innvilget billån eller ei, men heller at det kan påvirke et senere boligkjøp.
Gjest Badabing Skrevet 11. januar 2012 #5 Skrevet 11. januar 2012 (endret) Dette høres rart ut. Bytt bank eller be om å få snakke med en annen. Jeg eier hus, hadde bare 250.000 i egenkapital og fikk billån på 180.000. Med pant i bil det også. Skal være greit å få billån med pant i bil, men da må du ha god nok økonomi til at du kan betale ned lånet på som regel fem år. Endret 11. januar 2012 av Badabing
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå