Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er enslig forsørger når jeg får mitt 2. barn.

Jeg har ett barn under 3 år, og får en baby i mars.

Jeg tjener selv 510 000,- i året.

Far til barna skal ha samvær med gj.sn. 6 netter per mnd.

Hvilke støtte kan jeg få da? Jeg har lest på NAV sider, men greier ikke å regne helt ut hva jeg kan ha rett til.

Stemmer det at jeg har rett på:

Bidrag fra far, regnet ut i fra hans samværsmengde, og inntekt

Utvidet barnetrygd (vil det da si standardsats for hvert av barna, pluss utvidet tillegg (970?)

Småbarnstillegg (660,- kun en sum, ikke per barn?)

Skatteklasse 2

Foreldrepenger uregnet av min inntekt

Dette er slik jeg har skjønt det, men jeg er usikker på om jeg har forstått riktig.

Er det slik at summen jeg betaler for barn i barnehagen forblir den samme, eller regnes den også ut ifra om man er to foreldre eller eneforsørger?

Såvidt jeg har skjønt det, har jeg ikke rett til overgangsstønad, eller har jeg det?

Veldig takknemlig for konkrete svar, og ikke henvisning til NAV sidene, de hjelper meg ikke så veldig..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enslig forsørger når jeg får mitt 2. barn.

Jeg har ett barn under 3 år, og får en baby i mars.

Jeg tjener selv 510 000,- i året.

Far til barna skal ha samvær med gj.sn. 6 netter per mnd.

Hvilke støtte kan jeg få da? Jeg har lest på NAV sider, men greier ikke å regne helt ut hva jeg kan ha rett til.

Stemmer det at jeg har rett på:

Bidrag fra far, regnet ut i fra hans samværsmengde, og inntekt

Utvidet barnetrygd (vil det da si standardsats for hvert av barna, pluss utvidet tillegg (970?)

Småbarnstillegg (660,- kun en sum, ikke per barn?)

Skatteklasse 2

Foreldrepenger uregnet av min inntekt

Dette er slik jeg har skjønt det, men jeg er usikker på om jeg har forstått riktig.

Er det slik at summen jeg betaler for barn i barnehagen forblir den samme, eller regnes den også ut ifra om man er to foreldre eller eneforsørger?

Såvidt jeg har skjønt det, har jeg ikke rett til overgangsstønad, eller har jeg det?

Veldig takknemlig for konkrete svar, og ikke henvisning til NAV sidene, de hjelper meg ikke så veldig..

Bidrag fra far, ut fra BÅDE hans og dins inntekt, go hans samværsmengde.

Utvidet barnetrygd betyr, standard barnetrygd på 970 per unge, pluss 970 til uavhengig av antall unger.

Småbarnstillegg får man BARE om man har FULL overgangsstønad.

Skatteklasse 2 vil du få.

Du kan søke om å få overgangsstønad, den vil reduseres med tanke på inntekten din. Selv fikk jeg ca 4500 kr/mnd i overgangsstønad med inntekt på 457000. Kan hende retten til overgangsstønad faller bort med din inntekt.

Foreldrepenger får du kun ut fra din egen inntekt.

Pris for barnehage forblir den samme, men du kan søke om penger til barnetilsyn, men tror du tjener for mye til å få dette dekket.

Skrevet

Du tjener nok for mye til å få særlig mer støtte enn bidrag, skatteklasse 2 og en ekstra barnetrygd. Men for all del, sjekk det ut!

Pris for barnehage forblir den samme, men du kan søke om penger til barnetilsyn, men tror du tjener for mye til å få dette dekket.

Men du vil jo uansett få søskenmoderasjon når den tid kommer. Betalingen i kommunale barnehager er også inntektsgradert, men igjen faller nok 510' i året inn i høyeste kategori. Men såvidt jeg husker var søskenmoderasjonen ganske betydelig.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg har lest i regelverket om overgangsstønad, og såvidt jeg kan se, tror ikke jeg at jeg kan få det.. siden jeg får foreldrepenger er jeg jo ikke ute av stand til å forsørge barna. Dvs. at jeg heller ikke skal ha småbarnstillegg.

Ser nå når jeg regner på bidrag at jeg fyllte inn min egen inntekt også. Ser ut til at jeg vil få et bidrag fra far på ca. 1800,-. Men såvidt jeg kan se fra utfyllingen, kommer det ikke noe sted frem at jeg skal forsørge to barn, men bare det ene barnet som jeg har tilsynsutgifter for. Syns det virket litt rart, fordi man har jo andre økte utgifter med å ha to barn enn tilsyn, f.eks. plassen man bor på, mat og utstyr? Men det er kanskje regnet inn på et annet sted?

Vanskelig å få helt oversikt. Jeg skal selvsagt etterhvert avtale et møte med NAV, hvor de kan hjelpe meg konkret med min situasjon.

Min mann betaler bidrag til et annet barn han har med en annen. Er det slik at det beløpet han betaler inn til statens innkrevingssentral er det samme beløpet som mor til det barnet mottar i bidrat? Altså, at han kommer til å betale inn til Stat. innkr. det samme som jeg får utbetalt?

Skrevet

Men du vil jo uansett få søskenmoderasjon når den tid kommer. Betalingen i kommunale barnehager er også inntektsgradert, men igjen faller nok 510' i året inn i høyeste kategori. Men såvidt jeg husker var søskenmoderasjonen ganske betydelig.

Det er bare noen kommuner som beregner barnehagebetaling utifra inntekt. Min kommune har ikke inntektsvurdert barnehage. Kommer også ann på kommunen i forhold til søskenmoderasjonen. Min opperer med 70% avslag på et søsken. De private i omegn opererer med 60% avslag på et søsken.

For å finne ut dette så må du nok henvende deg til din aktuelle kommune TS.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg har lest i regelverket om overgangsstønad, og såvidt jeg kan se, tror ikke jeg at jeg kan få det.. siden jeg får foreldrepenger er jeg jo ikke ute av stand til å forsørge barna. Dvs. at jeg heller ikke skal ha småbarnstillegg.

Ser nå når jeg regner på bidrag at jeg fyllte inn min egen inntekt også. Ser ut til at jeg vil få et bidrag fra far på ca. 1800,-. Men såvidt jeg kan se fra utfyllingen, kommer det ikke noe sted frem at jeg skal forsørge to barn, men bare det ene barnet som jeg har tilsynsutgifter for. Syns det virket litt rart, fordi man har jo andre økte utgifter med å ha to barn enn tilsyn, f.eks. plassen man bor på, mat og utstyr? Men det er kanskje regnet inn på et annet sted?

Vanskelig å få helt oversikt. Jeg skal selvsagt etterhvert avtale et møte med NAV, hvor de kan hjelpe meg konkret med min situasjon.

Min mann betaler bidrag til et annet barn han har med en annen. Er det slik at det beløpet han betaler inn til statens innkrevingssentral er det samme beløpet som mor til det barnet mottar i bidrat? Altså, at han kommer til å betale inn til Stat. innkr. det samme som jeg får utbetalt?

Du skal legge inn eldste mann i beregningskalkulatoren, der får du da hvor mye far skal betale for han/henne. Så starter du på nytt med den minste, så får du vite hvor mye far skal betale på den. Du legger sammen de summene, og så trekke fra noe (kall det gjerne kvantumsrabatt). Den variabelen kjenner jeg ikke, men NAV har det inne i sine retningslinjer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...