AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #1 Skrevet 10. januar 2012 Hvordan motiverer man barn (gutter) i ungdomsskolealder til å yte litt innsats i skolearbeidet? Han er en høvelig smart gutt, men orker ikke gjøre store arbeidet hverken når det gjelder lekser eller prøver. Jeg begynner å gå tom for ideer for hvordan vi kan motivere han. Har prøvd å forklare, rose, lokke, skjenne og kreve. Belønning i form av penger har vi ikke prøvd og har heller ikke lyst å bruke det som premiering. Noen råd?
Fanta Exotic Skrevet 10. januar 2012 #2 Skrevet 10. januar 2012 En venninne av meg fikk belønning av faren hvis hun fikk bra karakterer (på prøve eller fremføring). Tror hun fikk 500 for en 5'er og 700 for en 6'er. Fikk hun karakterer under det, fikk hun ingenting. Jeg tror det hjalp for henne, for hun begynte plutselig å jobbe masse i forkant, og fikk jo en del penger Siden du ikke vil ha penger, kan du jo finne en annen type belønning, som du vet han setter pris på?
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #3 Skrevet 10. januar 2012 En venninne av meg fikk belønning av faren hvis hun fikk bra karakterer (på prøve eller fremføring). Tror hun fikk 500 for en 5'er og 700 for en 6'er. Fikk hun karakterer under det, fikk hun ingenting. Jeg tror det hjalp for henne, for hun begynte plutselig å jobbe masse i forkant, og fikk jo en del penger Siden du ikke vil ha penger, kan du jo finne en annen type belønning, som du vet han setter pris på? Hadde håpet å finne en løsning der han innså at god jobbing med påfølgende gode/bedre resultat var en belønning i seg selv. 1
Fanta Exotic Skrevet 10. januar 2012 #4 Skrevet 10. januar 2012 Hadde håpet å finne en løsning der han innså at god jobbing med påfølgende gode/bedre resultat var en belønning i seg selv. Ja, selvfølgelig.. Hm, kom på en bedre ide: Dere kan jo eventuelt se på VGS-skoler sammen og forskjellige retninger. Kanskje han finner en skole han vil gå på, eller en retning? Hvis skolen krever et visst snitt, så har han noe å jobbe mot. Det motiverte meg enormt i 10. ihvertfall. Og jeg kom på skolen jeg ønsket meg! 2
Gjest henriett3 Skrevet 10. januar 2012 #5 Skrevet 10. januar 2012 Si til han hvilke jobber han kan ha når han ikke har utdanning, og at han må ha gode karakterer for å komme seg inn på skoler videre. Også lønnsforskjellen på de uten og de med utdanning. Og selvfølgelig at det er mye større sjanse å få jobb i det hele tatt viss du har en utdanning 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #6 Skrevet 10. januar 2012 si at enten får han legge ned en innsats ellers så ender han opp som burgerflipper på McD resten av livet, sammen med 16-åringer. 2
AuroraB Skrevet 10. januar 2012 #7 Skrevet 10. januar 2012 Det som fungerte bra for vår tenåring var å ringe vgs for å høre hva som var snittet for å komme inn på den linja han ville gå på. Så satte han, sammen med oss, seg mål for hvert enkelt fag og hvilken karakter han ville jobbe for å få. Det å risikere og ikke komme inn på førstevalget var nok motivasjon for gutten vår, og han hevet snittet sitt med en hel karakter fra 9. til 10.
Gjest Wolfmoon Skrevet 10. januar 2012 #8 Skrevet 10. januar 2012 Hadde håpet å finne en løsning der han innså at god jobbing med påfølgende gode/bedre resultat var en belønning i seg selv. Hvorfor skal dette absolutt gjelde ungdom i fag de kanskje ikke er interessert i overhodet? Jeg hadde neppe gjort den jobben jeg gjør uten å få betalt for det jeg heller, og jeg elsker jobben min. Egentlig bare en betraktning fra min side, og ikke egentlig et argument for at man må bruke penger som belønning Sånn bortsett fra det synes jeg forslaget om å sette seg mål for hvor han ønsker å komme inn videre kan være fin, så sant han ønsker å gå på en linje med høyere snitt da, ikke alle gjør det.
Gjest Thessie! Skrevet 10. januar 2012 #9 Skrevet 10. januar 2012 si at enten får han legge ned en innsats ellers så ender han opp som burgerflipper på McD resten av livet, sammen med 16-åringer. Det der er jo løgn og det vet nok de fleste som går på ungdomsskolen.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #10 Skrevet 10. januar 2012 Dere som slår et slag for å bruke pengebelønning: Om det er flere søsken, hvordan skal man premiere de barna som gjør det godt på skolen kontra de som gjør det dårlig? La oss si at den ene ungen i snitt ligger på 3-ere mens den andre ligger på 5-ere og 6-ere?
Gjest lærer Skrevet 10. januar 2012 #11 Skrevet 10. januar 2012 Hei Sette grenser hjemme. Se igjennom skolearbeid og sette krav for at dere anseer leksene som ferdig. Lekser som er gjort gir belænning ( noen trenger litt ytre motivasjon) som f.eks ekstra halvtime oppe, mer data/tvspill tid, ekstra lommepenger el. Lekser som ikke er gjort sier at da får en ikke godene, og kan ikke dra noe sted før de er gjort. Ansvar for egen læring er for mange oppskrytt. De fleste trenger at noen sjekker at du faktisk har gjort leksene. Sjekker at det er leksearbeid som gjøres på datan, når han sier at han gjør det. Men- det som gir aller mest resultat rundt skoleprestasjoner er at dere engasjerer dere, ser igjennom eleven skolearbeid, spør og er interessert og hjelper han med å lage rutiner for lekselesing/skolearbeid. Det er faktisk viktigere enn om dere faglig klarer å hjelpe han, noe som self. også er positiv, men faktisk ikke det viktigste. Ikke minst det å prate med han selv. Hva føler han selv at han kan gjøre for å få til dette? Kan dere lage en avtale. Vet han hvorfor det er viktig? 1
Nuttery Skrevet 11. januar 2012 #12 Skrevet 11. januar 2012 250 for 5'ere, 500 for 6'ere. Brått MYE mer motiverende å jobbe. Og ja, bestikkelse er nok en av de få tingene som fungerer.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #13 Skrevet 11. januar 2012 Jeg er også enig i den at man kan belønne 5'ere og 6'ere. Foreldrene mine gjorde dette med meg, og jeg gikk ut med et VELDIG godt snitt på ungdomsskolen Jeg fikk ikke så mye for en 5'er, da det var mitt "nivå", men for en 6, vanket det litt penger.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #14 Skrevet 11. januar 2012 Grøss, jeg håper at jeg slipper å måtte betale ungene for å gjøre leksene sine. Skjønner at det kan være en siste utvei for å få skolelei ungdom til å motivere seg, men prinsipielt sett sitter det langt inne å bruke bestikkelser for å få barna til å gjøre noe som strengt tatt er en selvfølge. Jeg har ungdomsskolebarn til høsten selv, og selv om motivasjonen for skolearbeid er god nå kan det endre seg- så man skal aldri si aldri. Men det ville være absolutt siste utvei for mitt vedkommende, for jeg synes det er helt på jordet å betale unger for skolearbeid... Lykke til med hvilke metoder du enn prøver, TS. Det må være fortvilende å se at han ikke utnytter potensialet sitt...
Gjest Mann på 45 Skrevet 11. januar 2012 #15 Skrevet 11. januar 2012 Hvordan motiverer man barn (gutter) i ungdomsskolealder til å yte litt innsats i skolearbeidet? Han er en høvelig smart gutt, men orker ikke gjøre store arbeidet hverken når det gjelder lekser eller prøver. Jeg begynner å gå tom for ideer for hvordan vi kan motivere han. Har prøvd å forklare, rose, lokke, skjenne og kreve. Belønning i form av penger har vi ikke prøvd og har heller ikke lyst å bruke det som premiering. Noen råd? Skal du motivere han da, eller er din rolle og hjelpe ham å finne sin egen motivasjon? http://www.helsedialog.no/laring_og_mestring_lms/laring/helsepedagogikk/Empatisk+kommunikasjon.9UFRvO0V.ips
Gjest Thessie! Skrevet 11. januar 2012 #16 Skrevet 11. januar 2012 Jeg tror det er veldig vanskelig å motivere ungdom som er lei skolen til å gjøre lekser. Det skal en del til. Så jeg tror nok eneste måten er å belønne ham med penger eller andre ting han ønsker seg, desverre. Eller omvendt, ta fra ham en gode dersom han ikke gjør det bra. Men pass på, alle klarer ikke å få 5-ere eller 6-ere uansett hvor mye de pugger.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2012 #17 Skrevet 11. januar 2012 Vi har en tenåring som ikke bryr seg om han får 500 for 6'ere, for han orker ikke/gidder ikke å gjøre lekser og synes det er mer verd å være sammen med venner (han lå på 5ere og 6ere før). Og så har vi en som bare får 5ere og 6ere, uten å gjøre lekser, for han er veldig oppegående. Det blir veldig feil for oss om den ene får flere 1000-lapper for å gjøre det bra uten å legge ned noe arbeid for det, mens den andre fortsatt ikke får motivasjon av det... Har prøvd alt annet også, av belønninger, innskrenkninger av rettigheter og motivasjonstaler. Han er bare ikke interessert. Hvis det ikke var for at han har forsøkt å skaffe seg deltidsjobb i flere måneder uten å få det så hadde han nok bare droppet ut for å jobbe. Mao. jeg kan ikke hjelpe deg, men hvis noen kommer med noe vi ikke har prøvd her så skal vi prøve det
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #18 Skrevet 12. januar 2012 Takk for svar alle sammen. Vet ikke helt om jeg fikk noen nye input om hva som kan hjelpe med tanke på motivasjonen, men det var nå kjekt å få svar. Og så er det ok å høre fra andre foreldre som har samme problemstillingen. En mor fortalte meg forresten at hennes sønn først hadde forstått poenget med skolejobbing da han kom til siste året på videregående.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå