Gå til innhold

Sherry, risvin og riseddik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mange wok-oppskrifter står det at man trenger kinesisk risvin, riseddik, sherry og søt sherry. Er det noe jg må ha? Skal ofte bare ei ts eller to i...eventuelt, er det noe jg kan erstatte det med, eller er det uungåelig å ha disse varene i hus?

Skrevet

Enkelt og greit nei, dere treger det ikke.

Selv bruker jeg heinz epleeddik eller på denne tiden av året hvor sitrusfruktene er på sitt beste litt frisk appelsinjuice eller lime, grapefrukt osv etter hva jeg har i hus.

Nå hadde jeg ved sist opptelling i matskapet ikke mindre enn 12 forskjellige eddiker. Det fine med eddik er at de holder i årevis, jeg har en hjemmelaget bringebæreddik som er fem år gammel og den blir bare bedre av å stå.

Skrevet

Jeg har hvitvinseddik, kan jeg bruke den da?

Skrevet

Selvfølgelig må du ikke, det er fint lite man "må" ha i mat. Det gir bare en litt annerledes smak. Om du ønsker den litt sur-skarpe smaken så er eddik en grei erstatning. Hvitvinseddik er sikkert fint.

Skrevet

Sherry er uvurderlig og ha i kjøleskapet til asiatisk mat hvis du vil lage GOD asiatisk mat og det erstatter risvin som ikke er lett å få tak på i Norge.

Riseddik er også veldig greit å ha.

• Liker 2
Skrevet

Har du tips til en sherry som er fin til asiatisk mat da?

Skrevet

Jeg bruker bare en "vanlig" halvtørr sherry, Amadillo/armandillo eller noe slikt...

Skrevet

Har alltid sherry og portvin/madeaira i kjøleskapet - veldig praktisk.

Når det kommer til alle typer eddiker, så er det jo egentlig en ingrediens som bidrar med syre de spør etter. Hvitvins, rødvinseddik, sitroner osv. er alle kurante kilder til syre.

• 2 år senere...
Skrevet

Hvor får man kjøpt risvin og Cherry?

Har sjekket Meny, Kiwi og Rema 1000. De hadde ikke dette.

Bor forøvrig i Oslo.

Takk.

Anonymous poster hash: 01b6f...419
Skrevet

Hvor får man kjøpt risvin og Cherry?

Har sjekket Meny, Kiwi og Rema 1000. De hadde ikke dette.

Bor forøvrig i Oslo.

Takk.

Anonymous poster hash: 01b6f...419

Du må på polet. Som du ser av svar lengre opp, så erstatter sherry risvin.

Kjøpte meg sherry etter at jeg fikk de rådene i tråden her, og den kinesiske maten blir veldig god<!

Skrevet

Sherry må til for GOD asiatisk mat.

Skrevet

Hvor får man kjøpt risvin og Cherry? Har sjekket Meny, Kiwi og Rema 1000. De hadde ikke dette. Bor forøvrig i Oslo. Takk. Anonymous poster hash: 01b6f...419

Du kjøper dem på grønnsaksbutikker og vinmonopolet.

Greit å ha soyasaus,østerssaus,hvit 7%eddik,epleeddik,rødvinseddik,sherryeddik,hvitvinseddik,balsamico og div olje hjemme, da kan man lage mange gode retter,spesielt fra Asia og sør i Europa:-)

Sherry,portvin,og annen drikke finner man jo på vinmonopolet.

Husk: sherryeddik og sherry er to forskjellige ting:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...