Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare lurer på, om en leilighet ligger ute for 700000,- og fellesgjelda er på 1000000,- må man da ha en egenkapital på 105000,- eller på 255000,- ?

Og man kan få kausjonister på topplån fortsatt, slik at man trenger ikke ha pengene i ren egenkapital?

Videoannonse
Annonse
Gjest bellabulla
Skrevet

Man trenger ikke ha pengene i ren kapital, man kan ha kausjonist som stiller med sikkerhet i sin egen verdi. Det kan være alt fra en båt til egenkapital.

Og jeg tror man må stille med 15% av totalsummen, uansett hva som er prisen på boligen og hva som er fellesgjeld :)

Skrevet

Interessant spørsmål, men jeg vet ikke. Jeg vil tro at det er 15% av innskuddet da...

Skrevet

Egenkapital for hele summen. Fellesgjeld er med.

Jeg vil fraråde deg å kjøpe bolig med så stor fellesgjeld. Det er sikkert borettslag som har dårlig økonomi eller ikke er noe særlig etablert.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Egenkapital for hele summen. Fellesgjeld er med.

Jeg vil fraråde deg å kjøpe bolig med så stor fellesgjeld. Det er sikkert borettslag som har dårlig økonomi eller ikke er noe særlig etablert.

Helt uenig.

Du må se på en masse andre ting, hva gjelder økonomien i et borettslag.

Jeg har sett mange "sunne" borettslag med denne fordelingen.

Be om å få siste regnskap og budsjett, samt referat fra generalforsamling.

Se på økonomien, med disponible midler, vedlikeholdstrategi..osv.

Alle disse punkter.

Er du uerfaren med regnskaper og slike ting, så be om å få hjelp av noen kyndige.

Ta gjerne også kontakt med ledelsen i borettslaget for opplysninger. Eventuelt regnskapsfører (ofte boligbyggelag)

Det finnes mange myter om borettslag og dette kan faktisk være en fornuftig bomåte om borettslaget er godt drevet.

Borettslagsmodellen er en av flere måter å eie bolig på i Norge. Et borettslag eies og drives som et selskap av de som bor der, andelseierne. Andelseierne eier både bygninger og tomt i fellesskap, og tallet på andeler er det samme som antall leiligheter.

Se opp for:

• Høy kvadratmeterpris.

• Lav egenkapitalandel.

• Stor andel fellesgjeld.

• Stigende rente.

• Urealistisk anslåtte ordinære driftskostnader.

• Noen års avdragsfrihet.

• Fallende eller usikkert eiendomsmarked.

Men liten egenkapital kan underlig nok kan slå ut som en fordel!

Så lenge hver enkelt beboer betaler sin «husleie» er alt greit. Hvis noen får problemer med sin personlige økonomi er det heller ikke alvorlig for borettslaget hvis boligprisene er slik at leilighetene kan selges for mer enn andelen fellesgjeld.

Viktig!

Det finnes flere sikringsordninger for borettslag. Mange borettslag er medlemmer av Borettslagenes sikringsfond. Obos har sin egen sikringsordning. Hvis en eller flere i borettslaget ikke klarer å betale sine felleskostnader, dekker sikringsfondet manglende innbetalte felleskostnader.

Hvis det oppstår problemer er det en fordel å være tilknyttet en garantiordning. Ved salg av borettslagsleiligheter vil medlemskap i en garantiordning være et pluss.

Ikke alle borettslag fyller kravene til å bli med i en sikringsordning. Andre borettslag har så solid økonomi at de velger å stå utenfor.

Når renten stiger, borettslaget skal begynne å betale avdrag på felleslånet og det viser seg at de faktiske driftskostnadene i borettslaget er høyere enn budsjettert – da øker felleskostnadene.

En annen fordel med borettslag er at man slipper dok avgiften på 2,5%

Ellers er dette helt riktig... innskudd + fellesgjeld = kjøpesum.

Endret av Østlandet
  • Liker 1
Skrevet

Østlandet, jeg vet fordelene av å bo i borettslag. Men jeg vil aldri investere i en bolig i et borettslag som har så høy gjeld og da vi var på jakt etter bolig selv, fikk vi samme råd fra både meglere, banker, familie, bekjente med lang erfaring med eiendom - ikke lur deg å kjøpe "billig" leilighet i et borettslag med så høy gjeld, det er tydelig tegn på at noe er veldig galt der og at det blir bare verre og verre. Men ellers er det helt fint å sjekke regnskap, budsjett, osv, for da dukker problemene opp ganske tydelig. Til slutt velger man selv hvor man vil investere pengene sine. :)

• Liker 1
Skrevet

Østlandet, jeg vet fordelene av å bo i borettslag. Men jeg vil aldri investere i en bolig i et borettslag som har så høy gjeld og da vi var på jakt etter bolig selv, fikk vi samme råd fra både meglere, banker, familie, bekjente med lang erfaring med eiendom - ikke lur deg å kjøpe "billig" leilighet i et borettslag med så høy gjeld, det er tydelig tegn på at noe er veldig galt der og at det blir bare verre og verre. Men ellers er det helt fint å sjekke regnskap, budsjett, osv, for da dukker problemene opp ganske tydelig. Til slutt velger man selv hvor man vil investere pengene sine. :)

Jeg sier bare at det behøver ikke å være noe galt.

Faktisk er det ikke veldig høy fellesgjeld dette. I forhold til alt som poppet opp for få år siden.

Hvis noen meglere har sagt deg at:

"tydelig tegn på at noe er veldig galt der og at det blir bare verre og verre"

....på grunn av en tilsvarende gjeldsbelastning.

Da er jeg veldig forundret og påstår at denne megler har en skjult agenda.

Denne problematikken er veldig sammensatt, er min påstand.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser etter ny bolig nå og merker at jeg blir skeptisk til fellesgjeld, men jeg har bodd i et bittelite borettslag (samboer eide) der fellesgjelda var på 800 000 og han kjøpte leiligheten for 500 000. Det drøye var at fellesutgiftene lå på 6000, men det var inkl. mye rart (oppvarming, kabel-tv, internett osv.) så han syntes det var greit. I tillegg til å ha en massiv gjeld var dette borettslaget flink til å holde utgiftene nede, så etter 7 år som borettslag hadde de også en formue på 1 mill. Det er ikke mye, men det viser at det er flinke mennesker som drifter dette borettslaget. Noen få års avdragsfrihet er veldig skummelt, da fellesutgiftene øker betraktelig når avdragene slår inn. Her var det 27 år igjen av avdragsfriheten og 32 år igjen av 50% rentefrihet. God tid på å selge før det blir vanskelig å få solgt. Det er veldig avhengig av borettslaget om fellesgjelda er negativ eller positiv. Gjelder som Østfold sier å anse hvert borettslag, og ikke dra alle under en kam.

Skrevet (endret)

He he...

Ikke østfold, men "østlandet"

Eller nærmere bestemt Buskerud.

Ellers forsåvidt enig.

Endret av Østlandet
Skrevet

He he...

Ikke østfold, men "østlandet"

Eller nærmere bestemt Buskerud.

Ellers forsåvidt enig.

haha, beklager, gikk litt fort i svingene:p

Skrevet

Jeg er enig med Østlandet, det er stor forskjell på de enkelte borettslagene selv om fellesgjelden er høy. Jeg bor i et relativt nytt borettslag (7 år), med høy fellesgjeld, men også høyt innskudd. Innskuddet pr leilighet ligger for tiden på ca 1,8 mill, noe de færreste vil ha råd til uten å sitte på en del kapital fra før. Fellesgjelden er på 1,7 pr leilighet, men den ligger knyttet til hver enkelt leilighet, så noen har alt nedbetalt den og andre betaler med enn nødvendig pr mnd. Alt er også forsikret i tilfelle noen ikke betaler sin andel. For å svare på spm ditt TS så var det nødvendig med egenkapital tilsvarende 10% av totalkostnaden da jeg kjøpte for ett år siden. Husk at borettslag som ligger under veldrevne selslaper som OBOS, BOB o.l. har mindre risiko for å gå konkurs, da det er bedre planlagt i forkant og styrt underveis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...