Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leste på NAV sine sider at uføre får 1G (pdd rett under 80 000) utbetalt i pensjon - det synes jeg var veldig lite? Hvordan kan man overleve på så lite penger?

Jeg sitter i en situasjon der jeg kanskje etterhvert blir tvunget til å søke om uføretrygd, men håper inderlig det ikke skjer (nei, ikke fordi det er dårlig "betalt").

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bostøtte, skattebegrensning osv.

AnonymBruker
Skrevet

Ja bostøtte kjenner jeg til. Synes bare det hørtes så lite ut i forhold til hva jeg får nå, men det går vel an å leve på det hvis man bare bor billig.

Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

Leste på NAV sine sider at uføre får 1G (pdd rett under 80 000) utbetalt i pensjon - det synes jeg var veldig lite? Hvordan kan man overleve på så lite penger?

Jeg sitter i en situasjon der jeg kanskje etterhvert blir tvunget til å søke om uføretrygd, men håper inderlig det ikke skjer (nei, ikke fordi det er dårlig "betalt").

Det stemmer ikke.

Minstesats for uføre er vel 1,97G, ca 150 000 kr i året, mens satsen for ung ufør er på 2,44 G.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/dok/regpubl/prop/2009-2010/prop-54-l-20092010/3.html?id=586722

Arbeidsavklaringspenger ytes med 66 prosent av beregningsgrunnlaget, som fastsettes ut fra vedkommendes pensjonsgivende inntekt i året før arbeidsevnen ble nedsatt med minst halvparten eller ut fra gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten i de tre siste årene før samme tidspunkt dersom dette gir et høyere grunnlag. Minste årlige ytelse skal likevel være 1,97 G, jf. nytt kapitel 11 i folketrygdloven § 11-16 andre ledd. For medlem som får arbeidsevnen nedsatt før fylte 26 år pga. en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, er minsteytelsen 2,44 G, jf. nytt kapittel 11 i folketrygdloven ved endringslov 19. desember 2008 nr. 106 om endringer i folketrygdloven § 11-16 tredje ledd.
Endret av Rosemor
Skrevet

De åtti tusen du viser til er fribeløpet. Som mottager av full uførepensjon, kan du etter ett år ( tror jeg) ha inntekt inntil fribeløpet uten at uførepensjonen reduseres. Inntekter under fribeløpet trengs ikke innrapporteres.

Skrevet

Tusen takk for oppklaring!

Sakset fra loven:

For medlem som får arbeidsevnen nedsatt før fylte 26 år pga. en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, er minsteytelsen 2,44 G,

Er det noen som vet om man må ha innvilget uføretrygd før man fyller 26, eller om det holder at man har bevist nedsatt arbeidsevne før dette (feks om man får AAP)?

Skrevet

Det stemmer ikke.

Minstesats for uføre er vel 1,97G, ca 150 000 kr i året, mens satsen for ung ufør er på 2,44 G.

Nesten riktig, det har gått opp til to ganger G nå. 158424 i året eller 13202 i måneden.

Skrevet

Tusen takk for oppklaring!

Sakset fra loven:

For medlem som får arbeidsevnen nedsatt før fylte 26 år pga. en alvorlig og varig sykdom, skade eller lyte som er klart dokumentert, er minsteytelsen 2,44 G,

Er det noen som vet om man må ha innvilget uføretrygd før man fyller 26, eller om det holder at man har bevist nedsatt arbeidsevne før dette (feks om man får AAP)?

Det er tidspunktet du blir ufør som gjelder. Du kan søke selvom du er eldre enn 26.

Men vær klar over at sykdommen skal være svært alvorlig for å få tillegget ung ufør. De fleste ender opp med minsteytelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...