AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #1 Skrevet 9. januar 2012 Nå er jeg skikkelig oppgitt, og litt skremt egentlig. Ei venninne av meg bor i Oslo, og hun lar gjerne sin 4årige datter gå forran oss når vi går feks på Oslo City. Jeg som er fra bondelandet og har sett min del av Criminal Minds, og diverse andre marerittfremkallende serier, påpeker jo at "er virkelig det der så lurt, jeg synes hun skal gå imellom oss eller i allefall holde deg i handa!". På Oslo S sa jeg rett ut "du, nå tar du og holder henne i handa, ikke la henne springe 5-10 meter forran oss her!". Da fikk jeg beskjed fra min venninne at jeg rakket ned på henne som mor. Javel ja.... I dag var det rushtid på handlesenteret her i byen hvor jeg bor, og mens jeg stresset på vei til jobb, løp jeg nesten ned en unge på 1-2 år som kavet alene i rulletrappa. Moren ble kjempesur og sa "SE HVOR DU GÅR DA!". Jeg sa bare "beklager, men jeg synes du skal se hvor barnet ditt går, når h*n er så liten og på et sted h*n ikke skal være, kan det dessverre fort skje noe". Hun så enda styggere på meg, snøfta og gikk vekk. Så satt jeg meg på en Kafe for å ta meg litt lunsj. En gruppe mødre med babyer, men også eldre barn, satte seg på bordet ved siden av meg. De var veldig opptatt av babyene sine, som forøvrig var søte og gullige, men de eldre barna la de ikke merke til. En jente på 6-7 år stod og spiste sukkerbiter fra en skål på et bord der det stod te og kaffekanner. Et par gutter begynte å lekesloss, for så å knuffe skikkelig til hverandre så den ene slo seg i gulvet og da var det fullt helvete, stakkars. Jeg bare.. Hvorfor passer ikke folk på ungene sine!? 43
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #2 Skrevet 9. januar 2012 første som slår meg : Har du barn selv ??!! 5
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 Populært innlegg #3 Skrevet 9. januar 2012 NEI, det er akkurat det jeg ikke har, og hadde jeg hatt barn så hadde jeg ikke latt dem løpe fritt på Oslo City, Oslo S, I RULLETRAPPA, eller latt de rase rundt på kafe og spise sukkerbiter av skåla. Mener du med ditt spørsmål at jeg må forstå at dette er normalt når man har barn? Tror jeg ikke en shit på, har andre venninner og kjente med barn, og de passer barna sine hardt når man er ute blant folk, for ikke å miste dem eller kontroll. 53
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #4 Skrevet 9. januar 2012 Veldig godt spørsmål! Hvis folk ikke klarer å få barna sine til å oppføre seg (gå pent, ikke rope og skrike), burde de bli hjemme. 17
GammelKaktus Skrevet 9. januar 2012 #5 Skrevet 9. januar 2012 Det er nok ikke like lett å få med seg alt når du har flere barn å passe på...sånn er det bare. Og du kan ikke holde de i hånda hele tiden heller. Bare se når du selv får barn... 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #6 Skrevet 9. januar 2012 Det er nok ikke like lett å få med seg alt når du har flere barn å passe på...sånn er det bare. Og du kan ikke holde de i hånda hele tiden heller. Bare se når du selv får barn... Jeg forstår jo at man ikke kan holde de i handa HELE tiden, men hadde du latt din 4åring løpe langt foran deg på Oslo S? Du vet kanskje at på Oslo S er det sinnsykt mye folk til envher tid, og ofte mista vi ungen litt ut av syne. Mener du seriøst det er greit fordi "man kan ikke holde de i handa hele tiden"?. 26
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #7 Skrevet 9. januar 2012 Nå er jeg skikkelig oppgitt, og litt skremt egentlig. Ei venninne av meg bor i Oslo, og hun lar gjerne sin 4årige datter gå forran oss når vi går feks på Oslo City. Jeg som er fra bondelandet og har sett min del av Criminal Minds, og diverse andre marerittfremkallende serier, påpeker jo at "er virkelig det der så lurt, jeg synes hun skal gå imellom oss eller i allefall holde deg i handa!". På Oslo S sa jeg rett ut "du, nå tar du og holder henne i handa, ikke la henne springe 5-10 meter forran oss her!". Da fikk jeg beskjed fra min venninne at jeg rakket ned på henne som mor. Javel ja.... I dag var det rushtid på handlesenteret her i byen hvor jeg bor, og mens jeg stresset på vei til jobb, løp jeg nesten ned en unge på 1-2 år som kavet alene i rulletrappa. Moren ble kjempesur og sa "SE HVOR DU GÅR DA!". Jeg sa bare "beklager, men jeg synes du skal se hvor barnet ditt går, når h*n er så liten og på et sted h*n ikke skal være, kan det dessverre fort skje noe". Hun så enda styggere på meg, snøfta og gikk vekk. Så satt jeg meg på en Kafe for å ta meg litt lunsj. En gruppe mødre med babyer, men også eldre barn, satte seg på bordet ved siden av meg. De var veldig opptatt av babyene sine, som forøvrig var søte og gullige, men de eldre barna la de ikke merke til. En jente på 6-7 år stod og spiste sukkerbiter fra en skål på et bord der det stod te og kaffekanner. Et par gutter begynte å lekesloss, for så å knuffe skikkelig til hverandre så den ene slo seg i gulvet og da var det fullt helvete, stakkars. Jeg bare.. Hvorfor passer ikke folk på ungene sine!? I den første paragrafen så synes jeg du virket litt hysterisk. Du vet vel at Criminal Minds er en tvserie som er overdramatisert for underholdningens skyld? Du må ikke gå å leie ungen din i hånda konstant inne på et kjøpesenter, så lenge du holder øye med den. Ellers så er jeg litt enig i at folk godt kan passe litt bedre på ungene sine. Men de fleste er nok veldig flinke til det. Det er de få som ikke er det som vi legger merke til. 10
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #8 Skrevet 9. januar 2012 I den første paragrafen så synes jeg du virket litt hysterisk. Du vet vel at Criminal Minds er en tvserie som er overdramatisert for underholdningens skyld? Du må ikke gå å leie ungen din i hånda konstant inne på et kjøpesenter, så lenge du holder øye med den. Ellers så er jeg litt enig i at folk godt kan passe litt bedre på ungene sine. Men de fleste er nok veldig flinke til det. Det er de få som ikke er det som vi legger merke til. Det med Criminal Minds var en litt spøkefull undertone, beklager at det ikke kom frem Jeg mener likevel det er uansvarlig å la små barn rote rundt alene i folkemengder, de kan komme bort og bli redde. 14
Gjest True Khaleesi Skrevet 9. januar 2012 #9 Skrevet 9. januar 2012 Skaff deg barn selv og se hvor lett og flott det er å holde de i hånda 24 timer i døgnet.. 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 Populært innlegg #10 Skrevet 9. januar 2012 Skaff deg barn selv og se hvor lett og flott det er å holde de i hånda 24 timer i døgnet.. Men nå må du gi deg for faen, jeg skriver ikke noe om 24 timer i døgnet. Hvis det er for mye forlangt av dere småbarnsforeldre at dere har styr på ungen deres de timene dere er ute i rushtid og blant folk, så OPPDRA UNGEN, DERE SELV, ELLER SITT HJEMME. Ikke alle er interessert i å tråkke rundt og oppå den. 50
Gjest True Khaleesi Skrevet 9. januar 2012 #11 Skrevet 9. januar 2012 Men nå må du gi deg for faen, jeg skriver ikke noe om 24 timer i døgnet. Hvis det er for mye forlangt av dere småbarnsforeldre at dere har styr på ungen deres de timene dere er ute i rushtid og blant folk, så OPPDRA UNGEN, DERE SELV, ELLER SITT HJEMME. Ikke alle er interessert i å tråkke rundt og oppå den. Høres ut som du har aggresjonsproblemer. Kanskje du bør bli pedagog?? 6
Populært innlegg Jerle Skrevet 9. januar 2012 Populært innlegg #12 Skrevet 9. januar 2012 For noe tull. Jeg har to unger og er enig med TS, det er vår jobb å oppdra de til å ikke være apekatter på kafé. Og mange bør passe mye bedre på unger sine på feks et kjøpesenter. Det er vel senteret sin feil den dagen en liten unge skader seg i rulletrappen feks. 68
Nusseli Skrevet 9. januar 2012 #13 Skrevet 9. januar 2012 Jeg forstår jo at man ikke kan holde de i handa HELE tiden, men hadde du latt din 4åring løpe langt foran deg på Oslo S? Du vet kanskje at på Oslo S er det sinnsykt mye folk til envher tid, og ofte mista vi ungen litt ut av syne. Mener du seriøst det er greit fordi "man kan ikke holde de i handa hele tiden"?. Du, när du blir mamma själv så kommer du inte behöva skapa ett sånt här inlägg. Då inser du att det finns olika mammor, både bra och dåliga. Samtidigt så kommer du inse att de flesta mammor faktiskt vet deras egna barns gränser bättre än bekanta eller främlingar. Som mamma har man ett speciellt språk med sitt barn, det kan vara en kort blick, så snabb att ingen annan uppfattar den som man får från sitt barn så att man själv som mor vet att barnet har kontroll på läget och inte tänker springa ifrån en. Den här kontakten börjar redan när de är ett par timmar gamla och ingen annan förutom just mammor vet vad jag menar. MEN det är naturligt att bli lite skeptisk, så som du är nu 3
Gjest Bustenskjold Skrevet 9. januar 2012 #14 Skrevet 9. januar 2012 Jeg reagerer vel mer på at enkelte foreldre ikke lærer ungene forskjell på ditt og mitt. Var på butikken i romjula for å fylle på kjøleskapet, og hadde en familiefar med 2 gutter foran meg i køen. Han betaler og går for å pakke varene sine, og mens jeg venter på at ekspeditøren skal bli ferdig med det lille jeg hadde, ser jeg at guttene hans har begynt å plukke varene mine av båndet og kastet bla påleggspakker o.l på hverandre. Vil anslå guttene til å være i 8-10årsalderen, og jeg spurte ham om det ikke var bedre at ungene ble hjemme når de ikke kunne oppføre seg. Han kikket på guttene og svarte "Jeg synes de klarer seg fint jeg".. Ekspeditøren på sin side tok det veldig fint, han gikk bare og hentet nye varer til meg og beklaget det som skjedde, selv om det jo ikke var hans feil overhodet. 19
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #15 Skrevet 9. januar 2012 Høres ut som du har aggresjonsproblemer. Kanskje du bør bli pedagog?? Du er i feil tråd, du svarer ikke på noen av poengene mine. Sikkert fordi du godt vet at jeg har rett. Kanskje du selv har en ugjerlig unge og føler deg truffet, ikke vet jeg. I såfall, pass godt på den, for det er skummelt å se små barn krype rundt på befolkede plasser. Ting kan skje, og det ønsker ingen. 23
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #16 Skrevet 9. januar 2012 Du, när du blir mamma själv så kommer du inte behöva skapa ett sånt här inlägg. Då inser du att det finns olika mammor, både bra och dåliga. Samtidigt så kommer du inse att de flesta mammor faktiskt vet deras egna barns gränser bättre än bekanta eller främlingar. Som mamma har man ett speciellt språk med sitt barn, det kan vara en kort blick, så snabb att ingen annan uppfattar den som man får från sitt barn så att man själv som mor vet att barnet har kontroll på läget och inte tänker springa ifrån en. Den här kontakten börjar redan när de är ett par timmar gamla och ingen annan förutom just mammor vet vad jag menar. MEN det är naturligt att bli lite skeptisk, så som du är nu Poenget er ikke at ungen kan løpe fra mor, poenget er at ungen kan bli løpt ned av noen som stresser på vei til toget, at ungen kan bli tatt også for den del. Var det jeg tenkte på. Oslo S er en travel plass, og en unge som knapt er en meter høy har vel ikke noe der å gjøre alene, uten mor i handa? 22
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #17 Skrevet 9. januar 2012 For noe tull. Jeg har to unger og er enig med TS, det er vår jobb å oppdra de til å ikke være apekatter på kafé. Og mange bør passe mye bedre på unger sine på feks et kjøpesenter. Det er vel senteret sin feil den dagen en liten unge skader seg i rulletrappen feks. Takk for støtten, ble overrasket over hvor mange som mener at jeg er den som tar feil her. 18
Vendie Skrevet 9. januar 2012 #18 Skrevet 9. januar 2012 (endret) Er enig med deg jeg også TS, er egentlig overrasket over hvor mye pepper du får. Enkelte foreldre er helt hjernedøde når det gjelder barna sine, sånn er det bare. Egentlig er det like greit at du slutter å irritere deg, selv om jeg vet at det ikke er lett. Endret 9. januar 2012 av Vendie 27
Nusseli Skrevet 9. januar 2012 #19 Skrevet 9. januar 2012 Poenget er ikke at ungen kan løpe fra mor, poenget er at ungen kan bli løpt ned av noen som stresser på vei til toget, at ungen kan bli tatt også for den del. Var det jeg tenkte på. Oslo S er en travel plass, og en unge som knapt er en meter høy har vel ikke noe der å gjøre alene, uten mor i handa? Jag håller med dig till en viss grad. Barn som springer ensamma på parkeringsplatser osv, det tycker jag inte om men samtidigt så vet jag som mamma att man inte är perfekt. De få sekunderna jag ser de här barnen springa lös kanske är just bara de här få sekunderna det faktiskt gör det. En fyra åring är inte alltid ett så litet barn som du verkar tro. Det finns många fyra åringar som har en klar verklighetsbild över de saker de gör i vardagen. För din vännina och hennes barn så är det väl naturligt att gå på Oslo S, det har de gjort i fyra år. För dig som bara kommer dit på besök så är det kanske stort och skrämmande men jag tror att den här mamman och hennes barn har hittat sin rytm. Men det där med kafeer och i affärena, det förstår jag inte alls! När barn rent ut sagt är otrevliga så är det föräldrarnas ansvar att vägleda barnet. Människor ska ha respekt för varanndra och det gäller även barn så är man på ett fik så skriker man inte eller springer runt och pillar på allt. 4
MockingJay Skrevet 9. januar 2012 #20 Skrevet 9. januar 2012 Har ingen barn selv , men har 12(!) tantebarn og har hatt mine barnevakter hvor vi er i både badeland og senter. Og jeg er helt enig med TS, har sett slike foreldre før og jeg kjenner jeg grøsser . Forrige gang vi var på badelandet sto det en unge på knappe 1-2 år øverst på en steinhelle trapp. Trappen ledet til en is kulp de voksne dyppet seg i etter badstua. De var unge å hadde etterlatt barnet nederst i trappen og ikke fulgt med når det kravlet opp . Jeg syntes det barnet sto ALT FOR ustødig der oppe. ( barnet vinglet forferdelig på den lille kanten ) så jeg løftet det ned . De la ikke merke til det heller . Jeg satt barnet ned på opprinnelig plass og ga bedskjed til foreldrene at de burde passe mer på, dere kan tenke dere responsen jeg fikk.. Men så kom det en ildsint badevakt og overtok for meg, hun hadde sett hele seansen. Er jo som kjent ikke lov å ekte barn uten tilsyn på barneland. 20
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå