Gjest Gjest gjest Skrevet 9. januar 2012 #1 Skrevet 9. januar 2012 Hei. Meg og min 15år gamle sønn krangler hele tiden om leggetider og når han må skru av data-en. Når har dere leggetider på hverdager? Og når må 15åringen skru av data på hverdagen? Svar Fort! Gjerne litt diskusjon.
Gjest gest Skrevet 9. januar 2012 #2 Skrevet 9. januar 2012 Data av 23 og klar til og hoppe rett i seng kl 23
Gjest lærer Skrevet 9. januar 2012 #3 Skrevet 9. januar 2012 Strever din sønn med å sove så er det veldig mye forskning som viser at en ikke bør se på tv, eller holde på med pc en time før man skal sove. Han bør også få minst 9 timers søvn. Så dersom han står opp kl. syv bør han sove rundt 10, men kanskje data av kl. halv ti, i seng kl. 10.30? Når han har kommet i den aldren så er det ikke så lett så styre når de skal sove, men synes det er fint at du styrer datatiden. Det er så mange, spes. gutter i den aldren, som spiller bort livet sitt, og sovner på skolen/orker ikke følge med fordi de spiller data hele natten. Det er et virkelig problem og har snakket m. mange frustrerte foreldre. Hilsen lærer
Gjest Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2012 #4 Skrevet 9. januar 2012 Han har også aldri sovnet i timene og er mest våken når han har sovet i 3 timer. Har også fått bedre karakter på prøver og tentamner da, med 3 timer søvn.
*Sinnataggen* Skrevet 9. januar 2012 #5 Skrevet 9. januar 2012 synes ikke egne datatider er noe. vet det er folk som har det, men synes det blir for drøyt. det er en interesse. så lenge ikke det er avhengighet ute å går. men legge tider femten år bør ligge rund 10 11 senest på skoledag. helg sikkert egne innetider, men oppe og data så lenge han vil. 1
sjøge Skrevet 11. januar 2012 #6 Skrevet 11. januar 2012 Når jeg var 15 ble nettverksledningen dratt ut klokken 23.00, og da var det rett i seng. Men før de bestemte seg for å dra den ut var det veldig lett å sitte i første etg og sette foten på bryteren på skjøteledningen når man hørte noen på vei ned. Forøvrig hadde jeg tv på rommet og skrudde lett denne på etter klokken 23.00. Men dette er 7 år siden. I dag har jo de fleste mobiletelefoner internettilgang også, så det eneste som funker er nok å dra ut ledningen med mindre du har vært så grei og anskaffet ungdommen fri bruk av nett på mobilen da, finnes jo noen som er så dumme også.
melly666 Skrevet 12. januar 2012 #7 Skrevet 12. januar 2012 Jeg ble oppdratt veldig strengt på barneskolen (i seng når mamma la seg, som ofte ville si 8-9), så når jeg kom på ungdomskolen fikk jeg endelig styre fritt. Fikk sove når jeg selv ville (men helst senest 1-2) og data ut den tiden (men vi hadde en felles stasjonær på den tiden, så pappa og broren min brukte den en del iløpet av dagen også). For meg og andre B-mennesker jeg kjenner har et styre selv system funket best. Da får man "ravet" ut med noen allnighters, og så lære å ta ansvar selv. Jeg er like trøtt uansett om jeg legger meg åtte, ti eller fire når jeg må stå opp åtte neste morgen, og jeg tror flere B-mennesker vil ha det på samme måte. Man burde kanskje kontrollere databruken hvis den blir ekstremt høy. Hadde noen gutter i klassen som bare silte wow hele dagen istedenfor å skaffe seg jobb og å gå på skole. Nå er det jo noen år siden, så burde være enda bedre utviklet og avhengighetsskapende nå. Men husk at mange skoler gir lekser som man må bruke data for å løse.
*Ariel* Skrevet 12. januar 2012 #8 Skrevet 12. januar 2012 Vår snart 16åring har leggetid senest kl.23 på skoledager. Internett slår seg av på hans maskin kl. 22. Snart 13-åringen har leggetid kl. 22 og internett av kl. 21.30
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #9 Skrevet 12. januar 2012 Jeg synes en 15-åring hovedaklig er stor nok til å bestemme dette selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå