The Kitten Skrevet 13. januar 2012 #61 Del Skrevet 13. januar 2012 Det interessante med Betty sin påstand om at det er en protest mot norsk kultur er jo at det for få år siden var helt normalt for gifte kvinner å gå med håret tildekket. Du ser det fortsatt i bunadkulturen i dag, da de fleste bunader har hodeplagg for gifte kvinner Kultur er i stadig forandring. Jeg sier ikke at kvinner skal måtte dekke seg til, og at det burde være en del av norsk kultur. Jeg sier at norsk kultur burde gi grunnleggende friheter til å kle seg som man vil, enten det er å gå toppløs eller i bikini på en strand, eller å skjule håret med en hijab. Når jeg stiller meg noe mer tvilende til burka og niqab på offentlig sted er dette fordi det gjør det svært vanskelig å identifisere personen som bærer det, på lik linje med f.eks. finnlandshette. I Frankrike har de jo forbud mot å bære religiøse symboler på offentlige steder. Unntaket fra dette er hijab, for ikke-muslimer har også brukt skaut, og da ser de ikke automatisk på det som et religiøst plagg. Ja, ja nok avsporing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 13. januar 2012 #62 Del Skrevet 13. januar 2012 I Frankrike har de jo forbud mot å bære religiøse symboler på offentlige steder. Unntaket fra dette er hijab, for ikke-muslimer har også brukt skaut, og da ser de ikke automatisk på det som et religiøst plagg. Ja, ja nok avsporing. hijab ER et religiøst plagg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #63 Del Skrevet 13. januar 2012 Hijab derimot kan fungere som en slags skjold mot denne sexualiseringen av "samfunnett"... men dette er min menning da=) Så lenge dette viktorianske og puritanske "skjoldet" er noe som bare skal gjelde for kvinner, mens de muslimske mennene gjør som de vil akkurat som i viktoria-tiden, så fremstår det som totalt hykleri. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #64 Del Skrevet 13. januar 2012 Hei. Går på universitet nå, og da har vi noen i klassen som bruker hijab. Det virker som om mange av gutta prøver å ta litt "avstand" eller hva jeg skal si da. Jeg snakker med de, og er med de på prosjektoppgaver og andre oppgaver vi har. Jeg opplever at jeg får noen stygge blikk, og at andre ser rart på meg. Skjønner ikke helt vitsen. Jeg klarer fint å være venner med alle uansett farge- religion og hijab eller ikke. Mennesker er mennesker. Hva tenker dere angående folk med hijab? Min antagelse er at guttene tenker at en jente som har mange venner som bruker hijab liker og henger med muslimske gutter på et romantisk nivå. At de tenker at hun liker disse muslimske guttene, som godt kan virke både kule og tøffe, men som samtidig gjør det de kan for å holde søstrene sine og andre muslimske jenter unna menn fra andre kulturer. Samtidig som de samme guttene flørter med, og er populære blant jenter som deg. Min antagelse er at de norske guttene tenker at de muslimske guttene "forsyner" seg i alle leire, samtidig som de også kontroller "sine egne" med jernhånd. Dette er i deres øyne uakseptabel oppførsel. Kanskje disse norske guttene syns du er pen. Men dersom de tenker at om du henger mye med muslimske gutter, da blir du lett utilgjengelig for dem på et romantisk nivå. Enda et "lost case" for disse norske guttene. Det kan føles ubehagelig for dem. Dette er bare en antagelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 13. januar 2012 #65 Del Skrevet 13. januar 2012 hijab ER et religiøst plagg Ja, det vet de (og jeg) godt. Poenget er at man ikke kan forby muslimer å dekke til håret og tillate det for andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #66 Del Skrevet 13. januar 2012 Ja, det vet de (og jeg) godt. Poenget er at man ikke kan forby muslimer å dekke til håret og tillate det for andre. Hijab er nok først og fremst 1. Moteplagg/gruppepress og opposisjon mot "samfunnet" 2. Politisk plagg innført av islamistene etter krigen 3. Kulturplagg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SummerJudith Skrevet 13. januar 2012 #67 Del Skrevet 13. januar 2012 Merkelig, jeg er norsk og går med folk med hijab hver dag får ingen stygge blikk (: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernardette Skrevet 14. januar 2012 #68 Del Skrevet 14. januar 2012 Og den endringa prøver jo du hardt å gjennomføre, først hijab og så nekter dere oss å bruke nisselue på juleavslutning på skolen. Atte hvem nekta hvem å gå med nisseluer sa du?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop28 Skrevet 14. januar 2012 #69 Del Skrevet 14. januar 2012 Atte hvem nekta hvem å gå med nisseluer sa du?? jeg sikter til en tidligere tråd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå