Gå til innhold

FÅR STYGGE BLIKK SIDEN JEG SNAKKER MED FOLK MED HIJAB

Anbefalte innlegg

Men selv om du og mange du kjenner bruker det frivillig, så tar ikke det vekk det faktum at NOEN ikke gjøtr det

Har ikke sagt at alle har det på frivillig. Men det betyr ikke at du skal se stygt på dem, FØR du vet om de går med det selv, eller fordi noen vil det...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop28

Har ikke sagt at alle har det på frivillig. Men det betyr ikke at du skal se stygt på dem, FØR du vet om de går med det selv, eller fordi noen vil det...

vis du leser mitt første innlegg så sier jeg ikke at JEG ser stygt på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Hva mener du man skal gjøre med det da? Forby de som går med det frivillig å gjøre det? Er det noe bedre enn det de gjør de som tvinger noen til å gå med hijab?

Nei, men forby folk å tvinge konene sine til å dekke seg til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Det er allerede forbudt å drive tvang i Norge, også når det gjelder hijab. Men jeg ser ikke helt hvordan det skal være mulig å fengsle noen for dette, uten at kvinnene selv anmelder det, gjør du?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere angående folk med hijab?

Jeg tenker det samme som jeg tenker om folk uten hijab. For meg spiller ikke det noen rolle om du har på deg hijab, caps eller ikke har hår. Skjønner ikke hvorfor folk må reagere på alt. Mennesker er mennesker. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Det er allerede forbudt å drive tvang i Norge, også når det gjelder hijab. Men jeg ser ikke helt hvordan det skal være mulig å fengsle noen for dette, uten at kvinnene selv anmelder det, gjør du?

nei.. og dermed ville det å firby hele plagget være det eneste som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Du vil altså heller tvinge de som går med det frivillig til å kle av seg. Hvordan er det bedre enn å tvinge noen til å kle på seg sa du? :klo:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Du vil altså heller tvinge de som går med det frivillig til å kle av seg. Hvordan er det bedre enn å tvinge noen til å kle på seg sa du? :klo:

Du fatter det ikke. ved å frivillig bruke hijab støtter man opp om tvangen til å bruke det også. man støtter opp om at kvinner er objekter som må dekke seg til for ikke å tiltrekke seg kåte menn.

Det at du ikke ser at det er bedre å nekte et plagg som representerer noe negativt, sier litt om deg.

Endret av BettyBoop28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
:jepp: Det sier at jeg er for et fritt samfunn der mennesker har lov til å kle seg som de vil, og et samfunn der en privatperson tvinger en annen til noe (i dette tilfellet å ta på seg hijab) er ulovlig!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

:jepp: Det sier at jeg er for et fritt samfunn der mennesker har lov til å kle seg som de vil, og et samfunn der en privatperson tvinger en annen til noe (i dette tilfellet å ta på seg hijab) er ulovlig!

Det sier at du er ekstremt naiv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Går på universitet nå, og da har vi noen i klassen som bruker hijab. Det virker som om mange av gutta prøver å ta litt "avstand" eller hva jeg skal si da. Jeg snakker med de, og er med de på prosjektoppgaver og andre oppgaver vi har. Jeg opplever at jeg får noen stygge blikk, og at andre ser rart på meg. Skjønner ikke helt vitsen. Jeg klarer fint å være venner med alle uansett farge- religion og hijab eller ikke. Mennesker er mennesker.

Hva tenker dere angående folk med hijab?

Tja, kanskje de egentlig vil ha kontakt med deg, men ikke føler de kan nærme seg om du er sammen med jenter med hijab ?

Mange norske gutter tror at de ikke kan snakke med eller nærme seg jenter med hijab, at det er forbudt eller noe.

Eller så liker de bare ikke hijab, og assosierer deg med det fordi du har venner som går med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det med at de velger det selv jeg stusser litt på/ikke tror helt på da.

Jeg begynte å gå med hijab selv om faren min var imot det, så det er flere som velger å gå med det frivillig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor de gjør det, Jeg har selv god kontakt med mine klasse kamerater som er gutter. De har ingen problem med hijaben min. vi gjør lekser sammen, snakker, tuller osv. merkelig at de skal gi deg stygge blikk fordi at du snakker med de som har hijab på seg. Folk er forkjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop28

Jeg begynte å gå med hijab selv om faren min var imot det, så det er flere som velger å gå med det frivillig.

Hvorfor er det så viktig for deg å bruke det da? Som protest mot norsk kultur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig for deg å bruke det da? Som protest mot norsk kultur?

Hovorfor går en nonne med drakten sin? eller en sikh med turban? og hvorfor hun kvinne som var jehovas vitner ville ikke ha blod fra noen andre, med andre ord var villig til å dø for religionen sin.

Jeg ser ikke på det som protest mot norskkultur. Kultur endrer seg stadig, norsk kultur er ikke det samme som det var for 100 år siden.

I norge har vi religions frihet og jeg følger norske lover, å følge norsk kultur er ikke noe som står i Norgeslover eller noe som påbudt. Det er ikke noe krav om hvordan enkelte skal kle seg i hverdagen.

Jeg finner roen i å bruke den og er veldig stolt av bruke det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Wolfmoon

Det interessante med Betty sin påstand om at det er en protest mot norsk kultur er jo at det for få år siden var helt normalt for gifte kvinner å gå med håret tildekket. Du ser det fortsatt i bunadkulturen i dag, da de fleste bunader har hodeplagg for gifte kvinner ;)

Kultur er i stadig forandring. Jeg sier ikke at kvinner skal måtte dekke seg til, og at det burde være en del av norsk kultur. Jeg sier at norsk kultur burde gi grunnleggende friheter til å kle seg som man vil, enten det er å gå toppløs eller i bikini på en strand, eller å skjule håret med en hijab.

Når jeg stiller meg noe mer tvilende til burka og niqab på offentlig sted er dette fordi det gjør det svært vanskelig å identifisere personen som bærer det, på lik linje med f.eks. finnlandshette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Hovorfor går en nonne med drakten sin? eller en sikh med turban? og hvorfor hun kvinne som var jehovas vitner ville ikke ha blod fra noen andre, med andre ord var villig til å dø for religionen sin.

Jeg ser ikke på det som protest mot norskkultur. Kultur endrer seg stadig, norsk kultur er ikke det samme som det var for 100 år siden.

I norge har vi religions frihet og jeg følger norske lover, å følge norsk kultur er ikke noe som står i Norgeslover eller noe som påbudt. Det er ikke noe krav om hvordan enkelte skal kle seg i hverdagen.

Jeg finner roen i å bruke den og er veldig stolt av bruke det.

Er du nonne?

Og apropos jehovas vitner, det er ingen jeg respekterer mindre enn de.

De har null med norsk kultur å gjøre.

Og den endringa prøver jo du hardt å gjennomføre, først hijab og så nekter dere oss å bruke nisselue på juleavslutning på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop28

Det interessante med Betty sin påstand om at det er en protest mot norsk kultur er jo at det for få år siden var helt normalt for gifte kvinner å gå med håret tildekket. Du ser det fortsatt i bunadkulturen i dag, da de fleste bunader har hodeplagg for gifte kvinner ;)

Kultur er i stadig forandring. Jeg sier ikke at kvinner skal måtte dekke seg til, og at det burde være en del av norsk kultur. Jeg sier at norsk kultur burde gi grunnleggende friheter til å kle seg som man vil, enten det er å gå toppløs eller i bikini på en strand, eller å skjule håret med en hijab.

Når jeg stiller meg noe mer tvilende til burka og niqab på offentlig sted er dette fordi det gjør det svært vanskelig å identifisere personen som bærer det, på lik linje med f.eks. finnlandshette.

FÅ ÅR? Iallefall 100 år. Det syns IKKE jeg er få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du nonne?

Og apropos jehovas vitner, det er ingen jeg respekterer mindre enn de.

De har null med norsk kultur å gjøre.

Og den endringa prøver jo du hardt å gjennomføre, først hijab og så nekter dere oss å bruke nisselue på juleavslutning på skolen.

Jeg er ikke nonne, jeg muslim jente. Hvem har spurt deg å ikke bruk nisselue, det var noen etnisk norsk som hadde sagt det av hensyn til religionen sin.

Når det gjeld Nisselue så jeg har brukt selv julenisse drakt, har kjøpt det ifra butikken jeg jobber i. Jeg feiret nyttårs aften med julenisse drakten og fyrverkeri.

det er dumt å knytte lille rød nisselue med kristendommen, det er bare noe tradisjonelt, det fantes ikke noe julenisse det er bare en fantasi. men jeg liker drakten så.

Jeg pynter hustet mitt mer enn mine naboer i jule tiden, og går på jule bord med venner.

Jeg vet ikke hva er det som får dere å tenke at alle muslimer tenker negative om dere. ikke døm alle muslimer etter det du hører i media.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...