Gå til innhold

Hjelpetiltak fra barnevernet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er alenemor til 2 jenter 7 og 1 år. De har forskjellige fedre, ingen av de har kontakt med fedrene sine.

Føler meg sliten å mangler tid for meg selv... Vurderer å søke barnevernet om avlastningshjem.

Har også hørt om at de kan hjelpe til økonomisk, bet bhg og medlemskont. for fritidsaktiviteter.

Syns det er litt skummelt å ta kontakt med barnevernet og tanken på å sende barna mine til fremmede folk er litt skremmende, er jo redde for de..

Men jeg kjenner at jeg virkeli kunne trengt en pause avogtil...

Noen som vet mer om dette som vil fortelle ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du! :)

Jeg synes du er kjempe tøff som selv ønsker å søke hjelp hos bv.

For mange kan det være såpass skummelt, at noen velger å ikke søke hjelp de kunne trengt og fått.

Barneverntjenesten kan hjelpe deg med flere hjelpetiltak :)

Blant annet barnehage, besøkshjem eller støttekontakt.

Bvt kan også sørge for å dekke enkelte fritidsaktiviteter for barna.

Jeg synes du skal ringe til bvt i din kommune og be om å få møte en saksbehandler vdr. avlastningsmuligheter :)

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Ikke meningen å være frekk her.. men hvorfor føler du at du trenger hjelp? annet å være sliten å vil ha tid for deg selv...

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre ble meldt til barnevernet fordi jeg ble mye mobbet og ikke hadde venner, og derefor satt hjemme bestandig.

Mamma var livredd for man hører jo bare negative ting om barnevernet.

Men vi fikk kjempe god hjelp! Jeg fikk en støttekontakt som tok meg med ut på aktiviteter 1-2 x i uka, som ble betalt av Barnevernet. Dette var en fantastisk hjelp for meg, og selfølgelig også for foreldrene mine, som "endelig" fikk noen timer fri fra meg etter 12 år...

Så det finnes hjelp og få, jeg synes du skal hoppe i det, det er ikke så farlig som mange vil ha det til:)

Skrevet

Ikke meningen å være frekk her.. men hvorfor føler du at du trenger hjelp? annet å være sliten å vil ha tid for deg selv...

Jeg tror nok terskelen for en del til å ta kontakt m barnevernet for hjelp er ganske høy

- så jeg tror nok at moren her gjør lurt i å søke støtte hos bv, hvis det kan hjelpe henne med en bedre hverdag og bedre omsorgssituasjonen for hennes barn. :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min mor ordnet besøkshjem med barnevernet da jeg var rundt 14år. Vi tre barna har bare gode minner til dette, iallefall:) Men, tror det stiller seg annerledes når man -selv- tar kontakt.

AnonymBruker
Skrevet

De fleste som kontakter barnevernet er faktisk foreldrene selv. Barnevernet kan hjelpe deg med flere typer tiltak avhengig av hva du trenger hjelp til.

AnonymBruker
Skrevet

Alle 2 barnsmødre som kke har kontakt med barnefar er sliten og trenger tid for seg selv. ...

Skal alle kontakte barnevernet da?

Det må være mer grunn en bare det...

Skrevet

Alle 2 barnsmødre som kke har kontakt med barnefar er sliten og trenger tid for seg selv. ...

Skal alle kontakte barnevernet da?

Det må være mer grunn en bare det...

Nei, det trenger det ikke :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men hjelpen som er tilgjengelig avhenger sterkt av hvor du bor. Hvis det er stort press på barnevern og sosialtjeneste, kan du ikke uten videre regne med at de har tilbud til slitne alenemødre.

Det betyr selvsagt ikke at du ikke kan forhøre deg, men bare så du er forberedt på at det ikke er sikkert det er så mye de kan gjøre.

Skrevet

Men hjelpen som er tilgjengelig avhenger sterkt av hvor du bor. Hvis det er stort press på barnevern og sosialtjeneste, kan du ikke uten videre regne med at de har tilbud til slitne alenemødre.

Det betyr selvsagt ikke at du ikke kan forhøre deg, men bare så du er forberedt på at det ikke er sikkert det er så mye de kan gjøre.

Slitne alenemødre utgjør en risikofaktor for deres barns omsorg.

Barneverntjenesten vil nok prioritere en slik type sak - rett og slett fordi det her er viktig å iverksette forebyggende arbeid.

AnonymBruker
Skrevet

Slitne alenemødre utgjør en risikofaktor for deres barns omsorg.

Barneverntjenesten vil nok prioritere en slik type sak - rett og slett fordi det her er viktig å iverksette forebyggende arbeid.

Jeg håper du har rett, men jeg har altså erfaringer med det motsatte både privat og i jobbsammenheng. Det betyr ikke at det er representativt for alle steder i Norge, men selv om forebyggende arbeid er viktig blir det neppe prioritert over pågående tiltak.

Men det er et sidespor, og overhodet ikke relevant for TS. Jeg synes absolutt hun skulle forhøre seg. Derimot synes jeg det er greit å i hvert fall være forberedt på at det ikke er like enkelt som det høres ut i denne tråden, for det trenger det ikke nødvendigvis å være.

Skrevet

Jeg håper du har rett, men jeg har altså erfaringer med det motsatte både privat og i jobbsammenheng. Det betyr ikke at det er representativt for alle steder i Norge, men selv om forebyggende arbeid er viktig blir det neppe prioritert over pågående tiltak.

Men det er et sidespor, og overhodet ikke relevant for TS. Jeg synes absolutt hun skulle forhøre seg. Derimot synes jeg det er greit å i hvert fall være forberedt på at det ikke er like enkelt som det høres ut i denne tråden, for det trenger det ikke nødvendigvis å være.

Det er leit å høre at du har opplevd det slik.

Og det er vanskelig å stikke under en stol at det kan være svært store forskjeller på saksbehandlere. :tristbla: Selv om det selvsagt ikke burde være slik.

Noen kommuner er mer opptatt av brannslukking enn forebyggende tiltak.

Trist men sant...

Skrevet

Det er leit å høre at du har opplevd det slik.

Og det er vanskelig å stikke under en stol at det kan være svært store forskjeller på saksbehandlere. :tristbla: Selv om det selvsagt ikke burde være slik.

Noen kommuner er mer opptatt av brannslukking enn forebyggende tiltak.

Trist men sant...

Skrevet

I forhold til økonomiske tiltak som betale barnehage etc. er det sjelden barnevernet går inn og gjør det, de ber foreldre søke sosialtjenesten først.

AnonymBruker
Skrevet

TS her..

Jeg har liten omgangskrets, mine foreldre er ikke noe serlig til hjelp. Økonomien er dårlig, bosituasjon er dårlig, barna krever masse, 1klassingen skal være med på mye å kjøres hit å dit. Minste jenta henger i buksa på meg hele tiden. Holder på å bli syk kjenner jeg av alle bekymringene, dagene går så fort at jeg føler ikke jeg får gjort noe.

Og problemer dyttes bare bort isteden for at jeg finner løsninger, for jeg har ikke overskudd til å tenke på de engang.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan risikere at de tingene du nevner blir brukt mot deg. At du er ressurssvak, har for dårlig omsorgsevne, har for dårlig økonomi til og dekke barnas behov og for dårlige boforhold. Og ellers for lite nettverk. Og som Liv nevner så er det sjeldent de går inn med økonomisk støtte, dette anser de som en oppgave for sosialen. Og det og være avhengig av sosialen kan de også fint bruke mot deg, hvis de bestemmer seg for det.

Oppstår det uenighet mellom dere, og de får en negativ oppfatning av deg bryter helvete løs.

Dette er som et lotteri, og er helt avhenig av hvem du møter.

Skrevet

Du kan risikere at de tingene du nevner blir brukt mot deg. At du er ressurssvak, har for dårlig omsorgsevne, har for dårlig økonomi til og dekke barnas behov og for dårlige boforhold. Og ellers for lite nettverk. Og som Liv nevner så er det sjeldent de går inn med økonomisk støtte, dette anser de som en oppgave for sosialen. Og det og være avhengig av sosialen kan de også fint bruke mot deg, hvis de bestemmer seg for det.

Oppstår det uenighet mellom dere, og de får en negativ oppfatning av deg bryter helvete løs.

Dette er som et lotteri, og er helt avhenig av hvem du møter.

Phew! Godt vi ikke driver med skremselspropaganda her :sjenert:

Skrevet

TS her..

Jeg har liten omgangskrets, mine foreldre er ikke noe serlig til hjelp. Økonomien er dårlig, bosituasjon er dårlig, barna krever masse, 1klassingen skal være med på mye å kjøres hit å dit. Minste jenta henger i buksa på meg hele tiden. Holder på å bli syk kjenner jeg av alle bekymringene, dagene går så fort at jeg føler ikke jeg får gjort noe.

Og problemer dyttes bare bort isteden for at jeg finner løsninger, for jeg har ikke overskudd til å tenke på de engang.

Jeg synes ikke du trenger å utbrodere mer om situasjonen din her på KG. :klemmer:

Men jeg ser for meg flere hjelpetiltak som vil kunne være aktuelle for deg og barna dine, som vil kunne lette hverdagen din og bedre barna dine sitt liv :)

Jeg synes du skal ha ros for å sette barna dine først - og ikke tenke på egen stolthet.

Jeg håper du får den hjelpen du har krav på!

Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er spørsmålet!

Setter hun de to hun har bringt til verden først eller er det seg selv....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...