Gjest olive Skrevet 27. desember 2003 #1 Skrevet 27. desember 2003 Datteren min er tre år. Hun sluttet med bleier på dagtid i august, og hadde få uhell. Hun bruker fortsatt bleie om natten. Hun er storesøster til ei på 9 måneder. Først sluttet hun å tisse i bleia, men ville ha den på når hun skulle bæsje fordi hun ikke fikk det til når hun satte seg på do, men etterhvert fant hun den rette teknikken og det gikk fint å ikke bruke bleie. For en måned siden hadde hun blærekatar. Medisinen hun fikk først virket ikke, slik at hun hadde smerter hver gang hun skulle tisse i 10 dager før hun fikk ny medisin som virket. Hun hylskreik og tisset kun når det rant over av seg selv. Stakkars. I denne perioden brukte hun noe bleie, hun var redd for å tisse, redd for å gå på do, redd for at det skulle gjøre vondt, og det gjorde det jo. Det var lettere å slippe noen dråper i bleien. Så ble hun bra og begynte å tisse på do igjen, en ukes tid. Men bæsje, det begynte hun å gjøre i trusa? Hun har holdt på slik i to ukers tid, og de siste dagene tisser hun i trusa også. Jeg vet ikke om det er pga sjalusi til søsteren, ønske om å være liten, om det er psykologisk pga smertene under sykdommen, eller hva det er.. Jeg forsøker å snakke med henne om hvorfor, men får ikke fornuftige svar. Hun går med på å tisse på do noen ganger, sier hun ikke må, men at vi kan prøve, også kommer det kanskje litt. Andre ganger sitter hun bare og tuller på do, og kan tisse i buksa et kvarter etterpå. Vi har forsøkt med belønning, små klistremerker. Fungerer litt, men ikke mye. Vi har også hengt opp et ark på veggen ved do som vi tegner på når hun har tisset. Men alikevel tisser hun like mye i buksa som på do. Jeg vet hun kjenner når hun må, for stort sett gjemmer hun seg vekk litt, vil være alene osv. Noen ganger er jeg rask nok til å få henne på do, andre ganger oppdager jeg det for sent. Tidligere sa hun fra når hun måtte på do.. Noen ganger tror jeg nesten hun gjør det bare fordi det er noe hun kan bestemme, og vi ikke kan gjøre noe med. Jeg vet ikke hva vi skal gjøre. Noen med erfaring? Begynne med bleie igjen? Triks for å få henne til å gå tilbake til do.
Gjest Poirot Skrevet 27. desember 2003 #2 Skrevet 27. desember 2003 Har jobbet mye med psykisk utviklingshemmede og dotrening. Det som da er vanlig er følgende: -bli fulgt på do hver 30. min for å prøve. -Ha gjerne aluminiumsfolie i do, så hører man lettere om det kommer noen dråper -Leker å drive på med mens man sitter på do -Belønning når man tisser, fjerne litt rosiner, en pastill. Ha denne fremme mens hun sitter på do -Ingen kjeft ved tiss i buksa -Gå på do med en gang hun tisser i buksa og si "du skal tisse på do". -Bytt raskt til rene klær uten for mye tull og tøys. _evt ha en bleie parat når hun skal bæsje, så hun kan komme å få den når hun må.
Gjest EvaL Skrevet 4. januar 2004 #3 Skrevet 4. januar 2004 Jeg syns hun skal få lov til å ha bleie på når hun vil det. Om det skyldes sykdommen eller sjalusi er vel vanseklig å slå fast, men jeg tror det første er grunnen. Det er forståelig at hun reagerer som hun gjør med årsakene du oppgir, og da syns jeg dere skal være tolmodige og la henne få litt tid på seg og bruke bleier om hun vil det. Det er uansett snakk om kort tid før problemet løser seg og hun selv ordner opp i dette tror jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 5. januar 2004 #4 Skrevet 5. januar 2004 Ikke lag noe styr rundt dette, vil hun ha bleier på igjen så la henne få lov til det.
Gjest Gjest_Kristin_* Skrevet 26. desember 2009 #5 Skrevet 26. desember 2009 Ikke lag noe styr rundt dette, vil hun ha bleier på igjen så la henne få lov til det. Syntes hun skulle få lov til og tisse og bæsje i trusa eller i bleie vist hun vil det
Lemming Skrevet 27. desember 2009 #6 Skrevet 27. desember 2009 Min gutt hadde en periode leeenge etter at han hadde sluttet med bleie hvor han begynte å bæsje i buksa igjen. Eller.. det blir ikke riktig å si det slik - han ville ikke bæsje i det hele tatt. Knep igjen så lenge han klarte, og til slutt endte det i trusa. Hadde ikke vondt eller noe, det virka rett og slett som han hadde det for "travelt" hele tiden. Ville ikke gå fra lek for å gå på do for eksempel. Det ble til slutt et skikkelig stort problem, fordi når han knep så lenge igjen ble avføringen treg og hard. Og iom at han stadig knep igjen, så fikk han liksom ikke tømt seg skikkelig, men det kom en klatt i buksa, og så en ny klatt ved et senere tidspunkt, og jeg vaska så mange bæsjetruser at jeg holdt på å bli gal! Det var mange som rådet meg også til å bare begynne med bleier igjen, men det var ikke en god nok løsning for meg. Jeg ville jo løse problemet - at han ikke VILLE bæsje. Ikke bare gjøre det enklere å håndtere - ved å kaste en bleie VS vaske en truse. Anyways, vi prøvde veeldig mange teknikker, men det som til slutt hjalp oss - og som har løst problemet, er å ha faste tider der han skal på do. Hver dag etter middag sitter han på do, og ja - det tok sin tid før det gikk seg til! I starten kunne vi sitte der opp til en time, leste eventyr for han eller sang. En time høres kanskje ekstremt ut, men var ikke slik at jeg tvang han til å sitte og han ikke ville altså, vi satt så lenge han var fornøyd. I starten fikk han ofte ikke til, men vi prøvde hver dag. Sakte men sikkert ble det slik at han fikk til hver dag, eller iallefall annen hver dag, og det gikk raskere og raskere. Den dag i dag går han på do hver dag etter middag, og nå er det også helt slutt på lesing og styr, han setter seg, og får til omtrent med det samme! I tillegg har vi laget klistremerkeskjema, og han fikk ett klistremerke for hver gang han fikk til å bæsje på do. I starten fikk han en belønning når han hadde fått 5 klistremerker. Nå må han samle flere enn det, ettersom han bæsjer hver dag. Jeg har laget et ruteskjema på et blått ark, og hatt kontaktpapir på, slik at når skjemaet er fullt kan jeg bare pille av klistremerkene og starte på nytt. Slipper å lage nytt skjema for hver gang da. Uff, dette ble et lengre innlegg enn planlagt. Er ikke sikkert det er noe hjelp i det, men er jo en tanke da. Med tissing har vi også hatt "faste" tider, morgen, kveld, før måltider og før vi går ut. Og ellers hvis han sier han må tisse eller vi ser at han er tissetrengt selvsagt. Håper det løser seg. Er ikke noe morsomt det der... Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #7 Skrevet 17. februar 2010 STAKARS BLEIEN DA TENGK PÅ BLEIENS BESSTE DA
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå