louise123 Skrevet 9. januar 2012 #1 Del Skrevet 9. januar 2012 Hei! Noen som har tips til å få bedre ordforråd??? Eller et mer voksent ordforråd? Evt. noen "voksne" ord?? :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 9. januar 2012 #2 Del Skrevet 9. januar 2012 Les bøker. 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #3 Del Skrevet 9. januar 2012 Les, les, les. Og vær litt kritisk til hva du leser, selv om jeg setter pris på min Harry Potter er ikke det et ordforråd jeg bruker til å briljere med i dagliglivet. Magasinartikler, Morgenbladet, DNs helgebilag, ordentlig bøker. Dokumentarprogrammer hjelper også, man kan lære en del av det. NRK viser mye bra innimellom, og det er interessant samtidig som språket er voksent. Det du ikke skal gjøre er å pugge enkeltord og lure dem unaturlig inn i språket ditt. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 9. januar 2012 #4 Del Skrevet 9. januar 2012 Enig med de to over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #5 Del Skrevet 9. januar 2012 Haha, hadde tenkt å opprette en lignende tråd, så jeg henger meg bare på her.:D Jeg lurer på hvordan man skal "huske" sitt ordforråd? Jeg leter ofte etter ord som jeg vet jeg kan. Kommer bare ikke på dem. Eller hører jeg noen bruke et ord, som får meg til å tenke at "hvorfor bruker ikke jeg det ordet? Det er jo så mye mer forklarende og/eller nøyaktig enn hva jeg ville bruke." Noen? Ludovie? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 9. januar 2012 #6 Del Skrevet 9. januar 2012 Andre ting du kan gjøre er å løse kryssord og skrive så mye som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 9. januar 2012 #7 Del Skrevet 9. januar 2012 Jeg lurer på hvordan man skal "huske" sitt ordforråd? Jeg leter ofte etter ord som jeg vet jeg kan. Kommer bare ikke på dem. Eller hører jeg noen bruke et ord, som får meg til å tenke at "hvorfor bruker ikke jeg det ordet? Det er jo så mye mer forklarende og/eller nøyaktig enn hva jeg ville bruke." En ting det er vanlig å gjøre helt ubevisst, enten det gjelder morsmål eller fremmedspråk, er å aktivt bruke nye ord man har lært. Dette hjelper beviselig til med at ordet "fester seg" i hjernen. Jeg merker dette hos meg selv - at jeg bruker "nye" ord, altså, og jeg har også lagt merke til det hos andre. (F.eks. husker jeg en treåring som fikk fortalt at en bestemt takterrasse var 'felles'. Han spurte hva det betød, og han fikk forklart at det innebar at alle kunne bruke den. Jeg la så merke til at han brukte dette ordet (altså 'felles') veldig mye rett etterpå.) Dersom det er slik at du ikke gjør dette ubevisst selv, kan du kanskje begynne å bli litt obs på det? Altså at du forsøker å flette inn nye ord du har lært i flest mulige sammenhenger hvor det passer inn. Hvis du gjør det, vil de nye ordene nemlig bli en naturlig del av ditt ordforråd, og du trenger ikke huske eller memorere dem. Det kommer bare av seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #8 Del Skrevet 9. januar 2012 En ting det er vanlig å gjøre helt ubevisst, enten det gjelder morsmål eller fremmedspråk, er å aktivt bruke nye ord man har lært. Dette hjelper beviselig til med at ordet "fester seg" i hjernen. Jeg merker dette hos meg selv - at jeg bruker "nye" ord, altså, og jeg har også lagt merke til det hos andre. (F.eks. husker jeg en treåring som fikk fortalt at en bestemt takterrasse var 'felles'. Han spurte hva det betød, og han fikk forklart at det innebar at alle kunne bruke den. Jeg la så merke til at han brukte dette ordet (altså 'felles') veldig mye rett etterpå.) Dersom det er slik at du ikke gjør dette ubevisst selv, kan du kanskje begynne å bli litt obs på det? Altså at du forsøker å flette inn nye ord du har lært i flest mulige sammenhenger hvor det passer inn. Hvis du gjør det, vil de nye ordene nemlig bli en naturlig del av ditt ordforråd, og du trenger ikke huske eller memorere dem. Det kommer bare av seg selv. Det kjenner jeg meg virkelig igjen i! Nye ord husker jeg helt fint, de er mest de "gamle" jeg glemmer og kommer først på de når jeg hører andre bruker dem. Tror jeg er en "periodebruker" av ord. Jeg skulle bare gjerne kunne bruke så mye som mulig av mitt ordforråd samtidig (men det er kanskje litt vanskelig?) Mange takk for svar! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #9 Del Skrevet 9. januar 2012 Det kjenner jeg meg virkelig igjen i! Nye ord husker jeg helt fint, de er mest de "gamle" jeg glemmer og kommer først på de når jeg hører andre bruker dem. Tror jeg er en "periodebruker" av ord. Jeg skulle bare gjerne kunne bruke så mye som mulig av mitt ordforråd samtidig (men det er kanskje litt vanskelig?) Mange takk for svar! Haha, fikk uthevet feil del der.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruto Skrevet 9. januar 2012 #10 Del Skrevet 9. januar 2012 Skriv ned ord du vil finne en mer voksen versjon av i Word, høyreklikk på ordet og finn synonymer. Jeg gjorde dette med setningen min nettopp og fikk: Riss ned bemerkninger du har til hensikt å oppdage en mer utviklet utgave av i Word, høyreklikk på bemerkningen og oppdag synonymer. Så husk på å ikke overdrive bruken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #11 Del Skrevet 9. januar 2012 Tror jeg er en "periodebruker" av ord. Jeg skulle bare gjerne kunne bruke så mye som mulig av mitt ordforråd samtidig (men det er kanskje litt vanskelig?) Det er vi mange som er. Husker første seminar i ex.fac der vi lærte om 'implisitt' og 'eksplisitt'. Når jeg først fikk taket på det passet de plutselig inn oooooveralt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FoxyFish Skrevet 9. januar 2012 #12 Del Skrevet 9. januar 2012 Se på Trygdekontoret! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 9. januar 2012 #13 Del Skrevet 9. januar 2012 Jeg har lært en gang at man må høre/bruke et nytt ord i syv forskjellige sammenhenger, før man kan det skikkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 10. januar 2012 #14 Del Skrevet 10. januar 2012 Bruk variert litteratur slik at du får sett nye ord i ulike sammenhenger. Les skjønnlitteratur, fagbøker, magasiner og aviser. ... også kan du jo også lære nye ord ved å delta på KG! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Koe Skrevet 15. januar 2012 #15 Del Skrevet 15. januar 2012 Lesing er svaret. Men pass på at du leser saker som faktisk interesserer deg, ellers fester det seg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 15. januar 2012 #16 Del Skrevet 15. januar 2012 Wordfeud Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 15. januar 2012 #17 Del Skrevet 15. januar 2012 Si "i forhold til", "slik" og "dersom" over alt, så er du i mål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 15. januar 2012 #18 Del Skrevet 15. januar 2012 Hold deg til bare et spørsmålstegn 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zakuro Skrevet 16. januar 2012 #19 Del Skrevet 16. januar 2012 Hei! Noen som har tips til å få bedre ordforråd??? Eller et mer voksent ordforråd? Evt. noen "voksne" ord?? :gjeiper: Skriv! Jeg er selv forfatterspire og å skrive har utvidet mitt ordforråd enormt ved bruk av synonym ordbok(få deg en digital en om du ikke gidder å slå opp på den gammeldagse måten). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 16. januar 2012 #20 Del Skrevet 16. januar 2012 Si "i forhold til", "slik" og "dersom" over alt, så er du i mål. Nei, begrens bruken av "i forhold til" og lær deg når det er riktig å bruke det: Språkrådet Skriv! Jeg er selv forfatterspire og å skrive har utvidet mitt ordforråd enormt ved bruk av synonym ordbok(få deg en digital en om du ikke gidder å slå opp på den gammeldagse måten). Veldig bra råd! Skriv i vei og bruk språket aktivt. Det er nesten det samme hva du gjør, i alle fall i starten, bare du bruker språket. Har du fått mer erfaring, kan du heller bli mer bevisst på ordvalget ditt. Delta i diskusjoner her på KG eller andre nettdiskusjoner. Skriv leserinnlegg om tema som engasjerer deg selv om du kanskje ikke sender dem til noen avis. Prøvd deg på å skrive ned historier. Hvis du ikke er av den kreative typen som liker å dikte selv, så skriv ned fra ditt eget liv. Har du noen spesielle hendelser eller opplevelser du kan tenke deg å skildre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå