Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter igjen med under 4000 kr etter husleie og andre nødvendigheter er betalt. Har ikke bil så bruker ikke penger på bil. Men sliter økonomisk, kan ikke jobbe mer enn jeg gjør pga sykdom (langvarig)

Hørt om livsopphold, noen som har søkt om det, vet noe om det? Nav vil ikke si så mye...

Hva er satsene for og få livsopphold og hvordan virker det ? Forklar gjerne!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du kan få noe livsoppholdsstønad hvis du sitter igjen med 4000 kr når alt er betalt. Studenter sitter dårligere i det enn det. Men du burde kunne få ett eller annet av nav med tanke på at du ikke kan jobbe 100%. Jeg vet ikke hva, men mener å ha lest det er noe.

AnonymBruker
Skrevet

Det du egentlig sier er at du sitter igjen med 4000 kr i lommepenger i måneden, og det betyr at du objektivt sett ikke sliter økonomisk. Livsopphold er for de som ikke har penger til nødvendigheter etter husleien er betalt.

• Liker 5
Skrevet

Kommentaren ovenfor stemmer nå ikke heeeelt vil jeg si. Da jeg bodde alene, så var jeg sykmeldt en periode, og da tjente jeg rundt 8000 i måneden, etter husleien var betalt satt jeg igjen med ca 2000,- jeg gikk da til nav, og leverte lønnslipp og kontoutskrifter, og fikk da resterende av hva "livsoppholdet" for en som bor alene er, noe som er 5100,- og noe. Så du kan da ha krav på og få 1000 og noen kroner fra nav. Dette skal dekke mat,telefonregning,og diverse.

AnonymBruker
Skrevet

Nå var det ikke det du spurte om, men får du bostøtte, TS? Det kan hjelpe litt på økonomien :)

AnonymBruker
Skrevet

Kommentaren ovenfor stemmer nå ikke heeeelt vil jeg si. Da jeg bodde alene, så var jeg sykmeldt en periode, og da tjente jeg rundt 8000 i måneden, etter husleien var betalt satt jeg igjen med ca 2000,- jeg gikk da til nav, og leverte lønnslipp og kontoutskrifter, og fikk da resterende av hva "livsoppholdet" for en som bor alene er, noe som er 5100,- og noe. Så du kan da ha krav på og få 1000 og noen kroner fra nav. Dette skal dekke mat,telefonregning,og diverse.

Var dette noe du måtte gjøre hver mnd ? Så på sifo sine sider og fant ut at jeg hadde mindre igjen enn hva budsjettet dems sier man skal ha. Mener du at man skal ha 5100 og leve for etter at alle nødvendige utgifter er betalt? *må ha det inn med tskje*

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter igjen med under 4000 kr etter husleie og andre nødvendigheter er betalt. Har ikke bil så bruker ikke penger på bil. Men sliter økonomisk, kan ikke jobbe mer enn jeg gjør pga sykdom (langvarig)

Hørt om livsopphold, noen som har søkt om det, vet noe om det? Nav vil ikke si så mye...

Hva er satsene for og få livsopphold og hvordan virker det ? Forklar gjerne!

Altså, ikke for å være frekk, men du har under 4000 igjen, vil det si nærmere 4000 eller hva? Jeg har ikke det en gang hver måned, og jeg annser ikke meg selv som en som trenger nødhjelp fra nav. Er jo som du sier, vi får betalt husleie, og andre nødvendigheter. Da er jo 4000 og rundt det ganske bra penger å ha til overs hver måned. Du kan til og med spare litt, enkelte måneder..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS sier at h*n sitter igjen med 4000kr etter at husleie og andre nødvendigheter er betalt. Jeg lurer derfor på hva h*n mener med at h*n sliter økonomisk.

Er det på grunn av gjeld? I såfall så vil ikke NAV dekke det. Og du har heller ikke krav på noe livsopphold om du har 4000kr til overs etter du har betalt husleie og andre regninger.

AnonymBruker
Skrevet

ts her. Nei, nærmere 3000-3500, det skal da dekke eventuelle legetimer og sykehus (har dokumentert sykdom"" mat i 4 uker og busskort. Noen ganger det det også mindre fordi jeg har en veldig varierende inntekt.

AnonymBruker
Skrevet

La meg forklare. Husleie og strøm blir betalt hver mnd, da dette anses som mest nødvendig her. Da har jeg mellom 3-4000 noen ganger mindre noen ganger litt mer, men ikke mye. Spørs helt på lønningen den mnd. Etter det må eventuelle lege regninger, medisiner, mobilregning, tv lisens\ data\tv regning og slike ting betales. ts. Jeg sier ikke at jeg er fattig, bare undersøker mulighetene.

AnonymBruker
Skrevet

ts her. Nei, nærmere 3000-3500, det skal da dekke eventuelle legetimer og sykehus (har dokumentert sykdom"" mat i 4 uker og busskort. Noen ganger det det også mindre fordi jeg har en veldig varierende inntekt.

Du kan ha krav på frikort for legen og sykehuset slik at du slipper å betale det om du er dårlig stilt økonomisk uten å måtte betale den påkrevde egenandelen, tror jeg. Men er ikke sikker. Hør med HELFO.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha krav på frikort for legen og sykehuset slik at du slipper å betale det om du er dårlig stilt økonomisk uten å måtte betale den påkrevde egenandelen, tror jeg. Men er ikke sikker. Hør med HELFO.

I noen tilfeller så kan også utgifter til medisin dekkes mener jeg.

AnonymBruker
Skrevet

For det første det er forskjellige livsopphold satser i forskjellige kommuner. For det andre du satt igjen med 2000 kr FØR du i det hele tatt hadde betalt NØDVENDIGHETENE. Ts skriver at hun hadde litt under 4000 ETTER at hun hadde betalt BÅDE husleie OG nødvendigheter.

Men hva Ts legger i begrepet nødvendigheter er jo ganske essensiellt.

AnonymBruker
Skrevet

ts her. Tar en samtale med nav og få greie på det jeg. takker for alle svar!

AnonymBruker
Skrevet

Noe informasjon som kanskje kan hjelpe, men hør med legen din og HELFO. De har sikkert mer peiling på dette.

NAV ville jeg ikke ha spurt da jeg ofte opplever at de enten ikke kjenner reglementet eller ikke vil gi deg informasjonen. Man må nesten lese seg til sine rettigheter selv.

Dekning av utgifter til legemidler.

Dekning av legeutgifter.

Om frikort.

AnonymBruker
Skrevet

I noen tilfeller så kan også utgifter til medisin dekkes mener jeg.

Medikamenter på blå resept går under egenandelsordningen. HELFO sender automatisk ut frikort, da innbetalt egenandel automatisk sendes over. Unntaket er om man har reservert seg i systemet.

Skrevet

Som enslig anbefaller staten kommunene at du har igjen 5197kr etter strøm, husleie og innbo, alt annet skal dekkes av den summen. F.eks bostøtte regnes som inntekt. Noen kommuner har mindre summer for det er opp til kommunene selv å bestemme beløpet, men de fleste legger seg rundt det staten anbefaller.

AnonymBruker
Skrevet

Medikamenter på blå resept går under egenandelsordningen. HELFO sender automatisk ut frikort, da innbetalt egenandel automatisk sendes over. Unntaket er om man har reservert seg i systemet.

En jeg kjenner som er ufør sendte en søknad om frikort igjennom nav uten å måtte betale den påkrevde egenandelen. Denne søknaden ble invilget. Men jeg vet ikke om dette kun gjelder uføre. Man må nesten høre med NAV om det.

Skrevet (endret)

Det gjaldt uføre før, den ordningen er avviklet om jeg ikke husker feil.

Endret av liv
AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner som er ufør sendte en søknad om frikort igjennom nav uten å måtte betale den påkrevde egenandelen. Denne søknaden ble invilget. Men jeg vet ikke om dette kun gjelder uføre. Man må nesten høre med NAV om det.

Visse pasientgrupper kan søke fritak om egenandel, dette gjøres nå igjennom HELFO.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...