Gå til innhold

Husbanken, noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har funnet ut at jeg trolig ikke kan få meg lån i vanlig bank når jeg er ferdig i lære og får meg fulltidsjobb pga for liten inntekt. Lurer derfor på om Husbanken er "snillere" på kravene enn vanlige banker?

Har egentlig nok til å betjene lånet og livsopphold men ifølge SIFO-kalkylen har jeg ikke det. (Og såvidt jeg vet unnviker de ikke fra denne uansett)

Har du noen erfaringer? Vennligst del :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter denne, lurer jeg også :gjeiper:

Skrevet

Min erfaring er at de er like strenge som resten...

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring var at kommunen (som styrer husbankmidlene), ga avslag på lånesøknad om egenkapital, pga SIFO tallene. Tiltross for at jeg hadde ført budsjett og regnskap i nesten 2 år og kunne vise at satsene ikke var relevante for meg. De var ikke til å rikke.

Banken kunne fint rikke seg litt på sifo satsene ut fra regnskap og budsjett, men uten egenkapital ville jeg ikke få noe lån. Så da er det bare å fortsette å leie dyrt og vente på at det snart blir ledig en kommunal leilighet, så jeg kan få muligheten til å få spart opp egenkapitalen selv. Pga min inntekt så er jeg lavt prioritert til kommunal bolig uansett :/

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ts her, men lurer. Man kan søke bostøtte? Dette er ikke penger som må betales tilbake ?

Og sifo tallene, har mindre penger igjen når faste utgifter er betalt enn det sifo budsjettet sier. Kan man få noen hjelp da?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke ts her, men lurer. Man kan søke bostøtte? Dette er ikke penger som må betales tilbake ?

Og sifo tallene, har mindre penger igjen når faste utgifter er betalt enn det sifo budsjettet sier. Kan man få noen hjelp da?

Man kan søke bostøtte hvis man har lav inntekt. Bostøttekalkulatoren finner du på husbanken sine hjemmesider.

Man kan få hjelp med sosialstøtte, men de bruker lavere satser enn sifo. I tillegg så er det flere ting på sifolisten som NAV sosial ikke anser som nødvendige utgifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...