Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, :hallo:

Er det noen som kan hjelpe meg?

Jeg skal kjøpe et kompaktkamera, som blir i tilegg til et speilreflekskamera. Derfor vil jeg ikke legge så mye på penger i det, ettersom jeg bare vil ha et litt mindre kamera jeg kan slenge i veska som er lettere å ta meg seg rundt omkring.

Jeg har sett litt på Canon Ixus 117 HS, er det noen som har erfaring med dette?

Et dette et godt kamera eller er det nok et bomkjøp? (Den fella har jeg gått i en gang for mye)

Prisen på dette ligger på rundt en tusenlapp, og har ikke tenkt å stige så mye mer enn det.

Men det er jo så mange Canon Ixus kamerar og jeg skjønner ikke helt hva som er forskjellen annet enn prisen..? :fnise:

På dette kameraet var det HS system som gjorde at det ble fine bilder i svakt lys uten blits, og det er et stort pluss på sene kvelder!

Eller kanskje det er noen andre kameraer til en fin pris for slanke lommebøker :) ?

Setter stor pris på svar, tips og andre innspill :takke:

Videoannonse
Annonse
Gjest Luksus
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med akkurat dette kameraet, men har hatt et Canon Ixus som jeg var veldig fornøyd med.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vurderte veldig canon ixus 230, men endte opp med canon powershot 220 i stedet. Ikke særlig prisforskjell, og med powershot´en har du manuelle innstillinger som på et speilrefleks i tillegg. Kameraet har svært bra bildekvalitet og enda bedre zoom enn ixus´en. Jeg er strålende fornøyd, etter jeg ble vant til blitzen som poppet opp :)

Skrevet

Tusen takk for svar og tips :D men er det virkelig ingen her inne som har testet dette kamera??? :forvirra:

Skrevet

Hva skal du bruke det til? Ta bilder av barn, natur, begivenheter, generellt? Lite zoom, noe å tenke på hvis det er viktig for deg å kunne zoome.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg har et Canon Ixus, men husker ikke hva mer det heter. Har hatt Exilim og et Panasonic tidligere, men går alltid tilbake til Ixus. Har stort sett vært fornøyd, bare en modell jeg syntes ga veldig dårlige bilder.

Jeg tror du vil bli fornøyd så lenge det er et tilleggskamera. Jeg er avhengig av speilrefleks i tillegg, men dette er fint på fest og tur. Helst godt lys, men blir greie bilder.

Skrevet

Hva skal du bruke det til? Ta bilder av barn, natur, begivenheter, generellt? Lite zoom, noe å tenke på hvis det er viktig for deg å kunne zoome.

Tenkte bare å bruke det i tillegg til speilrefleksen, altså et som er lettere å ta med :) For meg er ikke så veldig viktig med zoom på kompaktkamera, ettersom det blir litt vanskelig å holde kamera i ro når det er så lite, jeg har heller god zoom på speilrefleksen :)

Men jeg tror jeg går for dette, takk for svar alle sammen :) :)

Gjest Badabing
Skrevet

Ser du ser på et 117 HS. Det i testen er et 230 HS, mens det jeg har er 220 HS. Litt usikker på hva forskjellene på disse er.

Skrevet

Ser du ser på et 117 HS. Det i testen er et 230 HS, mens det jeg har er 220 HS. Litt usikker på hva forskjellene på disse er.

Haha, ja det er nettop det.. Skjønner det ikke helt jeg heller :) Har fått inntrykk av at ixus er nokså bra, men det eneste jeg kan se om skiller dem, er prisen.. hehe :fnise:

Skrevet

Haha, ja det er nettop det.. Skjønner det ikke helt jeg heller :) Har fått inntrykk av at ixus er nokså bra, men det eneste jeg kan se om skiller dem, er prisen.. hehe :fnise:

Hvis zoom ikke er viktig, men kvalitet er viktig, så ville jeg heller gått for Canon Powershot S95, den er også sterkt nedsatt i pris nå. Da får du svært god bildekvalitet, og du har samtidig manuelle innstillinger slik du har på speilrefleks.

Skrevet

Ja, det virker som et veldig bra kamera :) men det er 2/3 så dyrt som det andre.. og jeg vet ikke om det er nødvendig når jeg kommer til å bruke speilrefleksen mest, men jeg skal tenke litt på det :D takk for tips

Skrevet

De billige ixus-modellene har aldri vært superkameraer. Hvis du kan bruke speilrefleksen og får gode bilder der så kan jeg nesten garantere deg at en billig ixus kommer til å skuffe. Ikke at jeg har prøvd den, men Canon slipper jo 10-12 ixuser hvert år, så det er helt umulig å følge med.

Jeg vile også gått for S95. Koster under 2000 hos JapanPhoto.

Prisguiden.

Gjest Cupcakes
Skrevet (endret)

Når jeg skulle få nytt kamera til jul leste jeg om både 220 og 230, 230 var nyere og hadde litt ekstra morsome unstillinger mener jeg det var, mens 220 tok bedre bilder, om jeg skulle valgt ixus ville jeg gått for 220. Men jeg valgte olympus xz-1 i stedet :)

Ixusene er også veldig små.

Så en del viedeoer på youtube fra DigitalRevCom om de forskjellige kameraene, ga meg en god pekepinne om de forskjellige modellene.

Endret av Cupcakes
Skrevet

Jeg har hatt flere ixus og storfornøyd :)

Gjest Badabing
Skrevet

Ja, det virker som et veldig bra kamera :) men det er 2/3 så dyrt som det andre.. og jeg vet ikke om det er nødvendig når jeg kommer til å bruke speilrefleksen mest, men jeg skal tenke litt på det :D takk for tips

Problemet er at når du bryr deg såpass mye om bildekvalitet at du har et speilreflekskamera, kommer du til å irritere deg grønn om du får skikkelig dårlige bilder med kompaktkameraet. Så du bør nok ikke velge det aller billigste, men finne et som tar helt greie bilder selv om det er et kompaktkamera.

Skrevet

Problemet er at når du bryr deg såpass mye om bildekvalitet at du har et speilreflekskamera, kommer du til å irritere deg grønn om du får skikkelig dårlige bilder med kompaktkameraet. Så du bør nok ikke velge det aller billigste, men finne et som tar helt greie bilder selv om det er et kompaktkamera.

Ja, det er sant :) Jeg skal tenke litt på det. Tusen takk for all hjelp iallfall og tips til bra kamera!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...