sunshine93 Skrevet 9. januar 2012 #1 Skrevet 9. januar 2012 Vi er to jenter som vil starte en nettbutikk som skal selge klær til unge jenter. Er snart ferdig med vgs, og nettbutikken blir som en slags "deltidsjobb" vedsiden av studier eller jobb. Har skjønt at vi må registrere oss i Brønnøyregistret. Men er vi nødt til å levere masse regnskap, betale skatt og moms, ha en revisor (?), avtale timeslønn, sykepenger +++ alt det kompliserte siden vi er en liten "bedrift"? Vi skal jo bare være 2 jenter (inntil videre) som fordeler alt likt mellom oss.. Noen som vet? Noen andre uventede utgifter vi må regne med å betale? Har hittil regnet med det å registrere firma (ett par tusen), og penger til firmaet som lager webløsningen, fikser domene og betalingsløsning. Og det å handle inn klær. Hva annet er det? Noen med erfaring av å lage nettbutikkk? Er ikke noe vi bare kaster oss ut på, leser for tiden masse om nettbutikker og vil lære dette grundig før vi setter igang.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #2 Skrevet 9. januar 2012 eh...ja, dere er helt nødt til å betale skatt og moms, levere regnskap og ha en revisor. Og det er litt mer jobb med slikt enn at det kan fungere som en deltidsjobb ved siden av studier, særlig hvis dere faktisk ønsker å tjene på dette her, og det vil dere vel? Men jeg tror kanskje NAV innemellom holder grunderkurs, kanskje det hadde vært noe for dere? 1
otilie Skrevet 9. januar 2012 #3 Skrevet 9. januar 2012 det er nok masse jobb med regnskap og sånn ja. i tillegg må dere jobbe hardt med markedsføringen. Det må alle nye butikker.. råder dere heller å lage ting selv og selge på epla.no fks for starters. Dere må også være sikre på at dere har et marked. Hva slags priser ønsker folk? Hvem skal dere selge til? Hva ønsker folk å kjøpe osv
2046 Skrevet 9. januar 2012 #4 Skrevet 9. januar 2012 Ser at noen her skriver at dere trenger revisor. Regjeringen gikk for litt over ett år siden inn for å fjerne revisorplikten for mindre selskaper. Slik det fungerer i dag behøver man ikke revisor med mindre man har et selskap med en omsetning på over 5 millioner i året. Ellers krever det å starte sin egen bedrift ekstremt mye arbeid, mye mer arbeid enn det en 100% stilling noensinne vil kreve. Fordelen er selvfølgelig at en gjør ting på sine premisser, man er ganske enkelt sin egen herre. Vil som personen over anbefale dere å komme igang ved å videreselge via allerede eksisterende salgsplatformer. Så kan dere med litt tid og erfaring starte med å jobbe opp deres egen. I den forbindelse anbefaler jeg virkelig at dere setter dere inn hvordan det tekniske fungerer, slik at dere har kompetanse til å ta gode valg i deres samarbeid med de som lager nettsiden for dere. Et enklere alternativ er kanskje at dere tar utgangspunkt i et wordpress domene, og selger klær nærmest i et bloggformat. På den måten trenger dere i mindre grad å fokusere på det tekniske, og heller jobbe med f.eks. god fotografering av klærne dere skal selge. Med mindre dere har planer om å ta opp lån,vil jeg også tro at det å starte opp enkeltmannsforetak - i starten - vil være en fordel.
Pingvinsukker Skrevet 11. januar 2012 #5 Skrevet 11. januar 2012 Registrér et enkeltpersonsforetak i brønnøysundregisteret, da får dere organisasjonsnummer som dere kan bruke videre til alle henvendelser til leverandører osv. Ellers holder Skattekontoret kurs to ganger i året for nystartede bedrifter om skatt, moms, selvangivelse osv osv. Veldig greit å få med seg! Så må dere kjøpe dere et domene, hvis dere ikke har det? For å få et .no domene så må dere ha et organisasjonsnr. Lager dere nettsiden selv? Det er MYE jobb hvis dere ikke kan det fra før. Og det er DYRT å få andre til å gjøre det. Leverandører er jo et must... Har dere noen leverandører i sikte? Hvor mye kan dere tjene på varene dere selger? Husk 25% moms på alle varer i tillegg til prisen.. Dette må dere betale inn til staten hvis dere tjener MER enn 50.000,- pr år. Dere må også ha en betalingsløsning, Enten dibs eller payex, og kanskje også paypal ? Og dere må ha en bedriftskonto. Dere må også ha et sted å lagre varene, og dere må skaffe dere en avtale med posten/bring + emballasje til varene dere skal sende. Det er mye jobb, spesielt i begynnelsen. Jeg har akkurat vært gjennom det samme selv, bare spør om det er noe dere trenger hjelp til =) Mitt prosjekt ble forøvrig mislykket... Lykke til! 1
Zubair Skrevet 20. januar 2012 #6 Skrevet 20. januar 2012 Pingvinsukker kom med mye nyttig info her. Jeg også anbefaler å registrere enkeltpersonsforetak. Denne selskapsformen har ikke revisorplikt hvis omsetningen er unde 5 millioner kroner. For regnskap og faktura, finnes det mange nyttige verktøy på nettet hvor dere kan føre regnskap selv. Prisen varierer fra 100 kroner i måneden til 500 kroner. Næringsetaten har gratis etablererkurs. mer informasjon finnes her: http://www.naringsetaten.oslo.kommune.no/etablering_av_egen_bedrift/ Skatteetaten har gratis skattekurs for nye næringsdrivende: http://www.skatteetaten.no/no/Artikler/kurskalender-for-nye-naeringsdrivende/ Jeg anbefaler sterkt å gå på disse kursene. For selve nettbutikk-løsningnen kan du kontakte meg. Jeg jobber med utvikling av nettbutikker og hjemmesider. Send meg en PM for å få en god og rimelig pris.
hmmz Skrevet 21. januar 2012 #7 Skrevet 21. januar 2012 Lær dere regnskap og test ut ideen i praksis på en billig måte. De to vanligste feilene er: 1. Finne ut at ingen har behov for produktet/ikke vil betale nok for det 2. At ingen finner dere. Hvordan skal dere bli oppdaget, og hvorfor skal folk velge dere? Beste løsning som jeg vet om er å finne noen som har fått det til før til å hjelpe dere med å komme igang. Dog husk at dere er i ferd med å gjøre noe som de fleste betegner som galskap, men: "The people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do" Lykke til =)
Gjest Tirkes Skrevet 21. januar 2012 #8 Skrevet 21. januar 2012 Enkeltmannsforetak og firma med to ansatte (AS?) er litt forskjellig også, mener AS koster 5000 per aksjeholder å starte? Jeg er litt grønn på det feltet, men vil faktisk tro det er enkelte å starte enmannsforetak enn å starte et eget firma med flere ansatte.
hmmz Skrevet 21. januar 2012 #9 Skrevet 21. januar 2012 As er vel 30 000 for å starte og uten revisorplikt. Anbefaler dog regnskapsfører som vel koster en 5-10k i året (fortell situasjonen, noen godtar lav inntjening i starten). Momsregistrering er ved en omsetning på 40 000, og er meget gunstig for nystartede bedrifter ettersom staten som regel vil skylde og utbetale moms for varer du kjøper på firmaet til du omsetter og du selv betaler moms til staten. Men seriøst så dropp as til det blir omsetning, hopp til enk til du kommer til mvaregisteret og deretter til as når du har planer for å vokse. As er kjekt pga eierforholdet er klart definert via aksjer, men det er en del kostnader og skjemaer som må fylles ut. Du kan jo høre med ungt entreprenørskap for tips og triks, de har jo ett fag for å gjøre dette via studentbedrift.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå