Naos Skrevet 9. januar 2012 #1 Skrevet 9. januar 2012 Jeg har fått en telefon fra et rekrutteringsbyrå som virker mer enn gjennomsnitt interessert i å ha meg inn til intervju for en klient. Jeg blir jo nesten litt skeptisk. Er det flere her som har opplevd å bli "headhuntet", og hvordan gikk det til? Endte det med at du skiftet jobb, og på hvilke vilkår?
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #2 Skrevet 9. januar 2012 Mannen min er blitt en del "headhuntet" etter han ble ferdig utdannet for 4 år siden. Og ja, han har fått en del tilbud. De fleste vilkårene har gått på bedre lønn, forrige "tilbud" ville faktisk gi han 210 000 mer i årslønn enn det han da hadde. Omstendighetene har ført til at han ikke har byttet jobb enda. I utgangspunktet fordi han har gode vilkår der han jobber, god lønn, ingen reising, godt miljø osv. Det ser heller ikke så bra ut på CV om man hopper fra jobb til jobb. Men ville aboslutt gått på et interju med byrået. De kan åpne dørene for mange spennende muligheter :-)
Horge Skrevet 9. januar 2012 #3 Skrevet 9. januar 2012 Har vel vært med på et par slike runder. Ble headhuntet til nåværende stilling, dog ikke gjennom byrå. Var en tidligere kollega som mente at jeg burde ansettes, og etter litt godsnakking og tautrekking på bakrommet (les: lønnsøkning og sign-on-fee) så ble det slik. Senest nå på sensommeren gikk jeg for øvrig gjennom full runde med byrå, hvilket er en spennende prosess i seg selv - så den erfaringen bør du absolutt få med deg hvis du har sjansen. Det skremmende var hvor mye byrået visste om meg på forhånd. I første møte var det en superkjapp "fortell litt om deg selv", og deretter kom inngående detaljspørsmål rundt kunder jeg hadde hatt, prosjekter jeg hadde ledet og forretningsområder jeg hadde ansvar for i tidligere jobber. Spørsmålene var av en slik art som gjorde det helt åpenbart at de hadde snakket med noen velinformerte kilder; men samtidig var spørsmålene på tvers av ulike stillinger jeg hadde hatt - ergo hadde de snakket med flere personer. Lang historie kort så ble jeg tilbudt ca. 150' mer i lønn, men jeg synes jobben virket litt for kjedelig, så jeg sa jeg var smigret, men takket høflig nei. Jeg spurte også om det var mulig å få noen hint og vink om hvem som hadde tipset om meg, og hvem de hadde brukt som informanter, men svaret var så tåkelagt at selv en politiker ville ha vært stolt; jeg tok i hvert fall hintet og spurte ikke mer. Husk forresten at hvis de vet mye om deg fra før, og samtidig veldig gjerne vil snakke med deg, så er det jo ikke fordi de har hørt dårlige ting om deg... du har altså lite å være redd for.
Naos Skrevet 10. januar 2012 Forfatter #4 Skrevet 10. januar 2012 Man føler seg jo nesten litt illojal, men jeg har nå i hvert fall bestemt meg for å ta en samtale, så får jeg se hva dette er for noe! Litt spennende er det jo!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå