AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #1 Skrevet 9. januar 2012 Helt siden ungdomsskolen har jeg hatt lyst til å gå på folkehøyskole, og høsten 2010 gikk drømmen endelig i oppfyllelse. Jeg gledet meg virkelig til skoleåret, men føler nå at jeg sitter igjen uten noe som helst.. Etter kort tid ble jeg syk, og mistet mye av undervisningen på grunn av dette. Det står 25% fravær i vitnemålet mitt, men jeg tror det egentlig var høyere. Jeg er enda syk, og har ikke klart å komme meg ut i jobb. Til sammen har jeg brukt over 130 tusen på skolen+nødvendige utgifter mens jeg gikk der, og selv om jeg hadde en del sparepenger og fikk stipend, sitter jeg nå igjen med et studielån på over 50 tusen - penger jeg føler jeg ikke har fått noe igjen for, fordi jeg var så mye syk. Jeg vet det ikke er noe jeg kan gjøre med dette, men det er bare så utrolig kjipt å sitte igjen med et så stort lån, med penger jeg føler jeg har kastet bort. Jeg har veldig lav inntekt, og det er nok en god stund til at jeg i det hele tatt kan begynne å betale på lånet..
drosophilia Skrevet 9. januar 2012 #2 Skrevet 9. januar 2012 Helt siden ungdomsskolen har jeg hatt lyst til å gå på folkehøyskole, og høsten 2010 gikk drømmen endelig i oppfyllelse. Jeg gledet meg virkelig til skoleåret, men føler nå at jeg sitter igjen uten noe som helst.. Etter kort tid ble jeg syk, og mistet mye av undervisningen på grunn av dette. Det står 25% fravær i vitnemålet mitt, men jeg tror det egentlig var høyere. Jeg er enda syk, og har ikke klart å komme meg ut i jobb. Til sammen har jeg brukt over 130 tusen på skolen+nødvendige utgifter mens jeg gikk der, og selv om jeg hadde en del sparepenger og fikk stipend, sitter jeg nå igjen med et studielån på over 50 tusen - penger jeg føler jeg ikke har fått noe igjen for, fordi jeg var så mye syk. Jeg vet det ikke er noe jeg kan gjøre med dette, men det er bare så utrolig kjipt å sitte igjen med et så stort lån, med penger jeg føler jeg har kastet bort. Jeg har veldig lav inntekt, og det er nok en god stund til at jeg i det hele tatt kan begynne å betale på lånet.. Det er sånn det er med folkehøgskole. Hvis det hjelper, har jeg og samboer inkassokrav på 150 000 å betale på i tillegg til et mye større studielån enn deg. Det tar faktisk ikke så lang tid å betale 50 000: hvis du jobber fulltid og får 15 000 i mnd (lavt!), kan du betale 5000 per mnd og være ferdig på under et år! 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #3 Skrevet 9. januar 2012 At jeg føler jeg ikke fikk noe ut av det har ikke noe med skolen å gjøre, det var en veldig bra skole jeg gikk på. Men når man ikke møter opp til undervisning lærer man heller ikke så mye.. Som jeg skrev i hi så er jeg fortsatt syk og kan ikke jobbe. Jeg har ikke råd til å betale på lånet ennå, men får heldigvis utsettelse og forhåpentligvis rentefritak. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #4 Skrevet 9. januar 2012 Folkehøyskole får jo man ikke brukt til noe uansett, det er i de aller fleste tilfeller bare en kostbarn opplevelse (som selfølgelig kan være både spennende og fin også), og du får med deg noen poeng du kan bruke til å konkurrere med i samordna opptak. Egentlig synes jeg det er rart at lånekassen gir støtte til denslags, men men, det er jo en annen diskusjon. Men 130 000 er jo ikke så voldsomt det da i studielån. Dessuten, tror du ikke du kommer til å tjene mer ettersom årene går? Du kan jo også ta "ordentlig" utdannelse, noe som ofte kvalifiserer til høyere lønn. 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #5 Skrevet 9. januar 2012 Folkehøyskole får jo man ikke brukt til noe uansett, det er i de aller fleste tilfeller bare en kostbarn opplevelse (som selfølgelig kan være både spennende og fin også), og du får med deg noen poeng du kan bruke til å konkurrere med i samordna opptak. Egentlig synes jeg det er rart at lånekassen gir støtte til denslags, men men, det er jo en annen diskusjon. Men 130 000 er jo ikke så voldsomt det da i studielån. Dessuten, tror du ikke du kommer til å tjene mer ettersom årene går? Du kan jo også ta "ordentlig" utdannelse, noe som ofte kvalifiserer til høyere lønn. Nei men jeg føler at jeg har fått veldig lite ut av de kronene jeg nå har i studielån. Jeg har over 50 tusen i studielån, men brukte tilsammen over 130 000 på året (ca 30 000 er stipend). Jeg forventet meg et helt annet år enn det jeg fikk, og selv om alle sparepengene mine røk så blir jeg i mange år fremover minnet på denne nedturen siden jeg sikkert blir sittende en stund med studielånet.. Jeg ville bruke folkehøyskoleåret til å lære mer om hobbyen min. Sånn rent utdanningsmessig får jeg ingenting ut av det (bortsett fra at jeg vil kunne få fratrekk på læringtida mi hvis jeg velger å fortsette på det yrkesfaglige studieløpet jeg gikk), men det var heller ikke målet med dette skoleåret.
Surriball Skrevet 9. januar 2012 #6 Skrevet 9. januar 2012 Jeg skjønner godt at det er frustrerende og kan føles bortkastet. Jeg tok også et friår etter vgs som jeg føler jeg kasta bort, og sitter igjen med ekstra studielån etter. Om ikke annet, så har jeg lært at når nok er nok så bør jeg slutte, og hva slags mennesker jeg ikke gidder å bruke tiden min på. Når det er sagt: 50 000 i resterende studielån er ikke mye. Jeg er sikker på at du har fått med deg NOE av undervisningen, og det er da i det minste noe! Det er ikke HELT bortkastet Som noen over nevner, det går fort å betale ned 50 000 hvis man bare gjør en innsats. Siden du fortsatt er syk får du kanskje ikke gjort det med det første, men når du blir frisk kan du bli kvitt det. Og ingenting er helt bortkastet, du sitter nok igjen en erfaring rikere!
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #7 Skrevet 10. januar 2012 50 000 kr i studielån er ikke mye. Jeg satt igjen med dobbelt så mye+ etter å tatt første året av en bachelor i England og bommet på studieretning
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå