Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg snakker på vegne av en fantastisk kjæreste.

Vi har opplevd at det å ha erfaring som vaskehjelp/vaskebransjen er IKKE noe å anbefale selv som deltidstudie under skolegang..

Da nesten alle arbeidsplassene idag blir funnet igjennom bemanningsbyråer, så er det å ha jobbet som vasker på cwn IKKE å anbefale. Hun har glimrende attester, men ved hvert intervju der det kommer fram at hun har jobbet som vasker, så blir samtalen etterhvert dreid mot at hun kan få en jobb i et vaskebyrå, selv om hun klart sier ifra at hun vil ha andre utfordringer.. hun blir ganske så lei seg pga dette og begynner snart å gi opp jakten etter jobb.

Ved NAV så fikk hun også en ubehagelig opplevelse, rådgiveren der reagerte akkurat som hos bemanningsbyråene, rådgiveren var faktisk så "frekk" at hun sa noe slik som "du har jo jobbet som vasker, hvorfor kan du ikke ta en vaskejobb?"

Kjæresten min er 22år, utrolig pen og veldig sjarmerende, så det er nesten et mysterium at de ikke prøver å få henne en salgsjobb, hun vil så gjerne ha erfaring med kundebehandling!

Tror det ligger mye fordommer om vaskere jeg, må vel selv innrømme at jeg har hatt litt tanker om vaskere, da det er sikkert idag 90% ikke-etniske nordmenn i bransjen.

Neste intervju tror jeg skal råde hun til å ikke nevne at hun har jobbet som vasker, men heller legge vekt på de andre jobbene hun har hatt.

måtte bare blåse ut litt damp :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd det samme etter å ha hatt sommerjobber som vaskehjelp hos en slektnings firma..

Skrevet

Er det bedre å gå til NAV enn å jobbe som vasker?

Gjest Tirkes
Skrevet

Er det bedre å gå til NAV enn å jobbe som vasker?

Hun er tydeligvis i kontakt med de hun kan for å skaffe seg jobb. At hun snakker jobbsøking med NAV trenger ikke bety at hun har tenkt å slå seg til ro med å bli fostra av NAV for resten av livet. Det blir også nevnt et fremtidsmål i den posten.

Tror TS må legge til at NAV også er skummelt fordomsforfulgt. Kan ikke annet enn å ønske henne lykke til, TS. Om hun vil ha et tips fra en som jobber med salg og større kundeporteføljer, så er den lette og uutdannede veien inn - kundeservice. De aller fleste firmaer har kundeservice, de aller fleste avdelinger av denne typen har en viss form for gjennomtrekk og mye bruk av vikarer. Etter min erfaring får ofte vikarer utvidet arbeidskontrakt og fast ansettelse dersom mulig.

Mange av mine kollegaer begynte på "telefonlinjene", gjorde godt inntrykk og søkte deretter høyere opp inad i bedriften.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet deltid ved siden av skole/studier som "vasker" fra jeg var 16 til jeg var 22, har aldri opplevd at det er blitt kritisert eller at jeg har blitt behandlet dårlig ved interjuer o.l

Høres merkelig ut dette skal være noe problem, spesiellt siden hun har utdanning/ er under utdnning.

Er dere sikker på at det ikke er andre ting hun gjør "feil" ved interjuer eller i søknader?

Ang. NAV så er ikke det noe å sutre for (annet enn at saksbehandleren evt. var frekk). Hvis det er ledige vaskejobber, og man tydeligvis har erfaring så tar man jo det fremfor penger fra NAV, alvorlig talt...

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet deltid ved siden av skole/studier som "vasker" fra jeg var 16 til jeg var 22, har aldri opplevd at det er blitt kritisert eller at jeg har blitt behandlet dårlig ved interjuer o.l

Høres merkelig ut dette skal være noe problem, spesiellt siden hun har utdanning/ er under utdnning.

Er dere sikker på at det ikke er andre ting hun gjør "feil" ved interjuer eller i søknader?

Ang. NAV så er ikke det noe å sutre for (annet enn at saksbehandleren evt. var frekk). Hvis det er ledige vaskejobber, og man tydeligvis har erfaring så tar man jo det fremfor penger fra NAV, alvorlig talt...

Må også nevne at det er morsomt at du her blåser ut damp fordi du mener damen din blir forskjellsbehandlet pga tidligere vaskejobber, mens du i samme blås sier at du også har dine tanker om vasker fordi 90 % av dem ikke er etnisk norsk...

Jeg gidder ikke en gang spørre hva de tankene går ut på, for jeg regner med de er såpass kunnskapsløse at de ikke er verd å bruke tid på, men kanskje du burde ta et oppgjør med egne fordommer før du gjyver løs på andres (påståtte) fordommer.

• Liker 2
Gjest alille
Skrevet

Hvis det er butikkjobb hun vil ha er det bortkastet tid å gå via NAV eller bemanningsbyrå. Hun må heller gå rett til de aktuelle butikkene og legge inn en åpen søknad. Mange vil nok se på en vaskejobb som noe positivt.

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er butikkjobb hun vil ha er det bortkastet tid å gå via NAV eller bemanningsbyrå. Hun må heller gå rett til de aktuelle butikkene og legge inn en åpen søknad. Mange vil nok se på en vaskejobb som noe positivt.

Jeg har aldri ansatt noen via NAV, men kalt inn flere fra åpne søknader!:jepp:

Skrevet

Jeg tenker det går an se problemstillingen fra et litt annet perspektiv: Jeg har hatt diverse deltids/sesongjobber, har veldig gode attester - og er alt fra skoleflink og ryddig til "tøff" og ikke redd for å bli skitten på henda. Kan i utgangspunktet lett tilpasse meg alt fra å sitte på kontor til å jobbe i fjøs, utendørs etc, og jeg lærer fort.

Men da jeg kontaktet vikarbyråer for å få deltidsjobb i Trondheim, var det gjennomgående negativt; de ville bare ansette folk som allerede hadde erfaring innen akkurat de stillingene de rekrutterte til. Selv om en hadde jobbet på sykehjem, ville de ikke bruke deg til et vikariat i barnehage. Og de fleste jobbene jeg hadde hatt, var ikke akkurat det de så etter. Utrolig frustrerende og firkanta. Derfor tror jeg at når vikarbyråene ser at kjæresten din har hatt vaskejobber, så er det faktisk en arbeidserfaring de "skjønner" og kan bruke. Har hun utdanning og søker relevant jobb nå, eller er hun fortsatt under utdanning? Jeg vil anbefale henne å søke utenom byråene. I kommunen fikk jeg ringevikarstilling ganske kjapt etter å ha sendt en åpen søknad.

(For min del er jeg nå student og jobber litt som hjelpelærer og andre relevante ting på campus)

Skrevet

Hei.

Jeg takker veldig for fine og gode tips til fremgangsmetoder for å ssøke jobber. Jeg håper "AnonymBruker" ser tilbake på meldingene sine og angrer litt. Det er utrolig unødvendig å være så krass. Jeg har selvfølgelig ingen planer om å bli støttet finansielt av NAV. Nå har det seg slik at jeg har spurt de om hjelp. Men nå er det også slik at jeg ikke kan gå uten penger, sett at jeg ikke får en jobb snart. Det er utrolig sjenerende og nedverdigende å måtte bli støttet av NAV, for meg, framfor å få en jobb. Så jeg syntes det er unødvendig å sette meg i en bås, og å dømme meg slik du gjorde.

Jeg har allerede variert fremgangsmetode fra personlig til upersonlige søknader, oppmøte og intervjuer. Jeg har lagt ved både CV, bilde, attester og vittnemål. Jeg har desverre ikke erfaring og det er stort sett det som gjør at andre blir prioritert over meg. Det er mange som kjemper om den samme jobben. Jeg har intill nå søkt over 40 jobber på 2 måneder, samtidig som de 2 jobbene jeg er ansatt i, ikke har noen oppdrag til meg.

Det er vanskelig, men jeg gir ikke opp! Jeg vil bevise at vasking er en jobb jeg har hatt og at jeg ikke bare er en vasker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...