Gjest TS Skrevet 9. januar 2012 #1 Skrevet 9. januar 2012 Hei! Hva syntes dere om en løsning hvor barnet kan ta med seg det det vil av leker ol. mellom de hjemmene hvis dette resulterer i at 'alt' ender opp et sted? Da tar jeg ikke med den faktoren at foreldrene selv vil se barnet leke med det det får av en selv, men at rommet hos den ene rett og slett blir litt tomt. Videre resulterer det i at barnet har lite å leke med å påpeker at hos den andre har det mer, det er nyere osv. Når barna fortsatt er relativt små så vet de jo ikke/husker ikke at mange av tingene de henviser til faktisk er kjøpt av den foreldren som 'de klager på'. Vanskelig å vite hva som er rett her når det ene er å være vanskelig overfor barnet mens det andre påvirker trivselen for barnet. På den andre siden vil jo nekt om å ta med seg ting være bak mål. Barnet forstår jo ikke dette, og det må jo få lov til å gjøre de fleste valgene overe sine egne ting. Hmmm... Noen som forstår seg på/kjenner seg igjen i situasjonen? Evt. har noen tanker rundt det? På forhånd takk!
Gjest Slowpoke Skrevet 9. januar 2012 #2 Skrevet 9. januar 2012 Her er ting som er kjøpt hos meg igjen her og ting kjøpt hos far blir igjen der. Enkelt og greit. Sparer oss foreldre for mye irritasjon. Vi slipper at alt havner en plass og jeg slipper å irritere meg over at lekene ikke blir med hit igjen etter at barnet har vert hos far. Funker helt utmerket her, enn så lenge. Kommer nok til å være ganske konsekvent med det når barnet blir eldre også. 1
malifika Skrevet 9. januar 2012 #3 Skrevet 9. januar 2012 Her er ting som er kjøpt hos meg igjen her og ting kjøpt hos far blir igjen der. Enkelt og greit. Sparer oss foreldre for mye irritasjon. Vi slipper at alt havner en plass og jeg slipper å irritere meg over at lekene ikke blir med hit igjen etter at barnet har vert hos far. Funker helt utmerket her, enn så lenge. Kommer nok til å være ganske konsekvent med det når barnet blir eldre også. Samme her! I tillegg så blir gaver som barnet får av fars familie hos han og fra min familie hos meg.
Gjest Huldra Skrevet 9. januar 2012 #6 Skrevet 9. januar 2012 Ingen som tenker på at det kanskje er kjipt nok å bytte bosted annenhver uke om en ikke skal bli nektet ta med favorittleketøyet i tillegg? I første svar ser en jo tydelig at hensyn til barna ikke sees på ; " jeg, jeg,jeg" Men som vanlig kommer vel leksen om hvor tilpasningsdyktige barna er. Bare sjokkert over hvor LITE tilpasningsdyktige noen foreldre er. 2
Gjest TS Skrevet 9. januar 2012 #7 Skrevet 9. januar 2012 Hvilken alder på ungene har dere? I førskolealder
Gjest TS Skrevet 9. januar 2012 #8 Skrevet 9. januar 2012 Samvær hadde å vært kjekt å vite... Litt forskjellig. 40-50% nå, litt mindre (30-40%) tidligere.
Gjest TS Skrevet 9. januar 2012 #9 Skrevet 9. januar 2012 Ingen som tenker på at det kanskje er kjipt nok å bytte bosted annenhver uke om en ikke skal bli nektet ta med favorittleketøyet i tillegg? I første svar ser en jo tydelig at hensyn til barna ikke sees på ; " jeg, jeg,jeg" Men som vanlig kommer vel leksen om hvor tilpasningsdyktige barna er. Bare sjokkert over hvor LITE tilpasningsdyktige noen foreldre er. Var den til meg eller noen av svarene?
Gjest TS Skrevet 9. januar 2012 #10 Skrevet 9. januar 2012 Slowpoke og malifika: er barna deres så store at de selv gir uttrykk for å ta med ting? Isåfall syntes jeg at det er vanskelig å si nei.. "nei, du får ikke ta med den til ***** for å vise h*n den", eller, "nei, den nye bamsen din kan du bare leke med her, du får ikke ta den med i bhg siden du skal til ***** etterpå" hmmm... Men dette kommer jo kanskje an på barna. Hvis det ikke er et problem.. så er det jo ikke det.
Gjest Chickpea Skrevet 9. januar 2012 #11 Skrevet 9. januar 2012 Ingen som tenker på at det kanskje er kjipt nok å bytte bosted annenhver uke om en ikke skal bli nektet ta med favorittleketøyet i tillegg? I første svar ser en jo tydelig at hensyn til barna ikke sees på ; " jeg, jeg,jeg" Men som vanlig kommer vel leksen om hvor tilpasningsdyktige barna er. Bare sjokkert over hvor LITE tilpasningsdyktige noen foreldre er. Barn ville jo også spist grøt og pannekaker i hvert mål hvis DE hadde valget. Er det lurt av den grunn? Her er det jo ikke snakk om det ene "favorittleketøyet", men at "alt" har hopet seg opp hos den ene forelderen med den konsekvensen at barnet har knapt leker igjen hos den andre forelderen. Og hvem går det utover? Jo, barnet som tross alt bor der halvparten av tiden! Jeg synes TS trenger ikke ha dårlig samvittighet for å sørge for å ta valg som på sikt kommer barnet til gode.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #12 Skrevet 9. januar 2012 Men er det ikke da like greit å informere den andre foreldren om at "hey nå er det lite med leker her, kan du huske å ta med noe tilbake når barnet blir levert" Eller fortelle barnet når plutselig oppdager at rommet er tomt, " jammen, det har du jo tatt med til mor/far, vi kan jo ringe å høre om h*n har tid at vi kan hente det nå, ellers får vi prøve å huske på neste gang". Samarbeid kalles det tror jeg:) 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #13 Skrevet 9. januar 2012 Har en gutt på 7, og har hatt 50/50-delt samvær siden gutten var ganske liten. Jeg vil si meg enig med de over her som sier at samarbeid mellom foreldrene er alfa og omega her, og at det er barnets behov som skal settes først. I vårt tilfelle har ungen selv en veldig klar formening om hvilke leker som 'hører til' hos mamma og hos pappa. Han har til og med hatt to ulike favorittkosebamser, en som er hos mamma og en hos pappa! Eneste unntaket har vært 'store' ting, som sykkel og ski. De flytter vi mellom husene (som heldigvis ikke er langt unna hverandre). MEn, nå i det siste har det vært et par tilfeller hvor man vil ha ting som jeg/min familie har kjøpt, hos faren. F. eks, han fikk en haug med fotballkort til jul og bare; "De vil jeg ha med til pappa!!" Dette synes jeg er helt greit! Det er tross alt barnets ting. Jeg skjønner jo at det kan bli vanskelig dersom det ene rommet blir helt tømt og det andre bugner over, men det har somsagt aldri vært i nørheten av situasjonen her. Klær, derimot....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå