Gå til innhold

Endre navn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei!

Vi skal gifte oss i sommer, og reiser på bryllupsreise enten 3 dager etter bryllupet eller ti dager etter.

Så var det dette med navneendring.. Ser for meg at det enkleste er å bare vente med å sende inn navneendringsskjema til etter bryllupsreisen, da slipper jeg å stresse med nytt pass/bankkort etc midt oppi alt bryllupsstyret. Ønsker ikke å gjøre dette på forhånd, da det av en eller annen grunn ikke føles riktig å ta mannens navn før vi er gift.

Hvilke konsekvenser vil det å ha vente med å skifte navn? Er det noe jeg ikke har tenkt på? :klo:

Hvordan gjør dere andre det??

Setter pris på svar :takke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal også skifte navn etter bryllupsreisen. Ble så mye enklere i forhold til bestilling av reisen. Tenkte jeg skulle sende inn skjemaet når vi drar så har jeg nytt etternavn når jeg kommer hjem :) Så i en annen tråd at du også skal til Maldivene. Hvor da? Vi skal til Kuredu :)

Skrevet

Jeg tenkte å sende de papirene smatidig som resten, men men å gjøre etter bryllupsreisen høres mye mer fornuftig ut.

Skrevet

Vi sendte inn navneendringspapirene samtidig som resten av de andre skulle sendes inn, de behandles nemlig ikke før vi faktisk ble gift. Da gikk det ca 2 uker før vi hadde samme etternavn.

Du trenger ikke å ha riktig navn på flybillettene på bryllupsreisen, så lenge navnet matcher passet ditt. Altså, selv om du egentlig heter Kari Nordmann når dere reiser på bryllupsreise, men i passet ditt står det Kari Svenske, så bestill billett til Kari Svenske. :)

Skrevet

Vi sendte inn navneendringspapirene samtidig som resten av de andre skulle sendes inn, de behandles nemlig ikke før vi faktisk ble gift. Da gikk det ca 2 uker før vi hadde samme etternavn.

Du trenger ikke å ha riktig navn på flybillettene på bryllupsreisen, så lenge navnet matcher passet ditt. Altså, selv om du egentlig heter Kari Nordmann når dere reiser på bryllupsreise, men i passet ditt står det Kari Svenske, så bestill billett til Kari Svenske. :)

Kan man det? Da skal jeg sende inn navneendringsskjemaet nå :)

Skrevet

Faen, jeg må ha nytt pass i år.... Da kan jeg like gjerne sende det skjeamet samtidig.

Skrevet

Jeg skifter også navn med en gang, men skifter ikke pass, førerkort ol. før etter bryllupsreisen :) Det går nok helt sikkert fint! Vet om flere som har gjort det sånn :)

Skrevet

Ok, takk for svar :)

Da skifter jeg navn, og sender inn alle papirer til bryllupet, men bestiller reise & beholder mitt gamle pass til etter bryllupsreisen :)

Ååh, kjenner jeg gleder meg veldig til å bli Fru :rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Så man kan ha det gamle passet selv om man skifter navn?

Litt treig her nå, føler jeg...

Hva med bankkort og førerkort osv..?

Skrevet

Man burde absolutt skifte alt så fort som mulig sånn at det samsvarer med det som står i folkeregisteret! Men dersom du skal på bryllupsreise like etter bryllupet vil det nok gå helt greit å bruke gammelt pass. Hovedsaken er at navnet på flybilletten/hotellbestillingen samsvarer med passet :)

Skrevet

Her skal vi sende inn prøvningspapirene og forlovererklæringen nå, men jeg ble litt usikker ang navneendringsskjemaet, da det står at man skal legge ved vigselsattest... og hvis jeg har forstått det riktig, skal navnekjemaet sendes til en annen adresse enn resten av papirene.....?

Skrevet

Nei, du sender alt til skattekontoret, også sender de det til riktig instans (vigsler, kirken, humanetisk forbund etv) :)

Skrevet

Vi vet ikke hvilket etternavn vi skal velge engang :sjenert: Begge to har kjempe kjedelige etternavn - noen av de mest vanlige i Norge....kan liksom ikke legge de to sammen, og vanskelig å velge hvilket vi skal ha også....pest eller kolera? :fnise: Vurderer å bare finne opp våres eget, eller ta et gammelt slektsnavn ;) Noen andre med samme problem, og hvordan løser dere den isåfall? :)

Skrevet

Bobbi, dere kan jo ta mitt gamle!! Jeg skal jo ikke ha det lenger ;) hihi

Skrevet

Utvilsomt en meget god plan :biggrin:

Skrevet

Da har vi bestilt reise, og vi reiser tirsdagen etter bryllupet, altså tre dager etter. Da er det vel i orden å reise i "gammelt" navn, med gammelt pass, mtp at folkeregistret har ca 14 dagers behandlingstid? :)

Doh: Vi skal til Komandoo :)

Skrevet

Vi sliter også litt med å velge etternavn.

Jeg har dobbelt etternavn, og er usikker på hvem jeg skal beholde. Jeg har veldig lyst til å beholde det ene, for det er navnet til faren min, som gikk bort altfor tidlig. Det er bare det at dette navnet passer fryktelig dårlig sammen med min kjæres italienske etternavn.

Når jeg da har et erkenorskt fornavn, blir alt veldig teit.

Det andre etternavnet mitt passer egentlig bedre med min kjæres, selv om det også er ganske erkenorskt.. Men det navnet betyr ikke så mye for meg som det andre.

Og å ikke beholde noen av dem er ikke et alternativ, da jeg vil beholde noe av "meg selv" selv om vi gifter oss. :P

Dilemma!

Skrevet

Vi sliter også litt med å velge etternavn.

Jeg har dobbelt etternavn, og er usikker på hvem jeg skal beholde. Jeg har veldig lyst til å beholde det ene, for det er navnet til faren min, som gikk bort altfor tidlig. Det er bare det at dette navnet passer fryktelig dårlig sammen med min kjæres italienske etternavn.

Når jeg da har et erkenorskt fornavn, blir alt veldig teit.

Det andre etternavnet mitt passer egentlig bedre med min kjæres, selv om det også er ganske erkenorskt.. Men det navnet betyr ikke så mye for meg som det andre.

Og å ikke beholde noen av dem er ikke et alternativ, da jeg vil beholde noe av "meg selv" selv om vi gifter oss. :P

Dilemma!

Det er jo mange som kombinerer Norske etternavn med utenlandske, synes egentlig ikke det høres så dumt ut bare mer informerende - " Åja hun er gift med en fra Italia" :)

Men skjønner dilemmaet ditt veldig godt, jeg vil ha det gamle slektsnavnet fordi jeg og mistet en av mine foreldre altfor tidlig, trist at du også har det.........men da vil man vel gjerne hedre minnet med å bruke navnet deres....og det er jo en fin ting å gjøre- Har tenkt på at kanskje det går an å bruke et av etternavnene som bare en initial når man skriver under på ting osv.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...