Gå til innhold

Reelt alternativ til depositum ved privat leie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Er det noen reelle alternativ til depositum når man leier bolig privat?

Jeg er i den situasjon at jeg ikke trengte å betale depositum på min forrige leilighet, noe som er et problem når jeg nå skal finne en ny plass å bo.

Jeg ser at de fleste utleiemeglere tilbyr noe som heter leiegaranti som et alternativ til depositum og da betaler man et mindre beløp som fungerer som en garanti. Finnest noe slikt for det private leiemarkedet? Jeg pratet med kundebehandleren på min lokale bank og de hadde ikke kjennskap til det.

Per i dag greier jeg å betale depositum om jeg må, men alt jeg har av sparepenger forsvinner og jeg må kanskje låne litt også. Hadde følt meg sterkere økonomisk om jeg kunne betale en leiegaranti og beholde sparepengene mine som et buffer.

På forhånd takk! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke hørt om dette ved privat leie, men kan jo hende det finnes. Hva med å kontakte et av selskapene som driver med det? Uansett koster jo dette penger som du ikke får tilbake, og det er uansett du som leier som må betale kostnadene (i tillegg til gebyret) dersom det utbetales fra garantien. Rentene på en depositumskonto tilfaller jo også deg, så eneste ulempen er at du ikke kan disponere pengene. Jeg ville betalt depositum med sparepengene du har, og deretter spart opp igjen en buffer så fort som mulig.

Skrevet

Du kan ta opp depositumslån i bank. Siden lånet ikke er sikret, er renten rimelig stiv, men man pleier ha kort nedbetalingstid. Og når det er nedbetalt, har du da depositumspenger til neste leilighet.

Ellers så syns jeg kanskje det er litt merkelig at du ikke har spart opp depositumspenger i tiden fra du flyttet dit du bor nå og til nå. For du visste vel at du kom til å flytte en gang...

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Litt avsporing, men hvordan tenker noen at det å ha depositum hjelper når man skal flytte til neste leilighet? Man får jo ikke igjen depositum før man flytter ut og utleier har sjekket leiligheten, og de fleste utleiere krever vel at depositum skal være på konto før innflytting :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Vi har det som heter firmagaranti. Dette tilbys blant annet av utleiemeglere. Mange private velger å sette ut jobben til utleiemegler, selv om det er privat utleie. Jeg så dette i mange annonser, og tok derfor en spansk en. Jeg la inn en annonse på bolig ønskes, og skrev at det ville bli stilt firmagaranti for 3 mnd husleie. Da skrev bare min arbeidsgiver ut en firmagaranti så var det i orden. Vi leier privat

Dette betinger selvsagt at du har en arbeidsgiver som er villig til å stille firmagaranti.

Skrevet

Litt avsporing, men hvordan tenker noen at det å ha depositum hjelper når man skal flytte til neste leilighet? Man får jo ikke igjen depositum før man flytter ut og utleier har sjekket leiligheten, og de fleste utleiere krever vel at depositum skal være på konto før innflytting :klo:

Ikke noe stort problem. Man vet jo at depositumspengene blir tilgjengelige om kort tid, så da bruker man buffer- eller sparepengene sine, evt ispedd forbrukslån i banken i denne mellomfasen på noen få uker.

Skrevet

Takk til de som svarte på spørsmålet.

Angående mangel på sparepenger, så er ikke det alle forunt å legge seg opp store summer av penger i en ung alder. Kanskje hadde jeg et uforutsett utlegg på nærmere 40 000 kr et par måneder før jul og kanskje har jeg lånt bort penger til noen som trengte det mer enn meg og ikke har anledning til å betale meg tilbake umiddelbart.

Fint om folk kan svare på spørsmålet og ikke fordømme, enten de kjenner andre sin situasjon eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...