Gå til innhold

Vegetarianer med helt fersk melkeallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er altså vegetarianer, og har vært det i de siste 15 årene. Jeg spiser ikke kjøtt, fisk eller fugl, men tar trantabeletter. Tar antireflux-varianten, fordi det alltid kommer opp igjen hvis ikke.

Jeg er temmelig flink med det vegetariske kosholdet, har en lei uvane med at det blir for mye brød, men det går i grovt brød og det er noe jeg jobber med.

Så fant jeg nylig ut at alt ubehaget jeg har hatt det siste året kommer av en laktoseintoleranse. Har greid å kutte ut det aller meste av melk, kun hvitost på brødskiva og fetaost i salaten. Ellers synes jeg at det finnes greie alternativer til det meste (kanskje minus rømme og youghurt).

Nå sitter jeg alikevel og tenker at jeg ikke greier å finne ut av dette kostholdet helt.. Har gått opp en del i vekt etterat jeg fant ut av allergien, kanskje fordi appetitten ble litt annen når jeg ikke var kvalm hele tiden. I tilegg synes jeg at energien skranter litt, er mye slapp. Tror alle verdier er i ordnen, var i allefall det sist jeg sjekket - men er det noen som har gode råd til hvordan jeg kan få mer energi og noen færre kilo med disse begrensningene?

Takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si uten å vite hvordan du spiser og lever ellers.. Hvordan spiser du på en typisk dag? Antar at du ikke kun spiser brød. :)

Skrevet

Ja, fra september til slutten av november gikk jeg ned hele 8 kg (desember ødela alt..). Dette er mye fordi jeg kjøpte et proteinpulver som heter Soya-protein, som er spesielt egnet for vegetarianere. Mange vegetarianere sliter med å få i seg nok proteiner(spiser ikke kjøtt), og kan derfor få i seg riktig mengde proteiner ved å benytte dette proteinpulveret.

En porsjon(to scoops) inneholder få 157 kalorier(blandet ut med vann) og finnes i sjokoladesmak, jordbærsmak, vaniljesmak og banansmak. Du kan lese mer om produktet her:

http://www.norkost.no/100_soya_protein_proteinpulver_1000g_sjoko/P_392

Jeg ble langtidsvarig-mett av en porsjon og fikk mye energioverskudd. Jeg er en idrettsutøver som trener hver dag, og tok da to-tre scoops ca to timer før hver trening som en måltidserstatter- Det funket kjempebra! Jeg hater å være sulten på trening, så denne var gull verdt. Du kan jo selvfølgelig også bruke den ved andre anledninger enn før trening, men poenget er at den gir en metthetsfølelse som varer lenge. Produktet skal helst brukes som en måltidserstatter, men skal ikke erstatte et variert kosthold. Det skal selvfølgelig ikke erstatte alle måltidene og et variert kosthold.

Generelt sett, gir mat med mye proteiner en lang og god metthetsfølelse.

Lykke til! :popcorn:

Skrevet

Ja, fra september til slutten av november gikk jeg ned hele 8 kg (desember ødela alt..). Dette er mye fordi jeg kjøpte et proteinpulver som heter Soya-protein, som er spesielt egnet for vegetarianere. Mange vegetarianere sliter med å få i seg nok proteiner(spiser ikke kjøtt), og kan derfor få i seg riktig mengde proteiner ved å benytte dette proteinpulveret.

En porsjon(to scoops) inneholder få 157 kalorier(blandet ut med vann) og finnes i sjokoladesmak, jordbærsmak, vaniljesmak og banansmak. Du kan lese mer om produktet her:

http://www.norkost.no/100_soya_protein_proteinpulver_1000g_sjoko/P_392

Jeg ble langtidsvarig-mett av en porsjon og fikk mye energioverskudd. Jeg er en idrettsutøver som trener hver dag, og tok da to-tre scoops ca to timer før hver trening som en måltidserstatter- Det funket kjempebra! Jeg hater å være sulten på trening, så denne var gull verdt. Du kan jo selvfølgelig også bruke den ved andre anledninger enn før trening, men poenget er at den gir en metthetsfølelse som varer lenge. Produktet skal helst brukes som en måltidserstatter, men skal ikke erstatte et variert kosthold. Det skal selvfølgelig ikke erstatte alle måltidene og et variert kosthold.

Generelt sett, gir mat med mye proteiner en lang og god metthetsfølelse.

Lykke til! :popcorn:

Ah, det hørtes veldig bra ut! Har i meg endel soyaprodukter ellers også, men greier bare ikke å spise alt det soyakjøttet hele tiden. Til person over: spiser gjerne et knekkebrød, en soyayoghurt og et eple eller en banan til frokost/sen lunsj, så spiser jeg gjerne en eller annen form for brød mellom lunsj og sen middag, til middag er det gjerne soyakjøtt av noe slag, sammen med noe som fyller litt (potet, pasta, ris) og grove varianter av det som går an. Så spiser jeg knekkebrød og frukt til kvelds, eller suppe (er alltid så sulten om kvelden).

Virker kanskje som jeg ikke spiser så mye, men så er virkelig aktivitetsnivået ikke-eksisterende også. Men, eh, mye brød ja...

Skrevet (endret)

Ok, så du har ikke melkeallergi, men laktoseintoleranse. Melkeallergi vil si at du ikke tåler melkeprotein og dermed ikke kan spise noen melkeprodukter. Laktoseintoleranse varierer stort i alvorlighetsgrad, men det er ikke farlig per se, "bare" veldig ubehagelig og vondt. De fleste kan spise fete meieriprodukter som hvite oster og smør, noe en melkeallergiker hadde blitt ekstremt dårlig av (med behov for medisinering). Ved laktoseintoleranse så tåler du ikke melkesukkeret (laktose), noe du finner mer av i produkter som har lite fett, som f.eks melkepulver, melk og brune oster.

Nå finnes det mange laktosefrie alternativer, både rømme, melk, yoghurt og fløte, så du trenger ikke å eliminere meieriprodukter fra kostholdet ditt.

Vær obs på jernnivåene dine, sink, magnesium og spesielt vitamin B12 (finnes hovedsaklig i svinekjøtt), samt protein som inneholder essensielle aminosyrer. Inntak av BCAAs (branhed chain amino acids) er ofte lavt hos vegetarianere, men quinoa vil gi deg mye av det du trenger. Nøtter og frø er også gode kilder til protein og fettsyrer.

Endret av bergans
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det virker som om du spiser for ensformi. Hvor er grønnsakene? Hvor er linsene og bønnene?

Forslag til dagsmeny:

Frokost: Grovt brød med pålegg (peanøttsmør, ost, bønnepostei, guacamole, egg...) til, litt frukt eller tomat/agurk/gulrot. Eller müsli (ikke de søte variantene, men gjerne en med diverse kornsorter, frø, nøtter, tørket frukt og/eller banan med sojamelk eller laktoseredusert melk)

Lunsj: Som frokost, eller en salat med f.eks. quinoa og ovnsbakte grønnsaker, eller en couscoussalat med diverse grønnsaker og kikerter. Middagsrester om du har noe som er greit å ta med.

Middag: Potet/(fullkorn)pasta/ris/byggryn/spelt/quinoa/(fullkorn)couscous med f.eks. ei bønnegryte som chili sin carne/sojaprodukter/bønneburgere/omelett/speilegg/kokt egg/ost/falafel.... og masse grønnsaker (ovnsbakte rotgrønnsaker, ratatouille, salat, dampede, wokede, gratinerte...) Gjerne frukt til dessert.

Kveldsmat: Middagsrester, eller en salat eller en suppe, eller bare knekkebrød med litt pålegg og litt grønt.

Mellommåltid: Noen nøtter, banan, rå grønnsaker, et knekkebrød eller kavring...

AnonymBruker
Skrevet

Grønne smoothies, avocado og nøtter er eksempler på næringsrik og sunn mat. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...