Gå til innhold

Holle grøt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

1) Jeg har kjøpt grøt av både ris og hirse. Begge er jo uten gluten, men nå lurer jeg på hvorfor jeg skal gi risgrøt egentlig? Hirse er jo rikt på jern. Har risen noen fordeler som gjør at jeg bør gi denne? Eller var det egentlig bare et dumt kjøp av meg :P

2) Det står at holdbarheten er 3 - 4 uker etter åpning. Hvor nøye er dette egentlig. Grøten inneholder jo kun hirseflak (eller ris) og vitamin B1. vis den hadde vært tilsatt MME-pulver kan jeg tenke med at den hadde blitt dårlig, men hva er det egentlig som blir dårlig i Holle sin grøt? Jeg lukker posen alltid med poseklemme så det er helt tett mellom bruk. Kan den stå lenger enn det står på pakken?

3) På pakken står det også "server kun nylaget grøt". Hvor nylaget må den egentlig være? Snuppa vil av og til plutselig ikke ha mer, men hvis vi prøver igjen 15 min senere spiser hun. Da er detvel greit at hun får av den "gamle" grøten? Men hva hvis det går 30 min? En time?

4) Jeg lager kun med vann og fruktmos fordi jeg ikke vil gi henne MME enda og jeg får ikke dreisen på brystpumpa. Hun er 5,5 måned. Er det dumt? Blir hun vant til at grøt må smake søtt? (Blander med Hipp-frutbreak som regel)

5) Ellers koker jeg opp vann slik det står man skal. Men deretter står det man skal kjøle med til 50 grader og så balnde inn hirsen og fruktmos. Ettersom fruktmosen ofte står i kjøleskapet blir grøten for kald når jeg gjør det på denne måten. Hvis jeg derimot har hirse og fruktmos i det varme vannet (sikkert 90 grader) så får den en passe temperatur. Men ødelegger man jerninnholdet i hirsen eller c-vitamininnholdet i fruktmosen hvis jeg gjør det slik?

Ble mange spørsmål dette, men jeg vet det er mange flinke jenter har inne så det er sikkert noen som kan svare på noe av dette :)

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

1) Jeg ville nok valgt hirsegrøten siden den er rikere på jern. Vil anbefale deg å sjekke næringsinnholdet i grøten du bruker, mange inneholder veldig mye sukker. Men jeg hadde nok ikke kasta pakken med risgrøt heller :P det er jo ikke skadelig å smake litt forskjellig :)

2) Jeg holder meg stortsett til datomerking, men noen dager over tiden tror jeg ikke skader noen.

3) Ikke tenk så vanskelig :) Du har vell selv spist middagsrester til kvelds, selv om maten har stått noen timer siden den er laget ;) Du skal ikke la det gå flere døgn, og maten bør stå kaldt i mellomtiden. men et par timer skader ikke :) men jeg synest grøten blir litt rar i konsistensen når den har fått blitt kald, så jeg lager stortsett ny fra gang til gang.

I tillegg er jenta di så stor nå at du ikke trenger koke vannet, så det er jo ganske kjapt å lage en ny porsjon viss du må det :)

4) Holle sine grøter skal tilsettes morsmelk eller mme, du mister mye av næringsinnholdet når du tilsetter vanlig vann. Jeg vil anbefale deg å bruke MME.

Hvorfor vil du ikke gi MME? Husk at mange barn blir flakset opp på MME, og de tar ikke noe skade av det. (colett sin MME er et godt valg, det funker vertfall mye bedre enn NAN for oss)

5) som jeg nettopp skrev, så trenger du ikke koke vannet nå når jenta di er så gammel. Å koke vannet er i hovudsak for å drepe bakterier, og nå tipper jeg jenta di smaker på det hun får tak i, så bakterier får hun i seg over alt. (var på helsestasjonen i dag, og det var der de sa jeg kunne droppe kokingen)

Ta vann fra springen som er passelig varmt :)

en liten ting. Når du kjøper ferdig grøt skal du vere oppmerksom på næringsinnholdet.

las nettopp en test av ulike sorter babygrøt og da var det kun nestle sin god natt grøt (6 mnd) som fikk terningkast 5. resten av grøtene var for mye sukker i.

I tillegg er holle sine grøter ikke tilsett ekstra jern. Når du har en jente på snart 6 mnd, er lagerene i kroppen for jern snart oppbrukt, og hun trenger tilskudd av jern i kosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar!

1) Jeg ville nok valgt hirsegrøten siden den er rikere på jern. Vil anbefale deg å sjekke næringsinnholdet i grøten du bruker, mange inneholder veldig mye sukker. Men jeg hadde nok ikke kasta pakken med risgrøt heller :P det er jo ikke skadelig å smake litt forskjellig :)

Ja, hun skal jo spise grøt lenge så er sikkert greit å variere litt etter hvert. Sukker er det nok ikke i grøten. Kun ris eller hirse og vitamin B1. Er vel de grøtene som har smak av eple, aprikos, el som har mye sukker. Her tilsetter jeg fruktmos selv og styrer på den måten sukkerinnholdet.

2) Jeg holder meg stortsett til datomerking, men noen dager over tiden tror jeg ikke skader noen.

Nei, noen dager har nok ikke noe å si. De sier jo selv 3-4 uker så da er det ikke slik at det er så nøye helt på dagen. Men hva er det som blir dårlig etter at den er åpnet. Uåpnet er jo grøten holdbar til november 2012. SIden det kun er hirse eller ris og vit B1 så synes jeg det er rart at den må brukes opp innen kun 3-4 uker etter åpning. Blir ikke det litt som å si at havregryn kjøpt på butikk må brukes 3-4 uker etter åpning? (noe de jo ikke blir...)

3) Ikke tenk så vanskelig :) Du har vell selv spist middagsrester til kvelds, selv om maten har stått noen timer siden den er laget ;) Du skal ikke la det gå flere døgn, og maten bør stå kaldt i mellomtiden. men et par timer skader ikke :) men jeg synest grøten blir litt rar i konsistensen når den har fått blitt kald, så jeg lager stortsett ny fra gang til gang.

I tillegg er jenta di så stor nå at du ikke trenger koke vannet, så det er jo ganske kjapt å lage en ny porsjon viss du må det :)

Ok :)

Men det med vannet er jeg ikke helt enig i. Se lenger ned.

4) Holle sine grøter skal tilsettes morsmelk eller mme, du mister mye av næringsinnholdet når du tilsetter vanlig vann. Jeg vil anbefale deg å bruke MME.

Hvorfor vil du ikke gi MME? Husk at mange barn blir flakset opp på MME, og de tar ikke noe skade av det. (colett sin MME er et godt valg, det funker vertfall mye bedre enn NAN for oss)

Jeg vil vente med å gi kumelk pga my kumelkallergi i familie. I tillegg inneholder MME palmeolje og grunnen til at jeg kjøper Holle sin grøt er litt for å unngå å gi henne dette inntil videre i alle fall. Jeg vet jo at vann har mangler næringsstoffer som MM eller MME har, men siden jeg ammer henne rett etterpå eller før har jeg tenkt at dette er like greit som at hun får MM (eller MME) direkte i grøten.

5) som jeg nettopp skrev, så trenger du ikke koke vannet nå når jenta di er så gammel. Å koke vannet er i hovudsak for å drepe bakterier, og nå tipper jeg jenta di smaker på det hun får tak i, så bakterier får hun i seg over alt. (var på helsestasjonen i dag, og det var der de sa jeg kunne droppe kokingen)

Ta vann fra springen som er passelig varmt :)

Jeg er enig i at vannet ikke trenger å kokes for bakterienes skyld, men jeg tenker at vannet må jo være lunket (eller helst litt varmere når kald frukt tilsettes) for at grøten skal være lunken når den serveres. Det er da IKKE anbefalt å tappe lunket vann fra springen å gi dem, kun kaldt vann direkte fra springen. Derfor koker jeg det, men burde kanskje avkjøle det mer først slik det står man skal på pakken...

en liten ting. Når du kjøper ferdig grøt skal du vere oppmerksom på næringsinnholdet.

las nettopp en test av ulike sorter babygrøt og da var det kun nestle sin god natt grøt (6 mnd) som fikk terningkast 5. resten av grøtene var for mye sukker i.

I tillegg er holle sine grøter ikke tilsett ekstra jern. Når du har en jente på snart 6 mnd, er lagerene i kroppen for jern snart oppbrukt, og hun trenger tilskudd av jern i kosten.

Jeg vet jernlagrene er snart tomme og det er derfor hun kun har fått hirsegrøt hittil (og jeg lurer på hvorfor jeg har kjøpt ris i det hele tatt...). Hirse er naturlig rikt på jern og hun elsker i tillegg mos av søtpotet som skal være rikt på jern. Bør ikke det bli nok jern eller bør hun få i seg mer?

Hva sier dere andre som bruker Holle grøt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg inneholder MME palmeolje og grunnen til at jeg kjøper Holle sin grøt er litt for å unngå å gi henne dette inntil videre i alle fall. Jeg vet jo at vann har mangler næringsstoffer som MM eller MME har, men siden jeg ammer henne rett etterpå eller før har jeg tenkt at dette er like greit som at hun får MM (eller MME) direkte i grøten.

Jeg valgte Holle av samme grunn som deg (unngå MME), og tenker akkurat likt, dvs. at jeg ikke synes det var nødvendig å tilsette MM/MME når jeg uansett ammet mye.

Jeg kokte også opp vannet, og blandet inn frukt før grøtpulveret, da ble jo vannet passe nedkjølt. Et tips for å få mer jern i kosten er å koke mos av tørkede aprikoser. Det inneholder mye jern, og er fint å bruke som smakstilsetning i grøten. :) (Vi kokte ofte mos av eple eller pære som vi frøs i passe porsjoner, og da blandet jeg aprikosmos i noen av porsjonene. Noen ganger brukte vi bare aprikos i grøten, eller blandet en skje eller to med en halv most banan. Synes det var greit å variere hva slags frukt vi brukte, både for smakens del og for å få mest mulig varierte næringsstoffer i kosten til småen.) Og så ser jeg at du er bekymret for at barnet ditt skal bli vant til at grøten skal smake søtt om du har litt frukt i, men det er faktisk veldig smart å ha frukt i grøten, for C-vitaminer gjør at jernet fra hirsen tas bedre opp i kroppen. :)

Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kokte vannet og blandet med fruktmos eller kaldt vann. Man skal IKKE bruke lunket vann fra springen, ikke engang i egen mat.

Brukte heller ikke mme for jeg ammet mye og da er det rett og slett ikke nødvendig. Etterhvert gikk jeg over til Holles godnattgrøt på kvelden. Ville ikke brukt grøtrester som har stått i romtemperatur i mange timer. Lag bare akkurat nok, det tar jo kun et par minutter å mikse grøten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til forsvar for hun som skrev at man kan blande grøt i varmt vann fra springen, så vil jeg si at det var i gamle dager det var farlig å bruke varmt vann fra springen i matlaging/som drikke. Nyere varmtvannsberedere (fra etter 70-80-tallet) er ikke kledd med kobber/bly innvendig, så risikoen for tungmetaller er eliminert. Angående bakterier så er det jo Legionella man frykter i stillestående varmt vann, men dette er det farligere å dusje i (og puste inn dampen) enn å drikke (får ikke infeksjon av å svelge bakteriene). Så det er lite risiko forbundet med å bruke varmtvann fra springen til å mikse grøt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er Nestlé uansett uaktuelt, uavhengig av jerninnhold, så vi valgte Holle. Både fordi det er et rent produkt, og fordi man da kan styre hva man tilsetter.

Her i Norge er det en sånn innarbeidet tradisjon at det er grøt man skal starte med som fast føde, okke som, men det må faktisk ikke være sånn. Dessuten er det mange andre gode kilder til jern, som langt på vei gjør opp for jerninnhold i ferdiggrøt.

Hirsegrøt er rikt på jern, det er det kornslaget som inneholder mest jern, så den er gri. Ellers så har man jo jern i grønnsaker og kjøtt. Det er uansett den hjemmelagede maten som er aller best, og Holle er, etter min mening den beste grøten, nettopp fordi man selv kan styre innholdet, slippe palmeolje og gjøre den så sunn som bare det.

Man kan også koke egen grøt, om man vil, uten at det er så mye arbeid. da får man også kjempegode og næringsrike grøter. For det er ikke slik at de store, kommersielle barnematprodusentene vet best. Det er bare å ta en kjapp titt på innholdslisten i produktene, så ser man at det ikke er så bra som de skal ha det til. ;)

Det være sagt, så er det ikke noe galt i å bruke det, men man lager altså sunnere mat selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Hollegrøt til eldste og har så smått begynt å gi minstemann smaksprøver. Har holdt meg til hirsegrøt pga jernet. Ellers tenker jeg at han etterhvert skal begynne å få grønnsaksmos som er jernrik, så da stresser jeg ikke med jerninnholdet i grøten.

Jeg blander hirseflakene med morsmelk, men har ikke problemer med å pumpe, og foreløbig er det bare snakk om 10-15 ml. Ellers høres det jo greit ut å blande med fruktmos og vann, søtsmaken er de vant til likevel siden både morsmelk og mme smaker søtt.

Jeg varmer ikke opp grøt, og tenker at grøt som har blitt kald er gammel. Men siden jeg blandet med morsmelk blir alt til suppe etter ganske kort tid siden nedbrytingen starter i skålen, så det må jo brukes kjapt.

Jeg bruker heller ikke lunkent vann fra springen. Hittil har jeg brukt kun kokt vann, både varmt og kaldt, men tenker at det etterhvert er greit å bruke kokt varmt vann og kaldt vann fra springen.

Bruker også sånn poseklemme og om posen skulle bli stående i fem uker, så tar jeg ikke det så tungt. Det er tørrvare og posen er tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker også Holle-grøt, gir hirsegrøt eller havregrøt, som regel hirsegrøt. Tilsetter ulike fruktmoser, av og til små fruktbiter. Han får stort sett hjemmelaget mat, men innimellom er det praktisk med noe som går kjapt.

Jeg hadde aldri brukt varmt vann fra springen, det går jo uansett veldig kjapt å bare koke opp vann i vannkoker. Jeg kjøler det ned på samme måte som TS; ved å tilsette kald frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til forsvar for hun som skrev at man kan blande grøt i varmt vann fra springen, så vil jeg si at det var i gamle dager det var farlig å bruke varmt vann fra springen i matlaging/som drikke. Nyere varmtvannsberedere (fra etter 70-80-tallet) er ikke kledd med kobber/bly innvendig, så risikoen for tungmetaller er eliminert. Angående bakterier så er det jo Legionella man frykter i stillestående varmt vann, men dette er det farligere å dusje i (og puste inn dampen) enn å drikke (får ikke infeksjon av å svelge bakteriene). Så det er lite risiko forbundet med å bruke varmtvann fra springen til å mikse grøt! :)

Det anbefales fortsatt ikke. Rørene som vannet kommer gjennom inn til varmtvannstanken har de fleste steder ikke blitt byttet ut siden de ble lagt. Mange steder er det lenge før 70-tallet. Støtter TS.

Men TS, hvor kjøpes denne grøten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales fortsatt ikke. Rørene som vannet kommer gjennom inn til varmtvannstanken har de fleste steder ikke blitt byttet ut siden de ble lagt. Mange steder er det lenge før 70-tallet. Støtter TS.

Gjør som du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt på Ultra (matbutikken). Finnes blant annet på Brynseneteret i Oslo og Sandvika Storsenter. Ellers så er det helsekost som Marmot sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bruker også Holle-grøt, gir hirsegrøt eller havregrøt, som regel hirsegrøt. Tilsetter ulike fruktmoser, av og til små fruktbiter. Han får stort sett hjemmelaget mat, men innimellom er det praktisk med noe som går kjapt.

Jeg hadde aldri brukt varmt vann fra springen, det går jo uansett veldig kjapt å bare koke opp vann i vannkoker. Jeg kjøler det ned på samme måte som TS; ved å tilsette kald frukt.

Så C-vitaminet i fruktmosen blir ikke ødelagt av å bli hatt i veldig varmt vann/grøt? Er det jeg er litt "bekymret" for...

Siden du gir havregrøt bare innimellom klarer du vel ikke å bruke opp en pose innen 3-4 uker, eller? Kanskje bare min som er så liten en da at hun ikke spiser store nok porsjoner... :klo: Kaster du i så fall rester etter 4 uker eller bruker du etter denne tid? Ser for med at hvis jeg skal gi risgrøt et par ganger i uka bare vil jeg ha posen i 3 måneder og jeg skjønner ikke hva som kan bli dårlig i den hvis jeg lukker den godt, men vil jo selvfølgelig ikke gi henne noe som ikke er slik det skal være lenger.

Tusen takk for svar alle sammen :) Å koke vann er forresten kjapt gjort så det er ikke noe tiltak, men hvis jeg skal vente til det er avkjølt ned til 50 grader tar det jo litt tid (hvis jeg ikke kjøler ned med fruktmos da slik jeg gjør nå og ble som skrevet redd for at jeg ødla c-vitaminet og dermed jernopptaket). Men det kan jo være en ide å ikke koke det helt opp, bare varme det? SIden jeg tar kladt vann fra springen og det ikke trengs å kokes, mener jeg? Hmmmm, eller bare avkjøe med frukt slik jeg gjør nå... Mye man skal lure på som småbarnsmamma :fnise:

I dag fikk hun forresten hirsegrøt med hjemmelaget aprikosmos. Gikk ned på høykant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tenkt på det med C-vitaminet, faktisk. Jeg har laget og fryst ned fruktmos selv, i 100 g-porsjoner. Han får to t-skjeer i grøten, og resten etterpå, så da tenker jeg at han får jo i hvert fall C-vit. fra det han får etterpå. Og vi spiser så mye frukt og grønt generelt at jeg ikke bekymrer meg noe særlig. Men om jeg husker rett, blir ikke vitaminer ødelagt av å has i kokende-ish vann, det er verre å la det koke opp, om du skjønner. Poteter uten skall og andre grønnsaker skal man jo ha i vannet etter det har kokt opp, nettopp pga. vitaminene.

I noen av Holle-grøtene er det tilsatt tørket frukt, da holder jeg meg til holdbarhetsdatoen, men ellers tenker jeg at mel/korn holder seg vel? Bruker poseklemme jeg også. Ser at f.eks. havregryn holder jo i evigheter, så hva kan forskjellen være? Men jeg er kanskje en uansvarlig mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...