AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #1 Skrevet 9. januar 2012 Jeg synes det er så merkelig hvor mange tråder som blir laget om man kan få lån, hvor mye man kan få osv. Det plager meg ikke at disse trådene eksisterer, jeg forstår bare ikke vitsen. Hvorfor ikke bare kontakte banken og høre? Eller aller best flere banker. Da får man seriøse og konkrete svar i stedet for den synsingen som foregår her. Det er så mye forskjellig som spiller inn på om man får lån eller ikke, og de ulike bankene kan ha ulike kriterier for å gi lån. Når man vil søke om lån, så må man jo uansett kontakte banken. Så hvorfor ikke bare kontakte banken med en gang i stedet for å skrive her? 2
altflyter Skrevet 9. januar 2012 #2 Skrevet 9. januar 2012 Folk syntes vel det er greit å få en pekepinn på ca hva de kan vente seg... Syntes det er helt greit. Er mange tråder her jeg aldri leser pga. manglende interesse. Så lenge folk lager en skikkelig overskrift, så jeg slipper å lese om ting som ikke interesserer meg, så er jeg fornøyd:) Liker at man kan spørre om alt på KG!
Zzyzx Skrevet 9. januar 2012 #3 Skrevet 9. januar 2012 Noen av disse trådene har spesielt høy underholdningsverdi, da. 4
Anglofil Skrevet 9. januar 2012 #4 Skrevet 9. januar 2012 Fordi man ønsker å høste erfaringer, for de av oss som aldri har vært i møte med banken før ift lån er det veldig greit å vite hva man har i vente. Dessuten er det litt spennende også, man er nysgjerrig og vil ha innspill. For meg er det ikke "bare" å dra i banken, rett og slett fordi det jeg ønsker å spørre banken om ikke passer seg helt enda. MEN, jeg kan spørre her, siden det er snakk om tenkt situasjon i mitt tilfelle. F.eks blir det for dumt å troppe opp i banken og si "hvor mye kan vi få i lån, jeg vet jeg har stort studielån, men om tre år vil halvparten være nedbetalt". Slik nytter ikke, men på KG kan man gjøre slikt uten å ta opp unødvendig med tid hos banken. Mvh Yvonne
Glitnir Skrevet 9. januar 2012 #5 Skrevet 9. januar 2012 Det er jo veldig mye av det som spørres om her som man lett kan få svar på ved å kontakte riktig institusjon (bank, skole, Lånekassen, skatteetaten etc.). Imidlertid er det for mange et lavterskeltilbud å kunne spørre her - det er mindre skummelt, og kan gi veiledende svar på spørsmål som kanskje ikke er helt modne for å gå annet sted med enda. Når det spesifikt gjelder tråder om hvor mye boliglån man kan få så blir vel også de samme menneskene med de samme inntektene og forutsetningene forskjellig behandlet hos ulike banker. Og da kan det være greit å vite om variasjonene istedenfor å selv måtte innom en rekke banker, eller eventuelt at man tar svaret til første og beste bank som en fasit uten å sjekke andre steder hvor man kunne fått et annet svar. 1
Gjest Nuppdupp Skrevet 9. januar 2012 #6 Skrevet 9. januar 2012 synes det er bra de lages jeg. samme med "er jeg gravid?" trådene.. da kan jeg komme med de morsomme kommentarene mine. dessuten kan man skrive hva som helst til svar på trådene 1
Alison Skrevet 9. januar 2012 #7 Skrevet 9. januar 2012 Jeg forstår godt at folk spør her. Spesielt når de ikke har erfaring i det å ta opp lån og kjøpe bolig. Mange vet ikke hvordan de skal gå frem, og hvor de skal starte for å finne ut om boligdrømmen er realistisk. Det å spørre anonymt på nett kan føles mye mindre skummelt enn å kontakte banken. På den andre siden kan du få gode pekepinner på hva som er realistisk å få i lån, eller hva som skal til for å få lån, ved bare å ringe banken. 2
Gjest Tirkes Skrevet 9. januar 2012 #8 Skrevet 9. januar 2012 Jeg sier som altflyter. Jeg blir litt oppgitt når emnet er noe helt annet enn tittelen sier. Om folk lager skikkelige titler, så er det lett for meg å velge noe som interesserer meg, eller som jeg er nysgjerrig på. At folk diskuterer hva de kan få i lån er vel ikke bare for å be andre brukere om å være synske og bestemme hva den magiske lånesummen er - men ofte for å få tilbakemelding på hva andre med tilsværende liv/inntekt betjener og hva de bør satse på. Enkelte er kanskje redd for å bli oversolgt når de kontakter banken. Jeg synes helt ærlig "Hva mener hun/han med sånn og slik" trådene er de mest plagsomme. Gravidtråder og lånetråder er stort sett like lett å styre unna (eller styre seg inn på) som seksuelle preferanser-tråder. Som jeg heller ikke skjønner poenget med. (Men come on. Roughly 1000 aktive brukere daglig. Ikke alle kjører samme interesser eller kompetansenivå da. Det bør enhver forstå!) 2
lillemia Skrevet 9. januar 2012 #9 Skrevet 9. januar 2012 Jeg synes helt ærlig "Hva mener hun/han med sånn og slik" trådene er de mest plagsomme. Haha, ja de er irriterende! Kan ikke folk bare lære seg å lage en ordenlig overskrift, som står i stil til innholdet? Men jeg syns også det er latskap å spørre om ting her når man lett kunne gjort et lite google-søk og kommet frem til et mye bedre svar. Lurer av og til på hvordan disse klarer seg ellers i livet når de ikke har tilgang på kvinneguiden 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #10 Skrevet 9. januar 2012 Haha, ja de er irriterende! Kan ikke folk bare lære seg å lage en ordenlig overskrift, som står i stil til innholdet? Men jeg syns også det er latskap å spørre om ting her når man lett kunne gjort et lite google-søk og kommet frem til et mye bedre svar. Lurer av og til på hvordan disse klarer seg ellers i livet når de ikke har tilgang på kvinneguiden Det er dette jeg også mener. Google er en god venn. Dette gjelder også låne-trådene. Det har blitt lagd så utrolig mange av disse i det siste, at man burde klare å få noen svar ut fra å lese flere av dem, selv om inntekt, egenkapital og ønsket lånebeløp i trådene ikke er nøyaktig det samme som i egen situasjon. Men er også enig i at disse låne-trådene ofte har greie overskrifter slik at det går an å styre unna dem. Selv ringte jeg banken da jeg lurte på hva som skulle til for at jeg fikk lån. Der fikk jeg mange konkrete tilbakemeldinger og råd, i forhold til svarene her som i bunn og grunn sier "det varierer fra bank til bank, og det kommer litt an på situasjonen".
Chelmon Skrevet 10. januar 2012 #11 Skrevet 10. januar 2012 Der fikk jeg mange konkrete tilbakemeldinger og råd, i forhold til svarene her som i bunn og grunn sier "det varierer fra bank til bank, og det kommer litt an på situasjonen". Men her inne kan du finne noen som er i akkurat din situasjon, og som kan fortelle hva de fikk låne og hvilke banker de snakket med. Det er også folk her inne som jobber med mye rart som liker å svare på slike tråder og hjelpe dem som spør. Personlig liker jeg ikke ringe banken/jobborganiasasjon/skolen/legen om jeg bare lurer på noe, da synes jeg det er koseligere å diskutere her inne med folk som kanskje har erfaring eller har vært i samme situasjon som meg. Det er jo ingen som går i banken og sier "Mona på kvinneguiden sa jeg kan få 2,4 mill i lån"...
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #12 Skrevet 10. januar 2012 Jeg synes det er så merkelig hvor mange tråder som blir laget om man kan få lån, hvor mye man kan få osv. Det plager meg ikke at disse trådene eksisterer, jeg forstår bare ikke vitsen. Hvorfor ikke bare kontakte banken og høre? Eller aller best flere banker. Da får man seriøse og konkrete svar i stedet for den synsingen som foregår her. Det er så mye forskjellig som spiller inn på om man får lån eller ikke, og de ulike bankene kan ha ulike kriterier for å gi lån. Når man vil søke om lån, så må man jo uansett kontakte banken. Så hvorfor ikke bare kontakte banken med en gang i stedet for å skrive her? For ikke å snakke om alle trådene: Hvor mye tjener du-dere
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #13 Skrevet 10. januar 2012 Jeg tror jeg har lagd en slik tråd selv en gang i tiden Det er jo ikke alltid man er i en situasjon hvor en tror det er sannsynlig at en får lån til bolig, men en sitter og drømmer på finn.no og planlegger framtida. Kan selvsagt gå i banken og si at man er student, har to år igjen av studiet, endel sparepenger og samboer som tjener 300 000 i året, hvor mye lån kan vi få hvis jeg får relevant jobb om to år? Men det er lettere å spørre her Mener også å huske at jeg fikk en del forholdsvis gode svar - selv om det også er mye galskap og mulige luksusfeller i slike tråder.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #14 Skrevet 10. januar 2012 Jeg tror jeg har lagd en slik tråd selv en gang i tiden Det er jo ikke alltid man er i en situasjon hvor en tror det er sannsynlig at en får lån til bolig, men en sitter og drømmer på finn.no og planlegger framtida. Kan selvsagt gå i banken og si at man er student, har to år igjen av studiet, endel sparepenger og samboer som tjener 300 000 i året, hvor mye lån kan vi få hvis jeg får relevant jobb om to år? Men det er lettere å spørre her Mener også å huske at jeg fikk en del forholdsvis gode svar - selv om det også er mye galskap og mulige luksusfeller i slike tråder. Ja, det er både gode svar, dårlige svar og latterlige svar i den type tråder. Ser mange her mener at det er mer lettvint å spørre på KG enn i banken. Det er det jo, men man får jo også mye mindre utbytte av å spørre her. Vil også legge til at man styrker kundeforholdet til banken for hvert møte man har med dem. Om man som student drømmer om å kjøpe bolig etter endt studie, så regner jeg med at banken ser på det som veldig positivt at man kommer til banken og diskuterer/planlegger fremtiden. Husk at de ønsker at du skal låne av dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå