Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest på NAV at det står at formue man har skal deles likt mellom ektefeller.

Altså, det vi har på alle våre kontoer skal deles likt, slik jeg skjønner det. Men gjelder dette også BSU? Jeg hadde sparte midler på BSU før jeg møtte mannen min. Betyr det at han har rett på halvparten av det også da?

Og hva med akskjer, jeg har noen tusener investert i aksjer, disse har blitt investert de siste årene, etter at jeg ble gift, altså har det gått ut over felles økonomi at disse er kjøpt. Har han krav på noe i forhold til dette?

Vet ingenting om skilsmisse, og vet ikke hvordan jeg skal begynne å forbere meg økonomisk..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest på NAV at det står at formue man har skal deles likt mellom ektefeller.

Altså, det vi har på alle våre kontoer skal deles likt, slik jeg skjønner det. Men gjelder dette også BSU? Jeg hadde sparte midler på BSU før jeg møtte mannen min. Betyr det at han har rett på halvparten av det også da?

Og hva med akskjer, jeg har noen tusener investert i aksjer, disse har blitt investert de siste årene, etter at jeg ble gift, altså har det gått ut over felles økonomi at disse er kjøpt. Har han krav på noe i forhold til dette?

Vet ingenting om skilsmisse, og vet ikke hvordan jeg skal begynne å forbere meg økonomisk..

Det du tok med deg inn i ekteskapet,tar du med deg ut. BSu er din.

Aksjene må du nok dele med din mann.

AnonymBruker
Skrevet

Det du tok med deg inn i ekteskapet,tar du med deg ut. BSu er din.

Aksjene må du nok dele med din mann.

Ok. Men, det jeg har spart på BSU etter jeg ble gift, er vel da felles.

Aksjene kan ikke selges, ettersom det har sammenheng med jobben, men det vil vel da si at jeg må "kjøpe han ut" for halve verdien, på samme måte som bolig o.l. da går jeg ut i fra.

• Liker 1
Skrevet

Det kommer faktisk litt an på hvor lenge dere har vært gift... Det går an å bruke skjønn... Om dere bare har vært gift et par år, kan du kreve å slippe å dele mener jeg (men er ikke 100%sikker)

Skrevet

deles likt med ektefellle om dere ikke har særeie.

Gjest Cessie
Skrevet

deles likt med ektefellle om dere ikke har særeie.

Og det er grunnen til at jeg har særeie på bilen min (veldig spesiell modell som det ikke finnes mer enn 2-3 eksemplarer av i Norge).

• Liker 1
Skrevet

Er det advokat inne i bildet? Hva sier mannen din om delingen?

AnonymBruker
Skrevet

Er det advokat inne i bildet? Hva sier mannen din om delingen?

Nei, det er ikke advokat i bildet. Vi har ikke kommet så langt. Jeg prøver å forberede meg litt på hva som gjelder, og hva slags økonomi jeg får etterpå. Vi har vært gift i 6 år, så jeg tror ikke det skulle være noe grunn til å krangle på deling. Jeg er heller ikke ute etter det, jeg vil det skal bli riktig. Men jeg har hatt størst inntekt, men samlet har vi hatt såpass lite at jeg ikke har noe særlig sparemidler, og jeg må derfor tenke grundig gjennom min økonomi for å sikre meg og barn. Men rett skal være rett, jeg bare lurte litt på regler. Jeg er på ingen måte ute etter å "snyte" noen.

Skrevet

Egentlig ganske enkelt:

1. Det du hadde med inn i ekteskapet, og som klart kan føres tilbake til den tiden, skal du ha med ut

2. Det som dere har tjent inn, spart opp eller kjøpt i løpet av ekteskapet skal inn i skifteboet. (f.eks. 1 MNOK)

3. Fellesgjelden trekkes fra skifteboet. (f.eks. 250.000, slik at boet nå er 750.000)

4. Så deles boet i to like deler (375.000 til hver)

5. Så trekkes særgjeld fra disse delene (f.eks. studielån), og resultatet av dette legges tilbake i potten fra begge hold (f.eks. han har 350.000 i studielån, så han legger 25.000 tilbake i potten, du legger tilbake hele dine 375.000 slik at potten nå er 400.000)

6. Boet deles likt (dere får 200.000 hver)

Nå har dere en pengesum. Men så har dere kanskje bil, båt, hus og inventar - og det er da det blir "spennende"...

Forslag: Sett verdi på alt før dere diskuterer hvem som skal ha hva, så er det bare å sette opp i to lister hvilke verdier som hver får. Til slutt skal dere få like mye.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig ganske enkelt:

1. Det du hadde med inn i ekteskapet, og som klart kan føres tilbake til den tiden, skal du ha med ut

2. Det som dere har tjent inn, spart opp eller kjøpt i løpet av ekteskapet skal inn i skifteboet. (f.eks. 1 MNOK)

3. Fellesgjelden trekkes fra skifteboet. (f.eks. 250.000, slik at boet nå er 750.000)

4. Så deles boet i to like deler (375.000 til hver)

5. Så trekkes særgjeld fra disse delene (f.eks. studielån), og resultatet av dette legges tilbake i potten fra begge hold (f.eks. han har 350.000 i studielån, så han legger 25.000 tilbake i potten, du legger tilbake hele dine 375.000 slik at potten nå er 400.000)

6. Boet deles likt (dere får 200.000 hver)

Nå har dere en pengesum. Men så har dere kanskje bil, båt, hus og inventar - og det er da det blir "spennende"...

Forslag: Sett verdi på alt før dere diskuterer hvem som skal ha hva, så er det bare å sette opp i to lister hvilke verdier som hver får. Til slutt skal dere få like mye.

Takk herr Langbein, det var meget oversiktelig. Ja, vi har jo flere felles ting, som bil. Men det jeg ser som har vært litt dumt i forhold til "særlån", er at han han har betalt ned mer enn meg på sitt studielån, over flere år. Det vil altså utgjøre noe sånt som 15 000 i året, som faktisk reduserer lånet litt. Men det er ikke noe jeg kan gjøre med det nå.. Vi burde altså betalt ned like mye av våre "særlån" når vi tok av fellespotten. Jeg var faktisk ikke klar over før nylig at han betalte ned raskere enn meg.

Skrevet

Takk herr Langbein, det var meget oversiktelig. Ja, vi har jo flere felles ting, som bil. Men det jeg ser som har vært litt dumt i forhold til "særlån", er at han han har betalt ned mer enn meg på sitt studielån, over flere år. Det vil altså utgjøre noe sånt som 15 000 i året, som faktisk reduserer lånet litt. Men det er ikke noe jeg kan gjøre med det nå.. Vi burde altså betalt ned like mye av våre "særlån" når vi tok av fellespotten. Jeg var faktisk ikke klar over før nylig at han betalte ned raskere enn meg.

Så lenge hver enkelt ender opp med positiv verdi når særgjeld er trukket fra sin del av boet har ikke dette noe å si.

To alternativer:

A) Dere har 500.000 å dele, 100.000 i særgjeld hver:

Han: 250.000 - 100.000 = 150.000 til deling

Hun: 250.000 - 100.000 = 150.000 til deling

Resultat: 300.000 skal deles på to

B) Dere har 500.000 å dele, han har 50.000 særgjeld, hun har 150.000

Han: 250.000 - 50.000 = 200.000 til deling

Hun: 250.000 - 150.000 = 100.000 til deling

Resultat: 300.000 skal deles på to

Skrevet

Dere skal IKKE dele det hver av dere hadde da dere giftet dere kunn det som er TJENT i etterkant. Det vil si at også arv og gave til den enkelte etter ingått ekteskap faller utenfor.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Hei,

Jeg har søkt separasjon for ikke mange måneder siden, er på vei til en klar skilsmisse...Han har lider av spillegalskap, har spilt hus og heim og arv og alt mulig.

Han sier at det han har kommet inn i ekteskapet med skal ta med seg ut uansett hvor skakt han har kjørt familieøkonomien i nesten 16 år...

Er det slik det er? Kan ikke tro at det finnes en lov som gir han fortsatt frie tøyler til å spille bort et eventuelt oppgjør...

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke nødvendigvis dele likt! Hvis en part har bidratt mer og f,k,s.arvet.Hvis den andre også ser at å dele likt er urimelig.Man står selvfølgelig fritt til å dele mer rettferdig hvis partene blir enige om det. Desverre er dette unntak, men veit om brudd hvor egoismen ikke har hatt fritt spillerom.

Anonym poster: 69d6ce33f35b46724b658ec974e57437

Gjest Regine
Skrevet

Jeg ville spandert noen tusenlapper på advokat, for at dette skal bli riktig og rettferdig for begge parter. Greit med råd på nett, men det sikreste er å ta det med noen som helt sikkert kan tematikken.

• Liker 2
Skrevet

Jeg gjør det Gjest_Regine, jeg gjør det...Jeg føler meg helt ribbet ut av krefter etter så mange år med løgn og økonomiske krasjlandinger...Han spilte bort alle lån vi tok på huset for "oppussing", og den arven han fikk av foreldrene sine fikk ikke hvile 6 mnd på hans konto...I fjor måtte ta opp nytt lån for å tilbakebetale arveskatt på hans arv...

Og nå vil han få meg og tre barn ut av huset fordi i alle 16 år har jeg " ikke kommet med noen verdi i huset"...

Er helt knust...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det Gjest_Regine, jeg gjør det...Jeg føler meg helt ribbet ut av krefter etter så mange år med løgn og økonomiske krasjlandinger...Han spilte bort alle lån vi tok på huset for "oppussing", og den arven han fikk av foreldrene sine fikk ikke hvile 6 mnd på hans konto...I fjor måtte ta opp nytt lån for å tilbakebetale arveskatt på hans arv...

Og nå vil han få meg og tre barn ut av huset fordi i alle 16 år har jeg " ikke kommet med noen verdi i huset"...

Er helt knust...

Hei bare si at jeg føler med deg,for et egoistisk menneske,håper du kan ribbe han til skinnet.hilsen mann.

Anonym poster: 69d6ce33f35b46724b658ec974e57437

AnonymBruker
Skrevet

Har et spørsmål til ifm med dette, ikke meningen å kuppe tråden altså, meeen...

Min mann hadde en hyttetomt og et råbygg på tomta da vi ble gift. Han har særeie på denne, den ble estimert til en verdi av 60 000 kr den gang. Nå er den verdt rundt 2 000 000 kr, og den er jo øket i verdi gjennom flere år. Han har hatt mulighet til å ferdigstille den pga min inntekt. Hvordan forholder jeg meg til denne ved et evt. brudd? Eier han hele alene nå?

Anonym poster: 4ad51bc1a255161055ec021ecc6b7e8a

AnonymBruker
Skrevet

gjest finale: Hvorfor sier han at du ikke bidro? Jobbet du ikke i disse 16 årene?

Anonym poster: 7d9b2ee16bef5d002287f9f11a84ccd4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...