Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke vaksiner bør jeg ta da jeg skal til Egypt?

Er drikkevaksinen noe tess?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært der 3 ganger og aldri tatt vaksine. Men vi var på turistplasser, makadi bay, hurghada, sharm, på en dags tur via luxor og til kairo. Vi tok idoform for å håpe på å slippe magesyke. Mange som mener at dette ikke hjelper. Jeg vet ikke bortsett fra at alle vi slapp unna heldigvis:) bare vask hendene, i hvert fall etter du har tatt på penger. Flytende antibac er veldig greit å ha i vesken og bruke før måltider. Ellers så vil jeg følge de vanlige rådene i forhold til mat. Vi ble nok litt mer "løsslupne" siste gangen vi var, men har vært heldige og ikke måtte tilbringe ferien på toalettet.

P.s. pappa tok aldri idoform var nok ikke super renslig med hendene og ble ikke dårlig han:P

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Du bør ta hepatitt a-vaksine. Noen tar også Dukoral drikkevaksine, men effekten av denne er litt så som så. Idoform har jeg ikke troen på, men Imodium er det greit å ha med seg.

Det sies at Dukoral har 20% beskyttelse. Jeg har i alle fall opplevd at vi var et reisefølge på 8 til India, der vi var to som hadde tatt den. Vi holdt oss friske, de andre 6 ble syke. Jeg tok den ikke da jeg dro til Egypt, og er litt usikker på hva de anbefaler der.

Endret av Badabing
AnonymBruker
Skrevet

Vi tok ingen vaksiner, og spiste og drakk på lokale sjapper utenfor turiststrøkene, og ingen ble syke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok både Hepatitt A og Hepatitt B da jeg skulle til Egypt i fjor. Tok 3 ganger slik at jeg er immun for resten av livet. Er ikke helt sikker på om det er nødvendig å ta begge, men hvis man har planer om å reiese mer, så er det like greit å bare bli ferdig med vaksineringen :)

Gjest Badabing
Skrevet

Vi tok ingen vaksiner, og spiste og drakk på lokale sjapper utenfor turiststrøkene, og ingen ble syke.

Men dette er uansett innmari dumt når FHI anbefaler vaksine. Jeg kjenner noen som var syke i en måned etter at de kom hjem fra Egypt. Da er det mye lettere å bare ta en kjapp vaksine.

Når det gjelder Hepatitt B, så koster det jo ikke så mye mer om man tar den, og da får man to vaksiner i en sprøyte. Jeg har også tatt den med påfølgende booster, og da er man vaksinert for 10 år. Ikke nødvendig, men greit å gjøre om man er helsepersonell eller reiser en del.

Gjest padawan
Skrevet

det er ingen vaksiner som er påkrevd men det er noen som er anbefalt å ta. Sjekk denne siden for hvilke vaksiner det er.

Skrevet

Gjør det som du føler er riktig for deg, vil jeg si. Vi har forskjellige mager/immunsystem som oppfører seg ulikt.

Har selv vært 6 gg i Egypt siste året, men aldri blitt syk. Har passet nøye på å vaske hendene, og har alltid med ei lita flaske antibac. Når jeg er dere nede, drikker jeg yoghurt hver dag.

En gang fikk jeg tendens til dårlig mage, og det var da jeg kjøpte fløte i den lokale butikken for å ha på jordbærene. :)

Skrevet

Dukoral anbefaler jeg på det varmeste, det er litt beskyttelse mot vanlig reisemage og ordentlig mot kolera. Mange som blir syke i utlandet får nettopp en lettere form av dette sa de på reiseklinikken. Jeg pleier i tillegg ta idoform underveis.

Jeg ble ikke syk i Kenya, Egypt, India eller Marokko på dukoral. Ble syk i Tunisia uten. Kan selvfølgelig være tilfeldig, men det er en grunn til at den finnes.

Veldig lurt å sjekke om stivkrampen din er up to date.

Skrevet

Takk for alle svar!

Har tatt to sprøyter idag, stivkrampe mm og Hepatitt A.

Har også fått med meg Dukoral som jeg skal ta om en ukes tid.

Det ble 950 kroner, men det er jo allikevel en billig forsikring da :jepp:

Skrevet

Jeg reiser dit gjevnlig (ca. 6-7 gangeri året). Og nesten hvert eneste gang får jeg problemer med magen :(

Så jeg vurderer også å ta vaksine nå!!!

Skrevet

Til en annen gang vil det være mye smartere å ta kombinasjonsvaksinen med både hep A og B. Ihvertfall hvis du har planer om å reise litt utenfor Europa i fremtiden. Da slipper du unna 3 stikk, og en god del penger. Kombinasjonsvaksinen er ikke spesielt mye dyrere enn en ren hepatitt A vaksine.

Fryktelig mange får magetrøbbel i Egypt, så jeg anbefaler også absolutt drikkevaksine!

• Liker 1
Skrevet

Jeg rakk ikke ta begge hepatittvaksinene. Det krevde en ny vaksine om 1 mnd og da har jg dratt alt. Kunne ta et hurtigregime, men da måtte jeg ta 5 sprøyter, en, og så en til etter 7 dager, 21 dager, 30 dager og et halvt år. Og siden jg drar om 3 uker rakk jeg det ikke, hadde jo blitt veldig dyrt og..

Skrevet

Vet ikke om det var meg du svarte, men kombinasjonsvaksinen er en sprøyte med beskyttelse mot både hep a og b, som skal tas tre ganger. Du er beskyttet etter første dose, men det er anbefalt å ta ny dose etter en måned og igjen etter et halvt år for livslang beskyttelse.

Det er ikke stort dyrere å ta denne enn en ren hep a vaksine.

Du trenger nok ikke vaksine mot hep b for å reise til Egypt, men hvis man planlegger å reise til steder hvor man gjør kan man spare tid og penger på denne måten!

God tur!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...