Gå til innhold

Birralee og THIS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen noe erfaring med Birralee eller This (Trondheim International School) i Trondheim?

Vi må snart velge hvor småtten skal begynne i barnehage og senere skole, og lurer veldig på hvilken som er best, i forhold til miljø, oppfølging, lærere osv.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke egen erfaring, men har hørt via-via at Birralee siler ungene før første ordinære skoleår (altså når de er skolepliktige etter norsk lov). De som ikke er flinke nok, får ikke bli med videre. Det alene er grunn god nok til at vi aldri ville vurdert Birralee. (Kjenner til et søskenpar hvor begge gikk på Birralee (barnehage/preschool), men da eldste ikke fikk plass videre, var det jo rimelig uaktuelt å la yngste fortsette for kanskje å få plass.)

Skrevet

Takk for svar. Det var absolutt et minuspoeng til Birralee ja. Har også en liten magefølelse for This, i tillegg til at det ligger litt mer praktisk til for oss. Problemet er at der burde vi vel søke plass allerede nå, og kjenner at det er litt vanskelig. Han trives så godt i barnehagen han er nå, så har ikke lyst til å flytte han. Men det blir jo sikkert ikke noe lettere senere. :forvirret:

Noen andre innspill?

Skrevet

Jeg gikk barnehageårene mine på Birralee, men det er selvsagt lenge siden. Foreldrene mine var ihvertfall kjempefornøyde, og såvidt jeg vet var de som valgte å fortsette på skolen der også fornøyde. Jeg har ikke hørt noe om at man siler heller, men det kan jo være ny praksis.

Skrevet

Vi prøvde THIS ifjor, men etter en hel dag hvor vi foreldre var med ble det klart for oss begge foreldre at vi ikke ville la vår datter gå der. Både rutinene vi overvar, og personalet vi møtte (bare 2 stk, det er jo muig at finnes andre og mer oppegående folk der også), imponerte lite.

Vi var på en 3-åringavdeling. Alle barna MÅTTE sove og stå opp samtidig, uansett om de var trøtte eller ikke. Jeg har erfaring med endel andre barnehager her i byen, og dette var nytt. Klart det er kostnadseffektivt, men det lærer ihvertfall ikke barna å kjenne på egne signaler og behov. Maten var tørre brødskiver med 1 type pålegg for hele gruppa.

Hun som hadde mest ansvar for barna snakket til dem på en måte som tydelig forvirret dem. Og hvis de ikke svarte presis som hun mente var riktig, snakket hun surt og nedlatende til dem. Den andre voksne snakket mest bare med henne, og ikke barna. De brukte mye tid på å snakke med hverandre, og le av ting barna sa eller gjorde, istedet for å være oppmerksom på hvordan barna opplevde situasjonen. Hun snakket heller ikke særlig godt engelsk.

Vi valgte heller en annen barnehage, og er uendelig fornøyd med det, hver dag :) Men slike valg er jo vanskelige, ofte er det jo veldig personavhengig fra avdeling til avdeling om barnet trives og blir "sett" best mulig. Lykke til med valget!

Skrevet

Vi prøvde THIS ifjor, men etter en hel dag hvor vi foreldre var med ble det klart for oss begge foreldre at vi ikke ville la vår datter gå der. Både rutinene vi overvar, og personalet vi møtte (bare 2 stk, det er jo muig at finnes andre og mer oppegående folk der også), imponerte lite.

Vi var på en 3-åringavdeling. Alle barna MÅTTE sove og stå opp samtidig, uansett om de var trøtte eller ikke. Jeg har erfaring med endel andre barnehager her i byen, og dette var nytt. Klart det er kostnadseffektivt, men det lærer ihvertfall ikke barna å kjenne på egne signaler og behov. Maten var tørre brødskiver med 1 type pålegg for hele gruppa.

Hun som hadde mest ansvar for barna snakket til dem på en måte som tydelig forvirret dem. Og hvis de ikke svarte presis som hun mente var riktig, snakket hun surt og nedlatende til dem. Den andre voksne snakket mest bare med henne, og ikke barna. De brukte mye tid på å snakke med hverandre, og le av ting barna sa eller gjorde, istedet for å være oppmerksom på hvordan barna opplevde situasjonen. Hun snakket heller ikke særlig godt engelsk.

Vi valgte heller en annen barnehage, og er uendelig fornøyd med det, hver dag :) Men slike valg er jo vanskelige, ofte er det jo veldig personavhengig fra avdeling til avdeling om barnet trives og blir "sett" best mulig. Lykke til med valget!

Takk for svar! Det høres egentlig helt ... uaktuelt ut. Regner med de bare har en treårsavdeling der, og slike forhold kan jeg ikke godta. Jeg har en sønn som trenger mye søvn (selv om det kan forandre seg til høsten) og som er i utakt med de andre barna slik det er i dag, uten at det er noe problem der han går. Jeg er også veldig fornøyd med det personalet, det pedagogiske opplegget og maten. Og jeg vil jo ikke gå ned i standard på barnepass. Hmm. Akkurat nå tenker jeg vi får prøve birralee fra neste år (der er det oppstart et år senere) eller evt. This da. Men jeg tenkte jo at han skulle gå på en av de skolene, og derfor er det lurt at han lærer engelsk fra barnehagealder. Kanskje vi kan prøve å lære han hjemme? :klo: Dette var vanskeligere enn jeg trodde.

Tar gjerne mot flere innspill. :)

• 4 år senere...
Skrevet

Vet dette er en gammel tråd, men i og med at jeg fant denne når jeg selv lurte på hvordan This var etter at vi fikk plass til sønnen vår høsten 2015, så tenkte jeg å skrive noen ord, da jeg føler at det som står over her er veldig avskrekkende, og jeg kjente selv at jeg ble usikker på om This var det rette valget om det var dette jeg skulle sende sønnen min til hver eneste dag.

Men.. vi er KJEMPE FORNØYD med ThIS!

Nå har sønnen vår, som nå er 4,5 år, har gått her i halvannet år. Han er blitt kjempe flink i engelsk, kan de fleste bokstavene og tall. Han stortrives både med de andre barna og de voksne.
Han kommer glad og fornøyd hjem de aller fleste dager og forteller entusiastisk om dagen sin. I helgene gleder han seg til å komme tilbake uken etter. 

Og det var ikke alltid sånn. Sønnen vår har ofte hatt litt problemer med nye steder og nye overganger, og brukte flere uker i oppstarten, hvor han satt mye for seg selv og ikke ville ta noe særlig kontakt med de andre barna (var nok en litt vanskelig overgang i og med at det var en ny barnehage OG de snakket et annet språk mesteparten av tiden). Vi snakket daglig med personale og de var veldig på den at de ønsket å vite alt om sønnen vår slik at de kunne hjelpe han på best mulig måte å finne seg til rette hos dem. Noe han tilslutt gjorde, og nå, som sagt, elsker han å være der.

De drar stadig på turer. I fjor var de til og med på teateret og fikk gå backstage og prøve på forskjellige kostymer, hatter og parykker. I tillegg til vanlige turer til Tyholttårnet (som er en av mine sønns favoritter), biblioteket, marinen og diverse lekeplasser rundt om i byen - i tillegg til at de benytter seg av det faktum at de har festningen som nærmeste nabo. 

2 dager i uka får de varme måltider. Supper på tirsdager og "vanlig" mat på torsdager. Gjerne med et mer internasjonalt preg, som gjør at barna får testet smaksløkene sine litt utover det normale - noe jeg og min mann syns er flott.

Jeg kan ikke si noe om Birralee, for har ingen erfaring med de, men jeg føler absolutt at sønnen min har det helt supert på ThIS, og om halvannet år så starter datteren min der også. =D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...