AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #1 Skrevet 9. januar 2012 Jeg skal bestille en jakke fra en engelsk nettside. Spørsmålet er om jeg kan be butikken sende jakken som en gave, slik at jeg slipper momos og toll..? Dette er kanskje i overkant frekt, men jakken blir mye dyrere enn i norge med alle disse tilleggene ( de er utsolgt i Norge). Evt om det er en annnen måte å gjøre det på..... Noen som har noen synspunkter?
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #2 Skrevet 9. januar 2012 Frekt? Det er ulovlig. Og butikker kan ikke sende gaver, hvis det kommer en stor pakke (som jo en jakke er) med betegnelsen gave blir den allikevel stoppet i tollen. Er den faktisk samme pris i utlandet slik at du taper på det? Vanligvis er jo klær billigere på nettet, slik at momsen man betaler ikke blir en forferdelig belastning. 4
Lykkelitenen Skrevet 9. januar 2012 #3 Skrevet 9. januar 2012 Mange spør om de kan markere med lavere verdi for å få den gjennom tollen, men mange butikker er ikke særlig begeistret for dette og vil ikke gjøre det, så du må nesten bare spørre den aktuelle butikken om det er noe de vil gå med på. Ebayselgere går ofte lettere med på slike avtaler.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #5 Skrevet 9. januar 2012 Frekt? Det er ulovlig. Og butikker kan ikke sende gaver, hvis det kommer en stor pakke (som jo en jakke er) med betegnelsen gave blir den allikevel stoppet i tollen. Er den faktisk samme pris i utlandet slik at du taper på det? Vanligvis er jo klær billigere på nettet, slik at momsen man betaler ikke blir en forferdelig belastning. Jakken har akkurat samme pris som her, nedsatt pris (den var på salg her også) ca 1000 kr. Jeg har lett med lys og lykter etter tilsvarende på norske sider. Når frakt, moms og toll kommer i tillegg blir jakken kjempedyr i forhold.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #6 Skrevet 9. januar 2012 Du betaler bare mva en gang, bestiller du fra utlandet på nett skal det landets mva trekkes fra. Det kan jo hende den er lavere enn den norske slik at det blir dyrere, men du kskla ikke betale mva 2 ganger.
Sophie-Ann Skrevet 9. januar 2012 #7 Skrevet 9. januar 2012 Det er jo bare å spørre! Ikke verre enn det. Det holder forresten ikke bare at den sendes om gave, prisen må også setter under NOK 200.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #8 Skrevet 9. januar 2012 Det er jo bare å spørre! Ikke verre enn det. Det holder forresten ikke bare at den sendes om gave, prisen må også setter under NOK 200. Nei, for gaver er tollgrensen på 1000,-. Du kan be om det TS, noen firmaer synes det er greit, men da bør du også være klar over at om posten roter vekk pakken så har du omtrent ikke krav på noen slags erstatning.
Sophie-Ann Skrevet 9. januar 2012 #9 Skrevet 9. januar 2012 Ok, jeg har opplevd å måtte betale både moms og toll, selv om det ble sendt som gave...
Gjest -J- Skrevet 9. januar 2012 #10 Skrevet 9. januar 2012 (endret) Legitime større butikker og kjeder gjør selvsagt ikke dette så det kan du droppe, men mange mindre og selvstendige butikker gjør dette og jeg bruker alltid å komme med en forespørsel når jeg aner muligheten. Det er ikke verre enn å naivt spørre om de har mulighet til å merke pakken som en gave. Svaret er enten ja eller nei. Faktisk har jeg opplevd at enkelte gjør det automatisk og forteller meg stolt at de merket pakken som gave slik at jeg slipper toll. EDIT: Som nevnt nedenfor er et annet alternativ er at de nedskriver verdien av varene de sender. Det er en stund siden jeg handlet noe annet en bøker fra utlandet, så den hadde jeg glemt. Men igjen, de større kjedene og butikkene gjør selvsagt ikke det. Endret 9. januar 2012 av -J-
Neket Skrevet 9. januar 2012 #11 Skrevet 9. januar 2012 Tollerne er ikke dumme, kommer det en pakke med et firma som avsender er det da lite sannsynlig at det faktisk ER en gave! Du kan be dem skrive ned verdien på pakken, det er jo mindre moms på feks 500 kr enn 1000. 1
challenger Skrevet 9. januar 2012 #12 Skrevet 9. januar 2012 Det er mange butikker som gjør dette ja, men ikke de store firmaene. Men mindre ikke fullt så kjente butikker gjør det kansje.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #13 Skrevet 9. januar 2012 Jeg skal bestille en jakke fra en engelsk nettside. Spørsmålet er om jeg kan be butikken sende jakken som en gave, slik at jeg slipper momos og toll..? Dette er kanskje i overkant frekt, men jakken blir mye dyrere enn i norge med alle disse tilleggene ( de er utsolgt i Norge). Evt om det er en annnen måte å gjøre det på..... Noen som har noen synspunkter? Du har egentlig ikke råd til å kjøpe deg jakke du............... 2
kaprifolen Skrevet 10. januar 2012 #14 Skrevet 10. januar 2012 Du har ingen nær svenskegrensen du kjenner? Du kan nemlig sende post restante til Sverige, så slipper du det der! gå til posten.se!
Brukernavn Skrevet 11. januar 2012 #15 Skrevet 11. januar 2012 Tollerne er ikke dumme, kommer det en pakke med et firma som avsender er det da lite sannsynlig at det faktisk ER en gave! Nemlig! Så det er ikke veien å gå. I tillegg er det ulovlig for firma å gjøre det, slik at seriøse firmaer neppe vil gå med på det heller.
Micolina Skrevet 11. januar 2012 #16 Skrevet 11. januar 2012 En nettbutikk jeg handler fra sender pakken som "sample", da betaler jeg bare for tollsjekken som er på 70 - 130kr. Dette kan du spørre nettbutikken om!
Athene Skrevet 11. januar 2012 #17 Skrevet 11. januar 2012 1. Det er ikke lov 2. Det blir nesten alltid avdekket i tollen uansett. Hva du gjør kommer jo ann på egen moral og respekt for lovverket. Men du risikerer nok ikke noe værre en behandlingsgebyr, toll, moms og eventuelt straffegebyr.
Gjest Solsmil Skrevet 12. januar 2012 #18 Skrevet 12. januar 2012 Det er ulovlig, og det blir sansynligvis oppdaget likevel. Skal du ha den jakken, så får du betalet det den koster. Så enkelt er det. Har du ikke råd til den, så får du bare la være å kjøpe den. Ikke verre enn det.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2012 #19 Skrevet 12. januar 2012 du kan bestille sånn postkasse i et annet land, så pakken sendt der, åpnet og pakket inn som gave og sendt til deg for en liten sum per gang. det er folk i andre land som "leier ut" sin egen adresse og gjør dette for en liten sum penger =) kjenner en som har "postkasse" hos en i england som får pakkenene hans gjør de om til gaver og sender videre. smart men ulovligt tror eg
Lista Skrevet 12. januar 2012 #20 Skrevet 12. januar 2012 Å merke pakka som gave har jo ingen hensikt, med mindre den er fra en privatperson. Er vel ikke noe firma som gidder å sende folk reelle gaver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå