AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #1 Skrevet 9. januar 2012 Sambo og jeg er snart ferdigutdannede, og har begge nettop takket ja til jobbtilbud. Med min startlonn vil jeg tjene ca 490 000 kr brutto + overtid, og sambo 390 000 kr brutto + overtid. Vet ikke hva det blir netto. Vi har forelopig ikke noenting i egenkapital, og ca 300 000 kr i studielaan. Saa naa tenker vi paa aa begynne aa spare til vaar foerste bolig, men vi lurer paa saa mye! Bor i oljehovedstaden Stavanger, og regner med aa maatte betale 2.5 - 3 millioner for den type leilighet/rekkehus vi leter etter. Er dette reellt med vaare inntekter? Vi haaper paa aa stige en del i lonn de foerste aarene, og vi er villige og har mulighet til aa jobbe 50-70 timers uker, ihvertfall naa i begynnelsen. Dette onsker vi ikke aa love banken, for det er ikke noe vi onsker aa gjore i lengden, men ivhertfall til vi har spart opp egenkapital. Lurer paa hvor mye vi trenger, og hvor raskt vi kan spare det? Imens betaler vi 12000 mnd i leie.
Drizzt Skrevet 9. januar 2012 #2 Skrevet 9. januar 2012 Først og fremst trenger dere minst 15% egenkapital. 300.000 i studielån trekker litt tingene tilbake siden banken tar det med i regningen. Det er mer realistisk å kjøpe noe mindre i begynnelsen, enn å hoppe rett på rekkehus. Jeg sier dette fordi det blir raskere å spare til en 3-roms, 60 kvm leilighet, enn til rekkehus på 100 kvm. Har dere BSU? Det er noe veldig lurt å ha når man skal spare til bolig og bruke skattefordelene. Snakk med banken deres og spør om mulighetene.
Tulling Skrevet 9. januar 2012 #3 Skrevet 9. januar 2012 Banker rundt omkring har lånekalkulatorer hvor dere kan se hvor mye det faktisk koster å betjene ett lån. Her vil dere trenge å spare i hvertfall ett par-tre hundretusen før dere for kjøpt. Jeg og samboer kjøpte første leilighet i 2009 (før regelendring ang egenkapital), og i går fikk vi tilslag på større leilighet. Den første fikk vi for 1.5m som er ca 60m2 10 min fra Bergen sentrum. Og den nye nå la vi ut 2.4m for. Vet ikke nøyaktig hvordan det blir når vi skal selge den gamle nå, men vi har i hvertfall 150.000 der fra ren nedbetaling av boliglån (Samt prisene er en del høyeren nå enn hva de var da vi kjøpte). Vi valgte også bevisst å IKKE leie en leilighet i det prissjiktet dere leier i. Greit nok, man har råd. Men de pengene kan man heller spare, og betale inn i sin egen leilighet, i steden for å betale det inn i en annen persons oppbygging av økonomi. Dere har sikkert ingen problemer med å betjene ett lån på 2.5 mill. Men så var det disse 15% av kjøpesum man nå må ha.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #4 Skrevet 10. januar 2012 Om dere har noen i familien som kan stille med 15% av kjøpesummen i sikkerhet i egen verdi (f.eks bolig eller egenkapital) kan dere betale på eget lån samtidig som dere sparer denne egenkapitalen. Når det dere har betalt ned lånet med + egenkapitalen blir like stor som sikkerheten den andre parten stilte med, kan dere få skrevet ut vedkommende som sikkerhet. Lureste løsningen økonomisk sett Kan også være at leiligheten har steget litt i verdi når dere har spart i noen år, slik at den summen også utgjør en del av egenkapitalen i boligen.
Gjest BamseB Skrevet 10. januar 2012 #5 Skrevet 10. januar 2012 Si dere ender på en million brutto så sitter dere igjen med rundt 600 netto. Mitt råd er at dere fortsetter studentlevestandarden, leier bolig og sparer som svarte et år eller to. Det er slettes ingen umulighet for dere å spare opp en 5-6-700 000,- på et par år! Da har dere egenkapital i massevis
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #6 Skrevet 10. januar 2012 Med dagens inntekt vil dere sannsynligvis kunne få et lån på 2,5-3 mill. I tillegg trenger dere egenkapital, og kravet nå er 15 % av kjøpesum. Altså, skal dere kjøpe et rekkehus for 3 mill vil banken kreve at dere har 450.000 i EK til dette. Da vil selvfølgelig lånet dere trenger til boligen være ditto lavere. Banken vil faktisk ikke godta at dere sier at dere har mulighet til å jobbe inntil 200% stillinger begge to for å betjene lånet deres. Om det likevel er noe dere tenker å gjøre, så er det en mye bedre idé at dere gjør det for et par år mens dere leier, og legger av mest mulig penger til EK. Hvis dere velger å gjøre dette, så kan dere fint klare å spare opp summen det er snakk om på et år eller to. BSU er en god idé, men det er innskuddsgrense på 20.000 i året på den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå