Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har et dilemma. Jeg gikk før på AAP, men dette stoppet jeg fordi jeg prøvde meg på utdanning igjen. Det gikk ikke så greit. Jeg har igjen søkt om AAP, men jeg har sluttet den behandlingen jeg tidligere gikk til for jeg ble for gammel. Det var snakk om å overføre meg til voksenpsykriatrien, men det ble liksom aldri noe av. I stedet for er jeg under en oppfølgingstjeneste.

Nå sier saksbehandleren min at pga dette kan det se ut som det lener mot avslag, men at hun helt klart skjønner at min arbeidsevne er nedsatt mer enn 50%.

Jeg klarer meg greit i hverdagen, men jeg blir fryktelig syk med en gang jeg må ut i jobb eller skole, fordi jeg har slitt med enormt stor samvittiget siden jeg var liten. Jeg glemmer aldri noe, tenker på det døgnet rundt og det gjør meg utslitt. Jeg har det veldig vanskelig for å tilgi meg selv og gi slipp. Jeg har også angst. Jeg sover minst 12 timer hver dag, og når jeg er ute i jobb eller skole, sover jeg enda mer. Det blir også til at jeg konstant gråter og gjorst på å skade meg selv slik at jeg skaper en god nok unnskyldning for meg selv til ikke å gå på jobb. Skole er av eget initiativ, så der bi jeg heller bare hjemme - det skader jo ingen andre enn meg.

Jeg lurer på hvordan jeg burde gå fram for å få en type behandling slik at jeg kan få innvilget AAP? Kan jeg bli overført til voksenpsykriatrien, og vil ikke det ta veeldig lang tid? Holder det med faste timer hos legen i mellomtiden, selv om hun i teorien ikke kan hjelpe? Har nav en type behandling jeg kan melde meg på? Kan jeg søke om ung ufør?

Setter veldig pris på alle innspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med fastlegen min slik at hun kunne henvise deg til DPS så fort som mulig. Det tar litt tid før du får time, men da er du i hvert fall i en behandlingssituasjon

AnonymBruker
Skrevet

Maks 14 dager skal det ta før du får en time hos dps fra man henviser:)

AnonymBruker
Skrevet

Maks 14 dager skal det ta før du får en time hos dps fra man henviser:)

Det stemmer ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat hva er DPS? Og hva koster det?

AnonymBruker
Skrevet

DPS er distriktspsykiatrisk senter. Innleggelse på døgnpost koster ingenting, time på poliklinikk koster 307 kroner per konsultasjon (2011), men dette blir dekt av frikortet (som man får etter å ha betalt 1980 kroner i egenandeler).

• Liker 1
Skrevet

Det stemmer at Nav kan gi avslag på AAP dersom du ikke går til behandling. Du må snarest få legen din til å henvise deg til voksenpsykiatrien og sende bekreftelse på dette til Nav.

Skrevet

For meg var det 5 ukers ventetid. DPS er voksenpsykiatri, og samtaler med psykologer (eller gjerne psykiatriske sykepleiere, men har liten betydning). Det er en egenandel på nesten 2000, og etter det får du frikort ut resten av året. Da får du resten av timene gratis + eventuelle reseptbelagte medisiner (ikke prevensjon).

AnonymBruker
Skrevet

For meg var det 5 ukers ventetid. DPS er voksenpsykiatri, og samtaler med psykologer (eller gjerne psykiatriske sykepleiere, men har liten betydning). Det er en egenandel på nesten 2000, og etter det får du frikort ut resten av året. Da får du resten av timene gratis + eventuelle reseptbelagte medisiner (ikke prevensjon).

Det er bare medisiner på blå resept som blir dekket av frikortet.

Skrevet

Hmm, kall meg gjerne dum, men jeg skjønner aldri hvilke medisiner det er, jeg! :sjenert: Får det jeg bruker gratis etter frikort, hvertfall!

AnonymBruker
Skrevet

Hmm, kall meg gjerne dum, men jeg skjønner aldri hvilke medisiner det er, jeg! :sjenert: Får det jeg bruker gratis etter frikort, hvertfall!

Det finnes to sorter resepter, hvit og blå. Medisiner på blå resept blir skrevet ut til pasienter med kronisk sykdom som trenger langvarig behandling. Det er visse diagnoser knyttet opp til de forskjellige medisinene, og det må føres en kode på resepten. Disse medisinene betaler man bare en egenandel på, og når man har frikort får man dem gratis da frikortet dekker egenandelen.

Hvit resept er for andre medisiner. Eksempel prevansjon.

AnonymBruker
Skrevet

Glemte: Er medisinen på hvit resept må man betale hele beløpet selv.

AnonymBruker
Skrevet

Da skal jeg snakke med NAV og legen min og få til en henvisning. Tusen takk for hjelpen, alle sammen!

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...