Gå til innhold

500 kalorier osv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt nye radioreklamer for div treningssentre på nyåret, hvor de reklamerer med gruppetimer som feks forbrenner 500 kalorier, eller "den brownien jeg spiste til lunsj"

Dere som har peiling, hvor realitisk er egentlig dette? Får man virkelig forbrent såpass med en vanlig treningstime, og hvor intensivt må man jobbe i 60 minutter, for å klare dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre du er godt trent fra før, så er ikke det realistisk.

Det handler om kondisjon, styrke og utholdenhet i begge deler.

Disse timene på trenings senterene, er heller ikke en hel klokke time, de fra 40-55 min.

hvis du jogger i 60 min, i et passe bra tempo, så vil du fint kunne forbrenne 500kacl på en time.

AnonymBruker
Skrevet

En tur på mølla en time er mer effektivt:) Forbrenner nok en del på de timene, men mange er bare lett kondisjon (ja, du svetter, men det er ikke "jeg må spy"-hardt) og for mye fokus på trinn og dill-dall.

Er målet å forbrenne kcal hadde jeg lett valgt mølla (eller ellipse, bedre for knærne) foran gruppetimer:) Der er det lettere å måle antall kcal forbrent også. På gruppetimer er det lett å gjøre lite utav det og dermed ikke forbrenne særlig. Venninna mi er sånn, tror hun har forbrent dødsmye på aerobic, men hun står i et hjørne og beveger seg knapt. De som våger og orker gjøre det skikkelig derimot forbrenner mye:)

AnonymBruker
Skrevet

Konseptet er tull. Elixia prøver bare å lure forfengelige slankere!

Men, - treningen er intensiv og hard, men du kan like gjerne løpe hvis du bare vil brenne kcal.

30 min intensiv trening er heller ikke ideelt. Da bør du være godt oppvarmet på forhånd. Og kortvarig intensiv trening øker risikoen for skader.

Personlig får jeg enorm matlyst etter å ha trent hardt, spesielt når musklene er utslitt og såre. For meg funker faktisk det bedre å ikke trene hardt og mye hvis jeg skal slanke meg...

AnonymBruker
Skrevet

Har hoert at den 500 kalorier-timen er sinnsykt hard

AnonymBruker
Skrevet

Har hoert at den 500 kalorier-timen er sinnsykt hard

Det er opp til deg selv, men det er heldigvis ikke mange pauser.

Konseptet går på å bruke vekter, med øvelser i raskt tempo, i sett, uten pauser.

Skrevet

Timen 500 kcal til Elixia er nok hard, men den varer bare i 30 minutter. Skal du forbrenne 500 kcal på 30 minutter, skal du være RIMELIG godt trent.

Skrevet

Det var om dette på forbrukerinspektørene på NRK forrige uke, med akkurat den 500 kalorier eleksia-timen som eksempel. Det var ei som testa om det ville vært mulig for en med hennes oksygenopptak å forbrenne så mye på en halvtime, noe det jo selvsagt ikke var. Programmet ligger nok på nett-tv, hvis noen vil se det.

AnonymBruker
Skrevet

500 på 60 min, ja det kan jeg tro. Men 30 min?? Nei herres..

Skrevet

På FBI eller Puls eller hvor det nå var testa de det. Reporteren gjorde hele programmet som Elexia påstår du forbrenner 500 kalorier på, mens hun pusta i pustemaskin og ble målt av forskere. De kom fram til at det er umulig for en normal person å forbrenne så mye på den økta. I alle fall for en slank til normalvektig person. (reporteren var veldig slank). Man må ha mer fett å ta av for å kunne oppnå sånne resultater, sa forskeren som testa henne.

Skrevet

Tipper 500 kcal-timen til Elixia er knallhard, og at man må være i superform for i det hele tatt å gjennomføre den på en ordentlig god måte.

Men jeg klarer likevel ikke helt se hvordan man kan forbrenne så mye på 30 min. Kanskje man bør være toppidrettutøver? Men du forbrenner nok uansett mye på en slik time, i alle fall hvis du gjør en ordentlig innsats og presser deg selv hardt.

AnonymBruker
Skrevet

Så det er rett og slett en salgsgimmick.

Kort oppsummert: Vil du forbrenne så mye du har potensiale til i løpet av 30 minutter, er du klar for å jobbe hardt, utfordre deg selv og ta et steg ut av komfortsonen din, så ta deg en tur på 500 kcal

Skrevet

Så det er rett og slett en salgsgimmick.

Kort oppsummert: Vil du forbrenne så mye du har potensiale til i løpet av 30 minutter, er du klar for å jobbe hardt, utfordre deg selv og ta et steg ut av komfortsonen din, så ta deg en tur på 500 kcal

Jepp, tror nok det er slik vi bør se det, og det er jo egentlig ikke dårlig det heller :)

AnonymBruker
Skrevet

Et av problemene med dette konseptet er at utbyttet blir ganske dårlig hvis du ikke er sterk nok til å gjøre øvelsene fullt ut og raskt nok, m.a.o. hvis du har grei kondis men ikke så sterk. Da ville man kanskje forbrenne mer ved å løpe.. På den annen side er sånn type trening i tillegg til kondis også styrke.. altså 2 fluer i ett smekk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...