Gå til innhold

Får snart hund, hva trenger jeg av utstyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Det finnes sikkert noen tråder om dette fra før... Men ikke som jeg har funnet.

Om noen uker får jeg hunden min <3 Og jeg lurer på - hva trenger jeg å kjøpe inn av utstyr? Og mat? Er det evt noen steder hvor det er billigere å kjøpe mat og utstyr enn andre?

Takk for svar :)

Er det forresten også sånn at jeg må teipe alle ledninger?? Nå tenker jeg på ledninger som sitter helt inntil lister og vegger?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha hund og du aner ikke hvilket utstyr du må ha??

• Liker 6
Skrevet

Det du trenger: kurv/bur/sovested til hunden inne, bur/sele til bilen, halsbånd, kobbel/lenke/bånd, mat- og vannskål, kanskje noen leker, hundeposer.

Det er mange som sverger til maten på Felleskjøpet, den er billig.

I forhold til å teipe ledninger ville jeg nok sett an om hunden viser noen interesse for de i det hele tatt. Forrige hunden min skulle bite på alt som var litt løst, mens hu jeg har nå ikke bryr seg om å bite på annet enn lekene sine.

Skrevet

Bur er lurt å ha, helst et bur som også kan brukes i bil. Kobbel og halsbånd/sele. Matskål og aktivitetsleker. Klotang er lurt. Vil anbefale å bli medlem på Canis.no, da får en etterhvert 10% rabatt på alt hundeutstyr og i tillegg så får en gavekort titt og ofte.

Teiping av ledninger er ikke nødvendig så fremst det ikke er valp.

Skrevet

www.canis.no

Hundeforum :)

Skrevet

Takk for svar!

Øverste AB: Hva er vitsen med å være så frekk? Jeg spør fordi jeg ikke vil glemme noe, det er ikke sikkert man tenker på alt som førstegangseier!

Men takk for de andre svarene! Det er valp, men som det blir sagt her kan jeg vente og se an teiping av ledninger!

• Liker 2
Skrevet

Hvilken rase er det? Har du tenkt til å bruke den til noe spesielt utenom tur og kos?

Skrevet

Hei! Så heldig du er :happy:

Det er bestandig koselig med et nytt familie medlem :)

Det er mye rart du må tenke på når du skal skaffe hund, og her er det jeg kommer på i farta!

Du vet sikkert hviøken rase eller hvilken blanding hunden er av, og det er noen raser man må ta mer hensyn til en andre.

Er det en langhåret hund burde du vel invistere i en god børst med engang. På dyrebutikken kan de råde deg til børsten som passer akkurat til din hund sin pels.

Andre hunder er du også nødt til å klippe selv, i og med at de har hår og ikke pels som andre hunder. Eksempler på slike er ; Pudler, Bichon Frise og Kinesisk nakenhund. Selvfølgelig fins det flere, og du bør finne ut om hunden du skal få har noen spessiele pels behov.

En fin ting å ha er også negle saks, da alle hunder har negler som vokser kontinuerlig.

Glemmer man å klippe neglene kan hunden brekke en negel, og det kan gjøre ganske vondt!

Lurer du på hvordan man skal gå fram når du skal klippe negler så kan du spørre vetrinæren når du er der. Eller søke på youtube.

Noen valper leveres ikke med full vaksinasjon. De får en valpe vaksine ved 8 uker gamle, men de skal også ha en ved 12 uker(Et godt tidspunkt til å spørre om hjelp til negle klipp). Etter dette må du dra tilbake til vetrinæren hvert år på ca samme tidspunkt for fornyelse.

En annen viktig ting, som jeg er at de fleste glemmer, er forsikring. Forsikring er din bestevenn som det er noe som skulle skje. Blir hunden din påkjørt uten forsikring, og den knekker benet og har behov for opperasjon vil den koste 20 000 kr (!). Med forsikring blir dette beløpet betydelig mindre og ender opp på ca 2000- 3000 kr.

Du kan heller ikke forsikre foten som er knekt i ettertid, da den allerde er skadet. Så vist du da får komplikasjoner så kan pengene fort balle på seg.

Du vil vel ikke måtte avlive hunden din fordi du glemte denne lille tingen?

Vil du at den skal lære å såve i bur? Eller fast plass? Finn denne plassen før valpen er i hus, og bestem deg for at der skal den være. Kjøp også inn buret/ hundesengen før valpens ankomst.

Hundens faste plass bør ikke være for nært inngangsdør eller gang. Noen hunder med instinkt for beskyttelse vil da få dette trigget hver gang noen kommer hoppende inn døren. (Sier ikke at det skjer med alle, noen hunder kan ligge fint der også )

I begynnelsen bør du ikke ha valpen i løpeband, fordi de har lett for å skade seg når de er alene. De første 1-2 ukene bør du overvåke den i alle fall.

NB! Små hunder skal helst ikke stå i løpeband, da de ikke tåler å bli trukket "opp" på den måten over lengere tid, det skader skuldrene dens. Invister heller i et tau den kan drege omkring.

HAr hunden lange ører? Du burde se til at den ikke får ørebetenelse, noe hunder med lange ører ofte får. Da kan de klø seg selv til blods.Du ser det ved at det brunt puss inne i ørene dennes, og vist du klør øret til hunden kan du høre en liten surkle lyd.

Det første du kan gjøre da er å ta litt mykt toalett papir, og legge litt olje på den.

Enkleste måten er å bare ha et glass med olje som du kan dyppe papiret oppi etter hvert, det blir nok en del omganger!

Så surrer du papiret rundt fingeren din å stikker fingeren din i øret å gnikker og gnir til det er rent. Aldri stikk noe som er tynnere en fingeren din inn i øret dens!

Fungere ikke dette kan du dra til vetrinæren og få en antibiotika kur.

Huff, dette ble mye, og det er så mye mer! Anbefaler deg å kjøpe en bok, men for all del, ikke sluk alt for god fisk i bøkene om lydighet, du må tilpasse all trenning til akkurat DIN hund;)

Utstyr listen;

Bur

Hundeseng

Band

Matskåler

Negelsaks

Børst

Leker! (Ganske fint å ha, for vist hunden biter på noe du ikke vil at den skal bite på så bytter du det ganske greit bare ut med en leke! )

Ledningene tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for, har aldri opplevd det med noen av mine hunder:)

Kos deg med det nye familie medlemmet! :)

Beklager at det ble så langt, men som sakt, er utrolig mye unevnt her, les deg opp på nettet:)

• Liker 3
Skrevet

Vil anbefale deg å snakke med oppdretter ang hundemat, my billig drit i hyllene. Kjøp kvalitets mat til hunden din, den skal leve lenge!

Skrevet

Tusen takk for lange, gode og innholdsrike svar!

Det er en cavalier king charles spaniel jeg skal ha :)

AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale deg å ikke bruke bur, utenom i bil. Nå om dagen ser det ut til at valpe/hundeeiere ikke klarer seg uten, noe som er utrolig trist for dyrene...

• Liker 3
Gjest Cupcakes
Skrevet

Og bruk ordentlig bilbur i bilen (som herculs, trønderbur feks.) og ikke disse sammenleggbare sprinkelburene du får kjøpt til en billig penge.

Skrevet

Anbefaler Eukanuba foret. Det er dyrt, men hovedingrediensen er kjøtt, og ikke korn som i de fleste andre merker. Vi får det billig hos en oppdretter

Skrevet

Vil anbefale deg å ikke bruke bur, utenom i bil. Nå om dagen ser det ut til at valpe/hundeeiere ikke klarer seg uten, noe som er utrolig trist for dyrene...

Veldig glad for at vi hadde bur til hunden i begynnelsen!

AnonymBruker
Skrevet

Det du trenger: kurv/bur/sovested til hunden inne, bur/sele til bilen, halsbånd, kobbel/lenke/bånd, mat- og vannskål, kanskje noen leker, hundeposer.

Det er mange som sverger til maten på Felleskjøpet, den er billig.

I forhold til å teipe ledninger ville jeg nok sett an om hunden viser noen interesse for de i det hele tatt. Forrige hunden min skulle bite på alt som var litt løst, mens hu jeg har nå ikke bryr seg om å bite på annet enn lekene sine.

Tegn forsikring på hunden. Det kan bli dyrt å ha en hundd som trenger hjelp hos vetrinær.

Husk,ta en tur til dyrlegen etter en stund.

Vi gjorde ikke noe med inventaret,vi tok den bort fra slike ting med en gang,så den lærte fra beg. hva som var lov.

Selvf. ødela han noe. Han gnagde på et stolben på kjøkken,og en i stua. Noe er det jo med valper

AnonymBruker
Skrevet

Veldig glad for at vi hadde bur til hunden i begynnelsen!

latskap heter det.

• Liker 3
Skrevet

latskap heter det.

Hvordan i all verden kan du vite at det var på grunn av latskap at Redbull brukte bur?

Alle har forskjellige erfaringer, og forskjellige måter å oppdra hunden. Så lenge ikke hunden blir slått ihjel, så kan folk få bruke de teknikkene de har tillært seg. Vi kan lære mye fra hverandre!

Vær så snill og spar oss for negative annonyme kommentarer.

Skrevet

Tusen takk for lange, gode og innholdsrike svar!

Det er en cavalier king charles spaniel jeg skal ha :)

Siden det er en liten hund, så kan du jo også passe på at den ikke hopper fra store høyder.

Ned fra sofaen er en ganske stor distanse for en liten valp :)

Bygg en liten trapp av puter vist den begynner og "true" med å hoppe, så er du i alle fall sikker:)

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Det meste, som bånd, bur osv er sikkert nevnt. Vi har valp nå, så skal bare trekke frem det jeg synes er viktigst.

Jeg vil bare si at det er ekstremt kjekt med en kong. Innimellom blir man helt utslitt av å ha valp, og med en kong med noe godt inni, lagt i fryseren, har valpen noe å drive med en stund mens man kanskje får en blund på sofaen.

En litt stor og myk pipeleke. Egentlig hater jeg pipeleker, men de er fine når det gjelder å få valpens oppmerksomhet bort fra ledninger, sko osv. Jeg ar ikke trengt å tape ledninger.

En god bok om lydighet. Selv liker jeg 100% positiv hverdagslydighet. Fine teknikker, og innimellom blir man litt smådesperat og trenger å slå opp for å finne tips.

Forsikring/chip. Antagelig får den med dette fra oppdretter, og hvis ikke er det lurt å tegne det så fort som mulig.

Et assortert utvalg med godbiter. Noen helt greie til å bruke til vanlig lydighetstrening, og noen kjempegode, som f.eks. Leverbiter, å bruke til innkalling.

Refleksvest.

Ang steder det er billigere med utstyr.. Man får ofte det man betaler for. Felleskjøpet hos oss har billige kobbel og bånd. Du finner også steder på nettet hvor det er litt rimeligere. Jeg har kjøpt noe på iPet i alle fall. Hvis du ikke bor så langt fra Sverige, går det an å få tak i mye billig utstyr der.

Fôret fra Felleskjøpet forsøkte vi med den forrige hunden vår, men hun bæsjet ekstremt mye og fikk flass av

det. I og med det ble så mye avfall ut av det, virker det som det er mye i det som hunden ikke klarer å nyttiggjøre seg. Bra fôr kan være Hills, Royal Canin, Pro Plan, Eukanuba. Du må nesten se hva hunden din

liker også. Jeg har pleid å bruke de tre førstnevnte til mine hunder, men den siste er vrang i matveien og vil bare ha Eukanuba. Så nå har jeg en stor pose med RC stående.. Kjøp litt mindre poser til du ser hva hunden din liker :)

Jeg kjøper hundematen hos veterinæren nå, men jeg tror det skal være mulig å kjøpe disse merkene billigere på nett, hos enkelte kenneler og oppdrettere, på noen gårder som driver litt utsalg osv.

Endret av Badabing
Skrevet

Alle ting tror jeg er nevnt her, hvis du ikke allerede har gjort det kan det være lurt å høre litt om hvordan øynene til foreldrene var. Kan være at det kan være greit med noen form for øyedråper eller lignende i bakhånd. En ganske stor andel av hundene i den rasen trenger litt øyestell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...