Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jeg rett på foreldrepenger? Har jobbet seks av de ti siste månedene, som er et krav, men bare som vikar. Har ikke kontrakt på noe, jeg bare kommer og jobber for dem i forskjellige stillinger når de trenger meg.

jeg har ikke kontrakt siden jeg hele tiden jobber på forskjellige avdelinger og når jeg er ferdig med noe, så vet de aldri om de vil få bruk for meg igjen. Vet liksom ikke om det er noe poeng i å søke... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Naturligvi er det et poeng å søke. Regelen er at du må ha hatt pensjonsgivende inntekt (f.eks. lønn) i seks av de ti siste mnd før permisjonen starter (det er et viktig poeng å tenke på). Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden (1 G = 79 216 kr).

Det har absolutt ingenting med stillingstype, hvor ofte du har jobbet eller hvor mange arbeidsgivere du har hatt. Retten til foreldrepenger opparbeider du deg uansett, hvis du oppfyller de to kravene over.

Men SUMMEN du får utbetalt, kommer an på hvor mye du har tjent i det siste. Det kan bli utregnet på litt forskjellige måter, det kommer an på arbeidssituasjnen din. Noen ganger er det mnd-lønnen din som teller, andre ganger er det et gjennomsnitt som teller, det kommer helt an på.

AnonymBruker
Skrevet

Naturligvi er det et poeng å søke. Regelen er at du må ha hatt pensjonsgivende inntekt (f.eks. lønn) i seks av de ti siste mnd før permisjonen starter (det er et viktig poeng å tenke på). Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden (1 G = 79 216 kr).

Det har absolutt ingenting med stillingstype, hvor ofte du har jobbet eller hvor mange arbeidsgivere du har hatt. Retten til foreldrepenger opparbeider du deg uansett, hvis du oppfyller de to kravene over.

Men SUMMEN du får utbetalt, kommer an på hvor mye du har tjent i det siste. Det kan bli utregnet på litt forskjellige måter, det kommer an på arbeidssituasjnen din. Noen ganger er det mnd-lønnen din som teller, andre ganger er det et gjennomsnitt som teller, det kommer helt an på.

Tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...