AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #1 Skrevet 8. januar 2012 Vi har tatt valget at barna våre skal gå på en kristen privatskole fra høsten. Det har vært et vanskelig valg, spesielt siden eldste barnet går i 3.klasse og allerede har byttet skole èn gang. Jeg begynner å bli veldig sikker på at vi tar det rette valget, men samtidig er selvsagt tvilen litt der. Til den skolen kommer det elever fra hele kommunen og også fra nabokommunene. Dermed tar vi altså fra barna muligheten til å kunne sykle med venner i nabolaget, gå til vennen sin etc. Vi voksne må være villige til å kjøre endel for vennebesøk. Spesielt i forhold til yngste barnet lurer jeg på om dette blir et stort tap.. Det var jo veldig ålreit da vi var små at det var mange venner i nærheten å velge mellom, vi kunne sykle til hverandre og dra hjem når vi ville.. Hva tenker dere om dette? Den kommunale skolen har 450 elever fra 1.-7.klasse, mens den private skolen har 250 elever fra 1.- 10.klasse. Jeg håper at små klasser og et trygt miljø vil være med på å øke barnas selvfølelse og tryggheten på dem selv. Men jeg ser også at det kan ha motsatt effekt, hvertfall når man etter 10.klasse skal over i den store vgs. 1
Gjest O___o Skrevet 8. januar 2012 #2 Skrevet 8. januar 2012 jeg lurer litt på hvilke argumenter som veier tungt hos dere, når dere ønsker å benytte privatskole? 4
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #3 Skrevet 8. januar 2012 Hi Vi har allerede det ene barnet på den kommunale skolen. Barnet har litt spesielle behov, men får ingen oppfølging eller ekstra støtte. Alle fra lærere, til inspektør til rektor er like arrogante. Barnet har til tider sterk skolevegring og blir så utslitt av skolen at han knapt får gjort lekser. Han havner lenger og lenger etter faglig, mens skolen syns det er helt ok. Vi orker ikke et år til med alt dette styret, og de håpløse lederne på skolen.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #4 Skrevet 8. januar 2012 Hvis jeg hadde hatt små barn nå hadde jeg gjort akkurat det samme. Her vi bor er det over 60% med ikke-vestlig bakgrunn på skolen. 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #5 Skrevet 8. januar 2012 Hvis jeg hadde hatt små barn nå hadde jeg gjort akkurat det samme. Her vi bor er det over 60% med ikke-vestlig bakgrunn på skolen. Jupp, lær barna dine å hate innvandrere 8
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #6 Skrevet 8. januar 2012 Jupp, lær barna dine å hate innvandrere Jeg har ikke små barn, men hvorfor tror du at de lærer å hate innvandrere på en kristen skole? 4
Gjest O___o Skrevet 8. januar 2012 #7 Skrevet 8. januar 2012 Hi Vi har allerede det ene barnet på den kommunale skolen. Barnet har litt spesielle behov, men får ingen oppfølging eller ekstra støtte. Alle fra lærere, til inspektør til rektor er like arrogante. Barnet har til tider sterk skolevegring og blir så utslitt av skolen at han knapt får gjort lekser. Han havner lenger og lenger etter faglig, mens skolen syns det er helt ok. Vi orker ikke et år til med alt dette styret, og de håpløse lederne på skolen. Og dette ser du sannsynlig at vil endres i en privat skole? Dersom barnet ditt har spesielle behov - har dere krav på assistent.
Gjest O___o Skrevet 8. januar 2012 #8 Skrevet 8. januar 2012 Jeg har ikke små barn, men hvorfor tror du at de lærer å hate innvandrere på en kristen skole? Kommentaren er vel heller myntet på begrunnelsen for å ta barnet ut av den offentlige skole 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #9 Skrevet 8. januar 2012 Og dette ser du sannsynlig at vil endres i en privat skole? Dersom barnet ditt har spesielle behov - har dere krav på assistent. Nei, man har ikke krav på noe. Det som endres er at klassene er mindre, skolehverdagen mer oversiktlig og læreren har færre elever å ta seg av. Men det er jo eldste sine behov. Yngste er en relativt vanlig jente, og jeg håper vi gjør det beste for henne også.. 1
Rararara Skrevet 8. januar 2012 #10 Skrevet 8. januar 2012 For min del så ville jeg hatt langt flere tungtveiende årsaker enn de du har listet opp før jeg hadde gått så drastisk til verks. Men så synes jeg det er helt bak mål å ha egne skoler for kristne også da.. 2
Gjest O___o Skrevet 8. januar 2012 #11 Skrevet 8. januar 2012 Ut i fra det lille du beskriver om situasjonen, tror jeg det blir vanskelig for oss å vurdere fram eller tilbake hvor vidt en kristen privatskole er det riktige for dine barn eller ikke. Du er deres foreldre - du kjenner dine barn best - og vet hvilke behov de har. Jeg tror dette ellers fort vil bli en generell debatt om hvor vidt man er for eller i mot privatskoler, og da blir det sikkert en slagkamp i mellom rødstrømper og blåstrømper.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #12 Skrevet 8. januar 2012 Jeg støtter avgjørelsen din 110%. Og skulle det ikke bli så bra likevel, så er det sannsynligvis ikke noe problem å bytte tilbake til offentlig skole igjen. Byttet selv til privatskole i 4. klasse, noe verken jeg eller mine foreldre har angret på. 4
Gjest Wolfmoon Skrevet 8. januar 2012 #13 Skrevet 8. januar 2012 Om dere kan stå for at barna deres går på en kristen skole når dere selv ikke er kristne må jo være en vurdering dere tar. Jeg vet ikke helt hva det innebærer jeg, alle må vel uansett undervise etter kunnskapsmålene i den norske skole? Til punktet om at dere tar fra vennene i nærmiljøet så kan jeg imidlertid komme med min erfaring. Jeg gikk på vanlig kommunal skole, men siden dette er på bygda så var det uansett få jevnaldrene i gangavstand. Selvfølgelig kan det være et savn, men med gode sosiale arenaer som f.eks. sport, tenkte jeg veldig lite over dette i hverdagen Lykke til!
Gjest AH Skrevet 8. januar 2012 #14 Skrevet 8. januar 2012 Jeg har selv gått på både offentlige og kristne skoler, og synes du gjør et godt valg. Lærerne på private skoler er etter min erfaring, og mange andre jeg kjenner sin, mye mer engasjerte i jobben sin og bryr seg mer om hver enkelt elev, dog dette selvfølgelig kan variere fra lærer til lærer og fra skole til skole. Derfor tror jeg det kan være godt for en elev som trenger litt ekstra oppfølging å gå på en privat skole. Det at skolen er kristen ville jeg ikke ha lagt for stor vekt på, da det finnes både kristne og ikke-kristne på slike skoler. De fleste kristne verdier er gode verdier som gjør miljøet på skolen veldig bra. Det at de treffer mennesker fra mange forskjellige steder/kommuner, er vel også bare bra. Vennene i nærheten er jo der, pluss de blir kjent med enda flere. Ser ikke på dette som noe negativt heller. Tror du kommer til å se at det er verdt det i lengden! 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #15 Skrevet 8. januar 2012 Jeg byttet skole pga skolen jeg gikk på fra før var lærerene rasister og det var generelt en dårlig skole, der det var en del mobbing mellom lærere og elever. Byttet til en kristen privatskole, og der var det faktisk verre! På gamleskolen var det ihvertfall åpenlyst hvilke folk lærerne ikke likte men på den kristne skolen gikk lærerne rundt til alle jeg ble kjent med å fortalte at hvis de skulle få bra karakterer måtte de holde seg unna meg fordi jeg kom fra en dårlig skole så jeg ville være en dårlig påvirkning. Typisk kristnefanatiske sleipe slanger. Trenger vel ikke si at jeg fikk det noe bedre der.
SmallTalk Skrevet 8. januar 2012 #16 Skrevet 8. januar 2012 Dersom det kun er det ene barnet som mistrives og har behov for økt oppfølging, ims det andre barnet klarer seg greit og trives, så burde det kanskje være et alternativ at kun det eldste barnet bytter skole? I dette tilfellet så tror jeg ikke at trosretningen på skolen er den viktigste, men heller det at barnet trives på skolen og får den oppfølgingen det trenger. For det barnet som ikke har behov for å bytte skole, tror jeg derimot at dette kan virke inn negativt, spesielt dersom dere ikke har noe kristent livssyn i utgangspunktet.
Harlekin Skrevet 8. januar 2012 #17 Skrevet 8. januar 2012 Hvis det er Danielsen skole dere tenker på, så er min erfaring med de positive. Jeg gikk på videregående skole, og praktisk talt det eneste vi elevene merket av religion, var at kristendom naturlig nok var et obligatorisk fag på skolen (det het "obligatorisk valgfag", av alle paradoksale, men likevel logiske navn . Ellers var det en vanlig, god skole og ingen "snikforkynning".
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #18 Skrevet 8. januar 2012 Vi har tatt valget at barna våre skal gå på en kristen privatskole fra høsten. Det har vært et vanskelig valg, spesielt siden eldste barnet går i 3.klasse og allerede har byttet skole èn gang. Jeg begynner å bli veldig sikker på at vi tar det rette valget, men samtidig er selvsagt tvilen litt der. Til den skolen kommer det elever fra hele kommunen og også fra nabokommunene. Dermed tar vi altså fra barna muligheten til å kunne sykle med venner i nabolaget, gå til vennen sin etc. Vi voksne må være villige til å kjøre endel for vennebesøk. Spesielt i forhold til yngste barnet lurer jeg på om dette blir et stort tap.. Det var jo veldig ålreit da vi var små at det var mange venner i nærheten å velge mellom, vi kunne sykle til hverandre og dra hjem når vi ville.. Hva tenker dere om dette? Den kommunale skolen har 450 elever fra 1.-7.klasse, mens den private skolen har 250 elever fra 1.- 10.klasse. Jeg håper at små klasser og et trygt miljø vil være med på å øke barnas selvfølelse og tryggheten på dem selv. Men jeg ser også at det kan ha motsatt effekt, hvertfall når man etter 10.klasse skal over i den store vgs. vet bare at jeg er imot rene muslimske skoler. Kristne skoler er ikke noe unntak.
Tbag Skrevet 8. januar 2012 #19 Skrevet 8. januar 2012 Jeg synes det høres ut som en fornuftig vurdering av dere. Jeg støtter den. Etter min egen erfaring er det bare plass til A4-elever i den offentlige skolen. Uansett hvordan mine fremtidige barn kommer ti å være, har jeg allerede besluttet at jeg ikke kommer til å sette et barn til verden før jeg har økonomisk sikkerthet til å betale for privatskole.
Gjest Lkd Skrevet 8. januar 2012 #20 Skrevet 8. januar 2012 Jeg gikk selv på kristen privatskole fra 9. klasse til og med videregående skole. Valget å bytte skole etter 8. klasse ble ikke tatt på grunn av at jeg gjerne ville gå på en kristen skole, men fordi jeg mistrivdes på den gamle skolen, der mobbing, dårlig læringsmiljø og narkotikalanging i friminuttene var det eneste vi så hver eneste dag. Å bytte til en kristen privatskole er et av de beste valgene jeg har tatt sålangt i livet. Som noen tidligere nevnte så foregår det ikke noe "snikforkynning" eller "tvangskristning", det beste med å gå på en sånn skole var at lærerne (som alle var kristne i mitt tilfelle) vektla i enda større grad de kristne grunnverdiene, og hadde nulltoleranse for mobbing. I motsetning til på den gamle skolen min, var lærerne synlige og til stede også i friminuttene, og situasjoner som ikke burde oppstå ble tatt tak i med en gang. Det var i løpet av disse årene på ungdomsskolen at jeg ble trygg på meg selv og flere av de jeg gikk i klasse med da er mine beste venner nå, sju år senere. Dette var noe som førte til at jeg valgte å gå videre på kristen vgs også. Utifra mine egne erfaringer hadde jeg ikke hatt problemed med å la barna mine begynne på kristne privatskoler om dette skulle være noe de ønsket selv. Lykke til, i hvert fall! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå