Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å fylle ut en søknad, og et sted må jeg krysse av hvorvidt jeg vil bli unntatt offentlighet eller ikke, og om jeg vil det så må jeg skrive en begrunnelse.

Hva er dette? Blir navnet mitt og søknaden offentliggjort når jeg har trykket "send"?

Det vil jeg jo ikke!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan bli offentliggjort i lokalavisen når alle søknadene er kommet inn. Om det blir offentliggjort eller ikke kommer an på hvilken stilling det er..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å fylle ut en søknad, og et sted må jeg krysse av hvorvidt jeg vil bli unntatt offentlighet eller ikke, og om jeg vil det så må jeg skrive en begrunnelse.

Hva er dette? Blir navnet mitt og søknaden offentliggjort når jeg har trykket "send"?

Det vil jeg jo ikke!

Det har å gjøre med om navnet ditt skal stå på søkerlisten eller ikke. I enkelte jobber blir det offentliggjort uansett, men for "vanlige" jobber blir man stort sett stående som feks "kvinne, 37 år, Oslo" hvis man velger å bli unntatt offentlighet.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er for en jobb i helsesektoren.

Da velger jeg å ikke bli offentliggjort da, og grunnen er jo fordi jeg ikke vil bli offentliggjort :P

AnonymBruker
Skrevet

Det er kun en formalitet, ikke noe å stresse for.

Du må forresten som regel ha en "tungtveiende grunn" for å ikke ville stå på den offentlige søkerliste.

Søkerlister som kommer i aviser o.l er som regel (høyere) lederstillinger, som f.eks politimester eller sykehusdirektør. Noe som offentligheten kan tenkes å ha interresse av. Hvem som som er ansatt som ny miljøterapeut ved huttetu bofelleskap eller som førskolelærer på marihøna er som regel ikke i offentlighetens interesse.

Gjest Blondie65
Skrevet

All post i det offentlige er offentlig unntatt når det er unntatt offentlighet. Dvs. at hvem som helst kan be om å få se postlisten og dermed navnene på søkerne til jobben.

Hvis man ikke ønsker å risikere at det blir kjent at en søker den jobben så ber man om at søknaden blir unntatt offentlighet.

Dette er egentlig ikke så veldig anderledes enn å be om at ens søknad blir behandlet konfidensielt med tanke på ens nåværende arbeidsgiver.

AnonymBruker
Skrevet

Har dette noe nytte for seg egentlig, bortsett fra å tilfredsstille herr og fru Nysgjerrigper?

Antall søkere kan være kjekt å vite om man selv har søkt stillingen, men nøyaktig hvem som har søkt synes jeg ikke allverden har noe med.

Gjest Blondie65
Skrevet

Har dette noe nytte for seg egentlig, bortsett fra å tilfredsstille herr og fru Nysgjerrigper?

Antall søkere kan være kjekt å vite om man selv har søkt stillingen, men nøyaktig hvem som har søkt synes jeg ikke allverden har noe med.

Offisielle postlister skal sikre at alle som har behov for det får den informasjonen de trenger fra det offentlige - det gjelder jo ikke bare jobbsøknader. Det gjelder jo svært mange andre ting som det offentlige jobber med og som har almen interesse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...