Gå til innhold

montesorri skole

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen jeg kjenner skal la barnet sitt begynne på en montesorriskole i stedet for en vanlig grunnskole.kan noen forklare meg forskjellen,jeg synes egentlig dette er litt rart.for meg er det ikke ett alternativ en gang. vanlig grunnskole blir det for barnet mitt.

Ønsker synspunkter av dere, ville dere ha latt barnet deres gått på denne skolen?

Endret av ellen :)
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner bare denne skoletypen via en venninne som har gått der. Hun er i alle fall både gløgg/bevisst og selvstendig, noe jeg forstår henger sammen med hvordan det undervises på. I vanlig skole blir det nok ofte litt "holde eleven i hånden og leie eleven fram til eksamen"-opplegg, og de vennes til at så lenge de ikke får en spesifikk beskjed så kan de bare sitte i sin egen verden. Montessori-elever (riktig stavemåte?) lærer visstnok å ta tak selv for å skaffe seg kunnskaper.

Skrevet

AB ville du latt barnet ditt gått der?

AnonymBruker
Skrevet

[quote name=ellen :)' timestamp='1326050069' post='10279322]

AB ville du latt barnet ditt gått der?

Gjest Mandalas
Skrevet

Jeg ville gjerne hatt barnet mitt på en Montessoriskole! Dessverre er det et stykke til nærmeste slike skole her, og de vil helst at barna skal ha gått i bhg deres først. Men jeg hadde ikke vært i tvil! Men så er jeg veldig positiv til alternativ til den kommunale skolen.

AnonymBruker
Skrevet

Samme AB igjen: Jeg er forresten heller ikke "mot" vanlig skole, men innser at alle typer opplæring har sine fordeler og begrensninger. Det å bruke montessori-prinsipper i hjemmet mener jeg vil gi barna noe de (kanskje) ikke får så mye av på vanlig skole, og samtidig mener jeg at offentlig skole også har noe å tilby som montessori-skolene ikke har. Vil nok rett og slett prøve å vise barna litt ulike måter å tilnærme seg kunnskaper og problemstillinger på, så kan de velge sin egen læringsstil på et noe bredere grunnlag.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde vi hatt råd til det hadde vi uten tvil latt barnet gå der ja!

Mye bedre med små private skoler, enn digre Osloskoler med bare svartinger som ikke prater norsk...

Og ideologien bak det er faktisk ganske bra den også.

Har en venninde som har gått på en slik skole, og hun er kjempe fornøyd, og har myye bedre studieteknikker enn resten av venneflokken...

AnonymBruker
Skrevet

De Montesorriskolene jeg kjenner til har gratis SFO, på den måten blir skolegangen billigere for barneskoleelevene vs offentlig skole + SFO.

Skolen har et pensum man skal gjennom hvert år, så får elevene selv bruke sine evner til å tilegne seg kunnskapen i pensumet. Det tar nok veldig på lærerne, da de må lage individuelle opplegg til hver elev - men for elevene tror jeg det er veldig bra!

Gjest skoledama
Skrevet

Hei

Tror det avhenger litt av hva slags type barnet er.

Det er gjerne mindre grupper, noe mange trives i. Barna får jobbe i sitt eget tempo, noe som er bra for noen. Barna blir gjerne selvstendige og flinke til å ta styringen.

Men har også opplevd barn som strever fordi det legger veldig mye vekt på ansvar for egen læring og ikke alle trives med dette. De velger gjerne bort oppgaver som de ikke trives så godt i. Det kan bli litt feil for det er kanskje det som de trenger å øve mest på,etter mitt syn. Gode lærere kan selvsagt gjøre mye for å motivere barna i riktig retning her.. men det passer ikke for alle.. mener nå jeg ut i fra mine erfaringer.

Har jobbet litt i Montesorriskole og lenge i vanlig skole. Min erfaring er at elevene blir veldig flinke til å jobbe selvstendig, men mindre flinke til å samarbeide. Elever som ikke er motiverte for en ting, kan enkelte ganger få manglende kunnskaper i det de er motivert for.

For en del stille, flittige jenter ( og sikkert gutter) også med god selvdispling og lærelyst, som trives m. selvstendig arbeid i mindre grupper så er det helt topp.

I bunn og grunn viser det meste av skoleforkning at type pedagogikk, privat eller offentlig skole betyr lite.

Det som teller er: - Foreldrenes motivasjon og engasjement i skolen og skolearbeidet, - Læreren, og spesielt relasjonen eleven får til læreren samt -At eleven ikke misstrives på grunn av mobbing el.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...