Gå til innhold

Hvordan opplevde dere overgangen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har to barn. (eller fler) Hvordan opplevde dere overgangen fra ett til to barn? Og hvor stor er aldersforskjellen?

Videoannonse
Annonse
Gjest halebein
Skrevet

3 barn med 3 år imellom dem alle.

1 til 2 barn: gikk veldig fint, babyen var så rolig at vi nesten ikke merket han de første mnd. Han var med oss på alt. Lite sjalusi, og storebror hjalp mye til.

2-3 barn: Litt mer utfordring, siden vi bare var 2 voksne og det var 3 barn vi skulle kle på, leke med etc. En del sjalusi fra 3 åringen. Men gikk egentlig veldig fint det også. Litt vanskeligere å få barnevakt til alle 3..besteforeldre vil gjerne ha alle, men ofte er det et av barna som ser sitt snitt til å få litt alenetid med oss - dersom de andre to overnatter:) Men det føles godt og avslappende å ha et eller to barn på overnatting, selv om vi liksom ikke kan gå ut på fest eller forlate huset vårt, selv om vi har barnavakt:)

Skrevet

Fra 0-1 barn: Kjempeovergang. Det var her "krisen" kom.

Fra 1-2 barn: Hups, dobbelt opp! Travelt, men sjokket var ikke like stort.

Fra 2-3 barn: Litt mindre overgang. Har teken inne nå!

Fra 3-4 barn: Bare kos og moro. Kan behandle babyer med venstre hånd i blinde, og storesøsknene er god hjelp.

Vi planlegger nummer fem, og er usikker på om vi i det hele tatt kommer til å merke forskjell fra i dag. Tror ikke det. :ler:

Skrevet (endret)

Har 2 stk som det er 2 år og 3 mnd mellom.

Syns ikke overgangen var så stor. Eldste har alltid vært aktiv og krevende og er fortsatt den som krever mest. Yngste er roligere og mer fornøyd og gjør i grunn ikke så mye av seg. På dagtid hvertfall.

Største problemet hos oss er at begge to har vært nattdyr. Eldste sov ikke natten gjennom før han var 2 år, dvs jeg gikk inn i ny babytilværelse med allerede søvnmangel(jeg sov dårlig siste månedene i graviditeten). Yngste var riktignok grei fram til 4-5 mnd, da begynte hun for alvor å styre på natten hun også(og gjør det enda, 8 1/2 mnd).

Så å skulle følge opp 2 barn når man har søvnmangel har vært det tøffeste.

Eldste begynte heller ikke barnehage før yngste var 4 mnd. Så jeg følte innimellom at jeg ikke fikk nyte den første tiden med minste skikkelig. Det ble liksom litt kaotiske dager. "Heldigvis" ble mistet mannen min jobben og gikk hjemme arbeidsledig et par måneder. Skulle jeg vært alene med de på dagtid hele denne tiden, vet jeg ikke hvordan det hadde gått.

Endret av Merlion

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...