Gå til innhold

Skal det så lite til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å gå ned i vekt, men synes det er så vanskelig. Hvis jeg har en dag der jeg spiser litt mer enn vanlig (ca anbefalt kalorinivå for å beholde vekten), stopper vekten og det tar flere dager før den går ned igjen. Evt så går den litt opp og så tar det lang tid før jeg får den ned igjen.

Er det så lite som skal til? Synes det er dumt om jeg ikke kan unne meg en liten ting ekstra en gang i uken uten at vekta blir helt fucked up..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det nødvendigvis er sånn for alle, men det er sånn på meg. Så her er det alt eller ingenting.

Gjest *Maja*
Skrevet

Når en går ned i vekt så vil kroppen alltid kjempe litt i mot siden den er vant med et høyere kaloriinntak. Om en da går ned, la oss si 5 kilo, så vil det ta kroppen ca. 3 mnd å stabilisere den nye vekta. Inntil den er vant med det nye kalriinntaket over en periode så vil en lettere legge på seg igjen.

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Kommer litt an på hva du veier også.har du mye å gå ned eller er det snakk om å skrape av seg det siste kiloet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 166 høy, begynte på 70 kg og har nå gått ned til 64-65. Prøver å holde meg under 1000 kcal på en dag, spiser jeg mer går jeg rett og slett ikke ned.

Gjest *Maja*
Skrevet (endret)

Jeg er 166 høy, begynte på 70 kg og har nå gått ned til 64-65. Prøver å holde meg under 1000 kcal på en dag, spiser jeg mer går jeg rett og slett ikke ned.

Da er det ikke rart du sliter. Du går på farlig lavt underkudd. De gangene du spiser noe som har litt ekstra fett og karbs så SUGER kroppen din til seg det da den er desperat etter næring.

Du burde virkelig tenke over hvor du vil med denne sultingen. For en finere kropp kommer du ikke til å få. Du kommer til å bli underernært, mager og mest sannsynelig bli spiseforrstyrret.

Endret av *Maja*
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da er det ikke rart du sliter. Du går på farlig lavt underkudd. De gangene du spiser noe som har litt ekstra fett og karbs så SUGER kroppen din til seg det da den er desperat etter næring.

Du burde virkelig tenke over hvor du vil med denne sultingen. For en finere kropp kommer du ikke til å få. Du kommer til å bli underernært, mager og mest sannsynelig bli spiseforrstyrret.

Er det du som er på bilde, Maja? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd å spise mer, men det skjer ingenting på vekta da. Jeg går ikke rundt og er sulten, bare når jeg står opp (men da spiser jeg frokost).

Underernært er det ingen fare for at jeg blir når vekta bare oppfører seg sånn som den gjør ved å stoppe opp eller øke i tide og utide.

AnonymBruker
Skrevet

Selv raste jeg ned i jevnt tempo på 1500 kcal hver bidige dag, selv med bare 10kg ekstra på kroppen. Da jeg drev på med noe diett tull på 800 kcal så jeg ikke den sammen fremgangen, kroppen gikk litt bananas.

• Liker 1
Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg har prøvd å spise mer, men det skjer ingenting på vekta da. Jeg går ikke rundt og er sulten, bare når jeg står opp (men da spiser jeg frokost).

Underernært er det ingen fare for at jeg blir når vekta bare oppfører seg sånn som den gjør ved å stoppe opp eller øke i tide og utide.

Spis mer av den rette maten. Begynn også å trene. Trust me; det er kun da du vil få en sunn, flott og sterk kropp. Og ikke minst bedre livskvalitet.

AnonymBruker
Skrevet

Om du lever på 1000 kcal resten av livet.. vel, da lever du ikke lenge, for å si det sånn. Du spiser ikke engang nok til at kroppen vil klare å vedlike holde LIVSnødvendige prosesser på sikt. Og å beholde/bygge noe muskelmasse når man sultefôrer seg slik kan du bare glemme, så kroppen din vil ende opp med å se slaskete og utrent ut.

Grunnen til at du ikke går ned i vekt er fordi kroppen har gått inn i "sultemodus", og tviholder på alt av fett, og bruker så lite energi som mulig, fordi den prøver å overleve.

AnonymBruker
Skrevet

Som sagt, jeg har prøvd å spise flere kalorier, men da går jeg ikke ned i vekt. Jeg trener det jeg klarer, men med en kropp og et hode som "ikke er helt med" er det ikke så lett å få til mye trening.

Jeg startet en gang en tråd om ideelt kaloriinntak, der jeg skrev at jeg hadde hørt at hvis man spiste for lite ville kroppen bare lagre alt. Der fikk jeg beskjed om at dette ikke stemte - men nå sier dere det? Jeg blir forvirret her.

At jeg prøver å holde meg under 1000 kcal betyr ikke at jeg er under dette hver dag, jeg tror at jeg ligger oppimot 1200 et par dager i uken. Jeg holder meg unna godteri, spiser stort sett knekkebrød og yoghurt til frokost/lunsj/kveldsmat, og sånn "midt på treet" sunn mat til middag.

Skrevet

Om du lever på 1000 kcal resten av livet.. vel, da lever du ikke lenge, for å si det sånn. Du spiser ikke engang nok til at kroppen vil klare å vedlike holde LIVSnødvendige prosesser på sikt. Og å beholde/bygge noe muskelmasse når man sultefôrer seg slik kan du bare glemme, så kroppen din vil ende opp med å se slaskete og utrent ut.

Grunnen til at du ikke går ned i vekt er fordi kroppen har gått inn i "sultemodus", og tviholder på alt av fett, og bruker så lite energi som mulig, fordi den prøver å overleve.

Som jeg har sagt i en annen tråd - det er ikke nødvendigvis sånn at det finnes noe som heter sultemodus/sparemodus/sparebluss/osv. De lærde strides faktisk om dette.

AnonymBruker
Skrevet

Som sagt, jeg har prøvd å spise flere kalorier, men da går jeg ikke ned i vekt. Jeg trener det jeg klarer, men med en kropp og et hode som "ikke er helt med" er det ikke så lett å få til mye trening.

Jeg startet en gang en tråd om ideelt kaloriinntak, der jeg skrev at jeg hadde hørt at hvis man spiste for lite ville kroppen bare lagre alt. Der fikk jeg beskjed om at dette ikke stemte - men nå sier dere det? Jeg blir forvirret her.

At jeg prøver å holde meg under 1000 kcal betyr ikke at jeg er under dette hver dag, jeg tror at jeg ligger oppimot 1200 et par dager i uken. Jeg holder meg unna godteri, spiser stort sett knekkebrød og yoghurt til frokost/lunsj/kveldsmat, og sånn "midt på treet" sunn mat til middag.

Forutsatt at du har en normal forbrenning og er i aktivitet, vil du sannsynligvis gå ned på et langt høyere kaloriinntakk enn 1000 kcal, og selv 1200 kcal (som også er for lite). Du er bare nødt til å begynne å spise normalt igjen, sånn at kroppen din får hentet seg inn og normalisert seg en periode. I denne perioden bør du ligge på rundt 2000 kcal, som er tilnærmet vedlikeholdsinntak (dvs man går verken opp eller ned, dersom man har normal forbrenning) for de fleste kvinner i din størrelse. Ja, du vil kanskje gå opp litt i vekt, men til gjengjeld får du en sunn kropp og en normal forbrenning, sånn at du etter hvert kan begynne å slanke deg UTEN at det går på helsen løs, slik opplegget ditt gjør pr i dag.

AnonymBruker
Skrevet

Forutsatt at du har en normal forbrenning og er i aktivitet, vil du sannsynligvis gå ned på et langt høyere kaloriinntakk enn 1000 kcal, og selv 1200 kcal (som også er for lite). Du er bare nødt til å begynne å spise normalt igjen, sånn at kroppen din får hentet seg inn og normalisert seg en periode. I denne perioden bør du ligge på rundt 2000 kcal, som er tilnærmet vedlikeholdsinntak (dvs man går verken opp eller ned, dersom man har normal forbrenning) for de fleste kvinner i din størrelse. Ja, du vil kanskje gå opp litt i vekt, men til gjengjeld får du en sunn kropp og en normal forbrenning, sånn at du etter hvert kan begynne å slanke deg UTEN at det går på helsen løs, slik opplegget ditt gjør pr i dag.

I følge en kalorikalkulator jeg fant på nett skal jeg spise 1700 kcal for å beholde vekta. Jeg vil gjerne gå ned i vekt, så å spise så mye er rett og slett uaktuelt. Jeg merker forskjell på de 5-6 kg jeg har mistet til nå, og vil gjerne ned enda mer. Det er ikke aktuelt å gå opp igjen, jeg føler meg veldig overvektig på 70 kg.

Det kan hende jeg har veldig lav forbrenning, det er vel ingen måte å teste det på? Jeg burde trent oftere, men som nevnt får jeg ikke alltid vært i så mye aktivitet pga helsa.

AnonymBruker
Skrevet

For å være litt kverulant, så er det faktisk en teori som går på å sultefore seg for å leve lenger. Har sett intervju med som levde på denne måten. Det er gjort eksperimenter med dyr som viser at sulteforede dyr lever mye lenger.

Med til saken; for all del, se deg ikke blind på å telle kalorier!

Det er helt umulig å telle eksakt. Prosentenes deklarasjoner er heller ikke eksakte.

Dessuten, basert på min erfaring, min teori er at kroppen er kompleks. Det er svært mange variende faktorer som spiller inn. Av og til har jeg opplevd at vekten står stille selv om jeg spiser lite, mens andre ganger er det lettere å gå ned.

Jeg tror det er viktig fremfor alt å holde seg aktiv og opptatt. Dette syns jeg er vanskelig i et moderne liv. Det er ikke noe problem å gå på treningssenter flere ganger i uken. Å holde seg fysisk aktiv hele dagen er verre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...