AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #1 Skrevet 8. januar 2012 Hei! Jeg har ei 8 år gammel tispe. Når har jeg fått tilbud om en ny og høyere stilling (1-2 års vikariat) på jobb, men den krever at jeg reiser mye. Så mye at å ha hund blir helt umulig. Jeg har ikke lyst å selge voffsen (Stillingen er jo bare midlertidig), men vurderer å sette henne på fór. Hva bør jeg tenke på, uten om de helt selvsagte tingene? hvilke rettigheter og plikter har jeg, og den nye fórfamilien? Finnes det kontrakter online man kan laste ned?
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #2 Skrevet 8. januar 2012 Ha en kontrakt der omtrent alt som kan skje er tatt med. Hva skjer om hunden blir skadet? Hvem skal dekke forsikring? Hva skjer hvis hunden dør? PS: Det heter fôr
Gjest Aria. Skrevet 8. januar 2012 #3 Skrevet 8. januar 2012 Det er jo bra du ikke vil selge henne Men jeg håper du vil være ekstremt nøye og forsiktig med hvem du gir henne til, men det vil du sikkert. Vet ikke om noen kontrakter på nettet. Men i min krever eier at jeg har hunden forsikret, så det er jo ganske viktig. Vet om noen som krever at hunden skal ha et spesifikt for etc, men jeg har en ganske åpen kontrakt. Det går mest ut på at hunden skal ha det bra. Eier kan ta fra meg hunden om det er mistanke om vanskjøtsel.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #4 Skrevet 8. januar 2012 Takk for svar! Ja, jeg vil være ganske nøye med hvem jeg plasserer henne hos! hun er jo gammel og litt sær, så hun passer ikke med hvem-som-helst. Hun passer vel best hos voksne u/barn el. m/store barn. Hun er en utmerket selskapshund, veldig rolig og avslappet hjemme og elsker kos, og krever ikke mye mosjon. Det der med forsikringen hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Hva står det i deres kontrakter ang. løpetid osv.? Jenta mi må også passes på ute ved løpetid, for hun må for all del ikke bli drektig! Står det noe speifikt ang. å overholde båndtvang og hundelover ellers? Hva står det ang. veterinærbesøk, vaksinering osv.? Min følger vanlig program. Jeg er helt grønn på dette. Har aldri hatt hund på fór (får ikke til den der pila over O-en!!). Tar gjerne imot flere tips!
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #5 Skrevet 8. januar 2012 Det er jo bra du ikke vil selge henne Men jeg håper du vil være ekstremt nøye og forsiktig med hvem du gir henne til, men det vil du sikkert. Vet ikke om noen kontrakter på nettet. Men i min krever eier at jeg har hunden forsikret, så det er jo ganske viktig. Vet om noen som krever at hunden skal ha et spesifikt for etc, men jeg har en ganske åpen kontrakt. Det går mest ut på at hunden skal ha det bra. Eier kan ta fra meg hunden om det er mistanke om vanskjøtsel. Skal du forsikre den? trodde eier gjorde det. Om jeg skulle ha en hund for noen pga jobb som en skrev her,så skulle eier få stå for utgifter som forsikring,dyrlege. Mat skulle jeg holdt. For det å ha hund på for, er en fin måte å se om du vil ha hund på selv. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #6 Skrevet 8. januar 2012 Hei! Jeg har ei 8 år gammel tispe. Når har jeg fått tilbud om en ny og høyere stilling (1-2 års vikariat) på jobb, men den krever at jeg reiser mye. Så mye at å ha hund blir helt umulig. Jeg har ikke lyst å selge voffsen (Stillingen er jo bare midlertidig), men vurderer å sette henne på fór. Hva bør jeg tenke på, uten om de helt selvsagte tingene? hvilke rettigheter og plikter har jeg, og den nye fórfamilien? Finnes det kontrakter online man kan laste ned? Egentlig syns jeg det er ille å sette vekk en så gammel hund. Slike ting folk bør tenke på før de skaffer seg hund. jeg har en rase som ikke blir eldre enn 10-12 år,så da er det urimelig å reise fra hunden. Vet ikke hvilken sort du har,men 8 år på en hund,så beg de å dra på åra 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #7 Skrevet 8. januar 2012 Tispa mi kan fint leve i 6-8 år til, så synes ikke det er ille. Det er en liten rase. Hun er også svært tilpasningsdyktig. Så lenge hun får mat, mosjon og masse kos er det egentlig samme for hun hvor hun er, virker det som. -TS-
Leo Skrevet 8. januar 2012 #8 Skrevet 8. januar 2012 Her er det jo ikke snakk om en fôravtale i tradisjonell forstand. Det er vel heller slik at du ønsker at noen skal passe hunden din i 1 - 2 år. I og for seg greit nok det, men da synes jeg du som et minimum bør dekke alle utgifter inkl. veterinær og fôr. 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2012 #9 Skrevet 9. januar 2012 Jeg vet ikke noe om foravtaler, egentlig. Derfor spør jeg her.
PRT Skrevet 9. januar 2012 #10 Skrevet 9. januar 2012 Jeg vet ikke noe om foravtaler, egentlig. Derfor spør jeg her. Går gjerne ut på at man "gir bort" en hund, men har krav på X antall kull hvis hunden er verdt å avle på. Når man har fått de kullene man har krav på, eller funnet ut at hunden ikke skal avles på, så tar fórverten over hunden og eier den. Som Leo sier over her så er det egentlig ikke snakk om å være fórvert i den forstand, siden du vil ha igjen hunden og hun er 8. 1
xinnia Skrevet 9. januar 2012 #11 Skrevet 9. januar 2012 Det du bør tenkte på er skrive en kontrakt, hvor det står spesifik at dette er en forverts avtale, og at du skal ha hunden tilbake etter den og den dato. Vet det er mange som er i ditt tilfellet, som da betaler for maten, og andre vedlikehold.. (pels stell osv), mens andre vil at folkene skal betale maten selv, men da kan man ikke "forlange" hva mat hunden skal spise, da kan man bare informere og håpe på det beste. Dette bør også stå i kontrakten. DU som eier bør tegne en forsikring, men det kan være vanskelig med hensyn til hundens alder, dermed bør du ha med at dyrlege kostnader skal/bør godkjennes av deg i samråd med dyrlege så sant det ikke er akutt selvsagt. Vet ikke om du kommer til å være i landet, men telefon og internett finnes jo.. Vaksinering og helse attest bør du fixe før overlevering, vaksineringen holder i 3 år. Det enkleste for deg hadde jo vært om du hadde noen i familien eller nær vennekrets som kunne ta seg av hunden, vis ikke kan du jo sette en annonse ute på finn.no , vær bare obs på at du kan få myye rare henvendelser.. folk er ikke så flink til å lese annonser.. Når det gjelder løpetid og bekymring for det, finner du de rette folkene bør ikke det være noe problem. Sett annonsen inn i god tid, så du og hunden,en mulighet til å bli kjent med folkene .
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2012 #12 Skrevet 10. januar 2012 Pelsstell kan man gjøre selv. Hun har veldig lettstelt pels. Kun børsting1-3 ganger i uken. Ikke særlig mye bading. Klørne klipper jeg selv. Hun er veldig rolig og godtar dette helt fint. Jeg får innkalling automatisk til vaksinering. Det er en gang i året. Det er bare en av vaksinene som tas hvert tredje år. Parvo og kennelhoste må vel tas årlig? Forsikring kan jeg gjerne ta selv. Det er jo også mest rettferdig. Hun kan ikke bære valper lengre, så om hun blir drektig vil de få et problem med for tidlig fødsel/ SA og valpedød. Tro nok de fleste vil unngå å havne opp i dette. Tror dere det blir vanskelig å få satt henne på fór, eller er det ikke særlig populært? Har ikke så mange venner og kjente jeg kan spørre. De fleste har også småbarn.
xinnia Skrevet 11. januar 2012 #13 Skrevet 11. januar 2012 Pelsstell kan man gjøre selv. Hun har veldig lettstelt pels. Kun børsting1-3 ganger i uken. Ikke særlig mye bading. Klørne klipper jeg selv. Hun er veldig rolig og godtar dette helt fint. Jeg får innkalling automatisk til vaksinering. Det er en gang i året. Det er bare en av vaksinene som tas hvert tredje år. Parvo og kennelhoste må vel tas årlig? Forsikring kan jeg gjerne ta selv. Det er jo også mest rettferdig. Hun kan ikke bære valper lengre, så om hun blir drektig vil de få et problem med for tidlig fødsel/ SA og valpedød. Tro nok de fleste vil unngå å havne opp i dette. Tror dere det blir vanskelig å få satt henne på fór, eller er det ikke særlig populært? Har ikke så mange venner og kjente jeg kan spørre. De fleste har også småbarn. Du kan jo legge ut en annonse på Finn og sondere terrenget, og vær veldig spesifikk i annonse om hva du ønsker, kan jo være at det er noen godt voksne mennesker som gjerne vil passe/låne en hund. Ikke bruk ordet "forvert"- de fleste forbinder det med at de får hunden til odel og eie til slutt. Jeg vaksinere mine kun hvert 3 år, selv med både parvo og kennelhoste,så det er jo valgt fritt, men siden folkene skal passe/låne din hund synes jeg kanskje at du bør betale dette selv.. Dhppi inneholder alle disse vaksinene. Bare vær rimelig nøye med de du velger- det finnes myye rare mennesker selv i lille Norge.. ER hunden din chip merket? vil tro de fleste klarer å passe på ved løpetider, men vurder å steriliser tispen din, selv om jeg er veldig i mot det på friske tisper, så er det enda verre om hun skulle ende opp med kull i voksen alder.
rikkab Skrevet 11. januar 2012 #14 Skrevet 11. januar 2012 Hvilken rase er det du har ? Hvor bor du, er det nøye hvor i landet hunden havner? Jeg og min samboer søker å bli hundepasser eller fosterhjem over lengre tid da vi vil ha "en hund på prøve" før vi kjøper egen :- ) Samboeren min har hatt hund siden han var 9 år gammel, så erfaring er det i huset.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #15 Skrevet 13. januar 2012 Du kan jo legge ut en annonse på Finn og sondere terrenget, og vær veldig spesifikk i annonse om hva du ønsker, kan jo være at det er noen godt voksne mennesker som gjerne vil passe/låne en hund. Ikke bruk ordet "forvert"- de fleste forbinder det med at de får hunden til odel og eie til slutt. Jeg vaksinere mine kun hvert 3 år, selv med både parvo og kennelhoste,så det er jo valgt fritt, men siden folkene skal passe/låne din hund synes jeg kanskje at du bør betale dette selv.. Dhppi inneholder alle disse vaksinene. Bare vær rimelig nøye med de du velger- det finnes myye rare mennesker selv i lille Norge.. ER hunden din chip merket? vil tro de fleste klarer å passe på ved løpetider, men vurder å steriliser tispen din, selv om jeg er veldig i mot det på friske tisper, så er det enda verre om hun skulle ende opp med kull i voksen alder. Hun har chip, ja. Jeg er også imot sterilisering - tispa er jo ellers frisk! Det der med vaksinene visste jeg ikke. I.o.m. at jeg er på program hos veterinæren regnet jeg faktisk med at jeg ble kalt inn kun når det var behov for ny vaksine. Så langt har jeg blitt kalt inn hvert år. Blir jeg lurt? Vil jo ikke overvaksinere hunden min heller. Til Rikkab: Vi bor i Rogaland, og vil helst ha henne i nærheten. PS: Det viser seg at den stillingen det er snakk om vil by på for mange forandringer for min del, og derfor revurderer jeg å ta den imot.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #16 Skrevet 13. januar 2012 PS: Det heter fôr Nei, det gjør det ikke. Det heter fòr. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=for&bokmaal=+&ordbok=bokmaal
Margrethe86 Skrevet 13. januar 2012 #17 Skrevet 13. januar 2012 http://www.123hjemmeside.no/EliAnne/35393944 Her er forslag til hvordan fôrvertavtale kan settes opp Vi har selv tispe på fôr, men må få valper på henne. http://www.islandshunden.no/Dok-web/skjema_forvertavtale.pdf Her er en god kontrakt også. Lykke til!
Gjest Aria. Skrevet 14. januar 2012 #18 Skrevet 14. januar 2012 Skal du forsikre den? trodde eier gjorde det. Om jeg skulle ha en hund for noen pga jobb som en skrev her,så skulle eier få stå for utgifter som forsikring,dyrlege. Mat skulle jeg holdt. For det å ha hund på for, er en fin måte å se om du vil ha hund på selv. Jeg forsikrer hunden ja. Men min hund stilles ut 2 ganger i året, that's it. Så det er jo en ganske enkel sak. Eier betaler vaksine osv. Jeg syntes det er viktig at forvert kontrakten ført og fremst går ut på at hunden skal ha det bra. I dette tilfellet blir det vel mer "hundepass kontrakt" Og enig i at kanskje eier burde betale forsikring.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2012 #19 Skrevet 14. januar 2012 Nei, det gjør det ikke. Det heter fòr. http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=for&bokmaal=+&ordbok=bokmaal Takk! Jeg får uansett ikke til den pila over O-en. TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå