Gå til innhold

Dere som bytter jul go nyttår

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere, jeg trenger å lufte tankene mine her..

Saken er den at har bytter vi annen hver jul og nyttår på våre to barn.

i år var de sammen med meg på juleaften og dro til far for å være der nyttårsaften. De hadde fått ting i julegave som de villa ha med, ingen problem men forklarte at de måtte passe på å pakke det ned siden de er der to ganger i året (jul, Sommer).

Dette er det som skjer vær jul. De hadde fått julegaver fra hans familie men ikke lov å ta med til mitt hus. Det er altid en eller 2 gaver de vil gjerne ha med men det for dem ikke lov til.

Burde jeg ta det opp med far eller er det slik flest gjør det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns du skal ta det opp med far på en hyggelig måte. Det er jo trist hvis barna får gaver de "vokser ut av" innen neste gang de kan bruke dem.

:heks:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt usikker på hva jeg skal si evt.. syns det er litt vanskelig

Hadde vært fint å vite hvordan dere andre gjør det

AnonymBruker
Skrevet

Her har vi det slik at hvis han har de i julen, så feirer jeg og ungene en egen jul i romjulen der de får gaver fra meg, min familie og våre venner. Funker helt greit for oss. Jeg har barna 60% og han 40%, så her har han ting hoss seg som brukes når de er der og jeg har ting her de bruker når de er her. Sender ikke med noen ting frem og tilbake, har hørt så mye tull og irritasjoner rundt slik at det har vi blitt enig om at vi ikke trenger. Jeg og pappan har en veldig god kommunikasjon, så hvis det feks. skulle vert behov for e akebrett når de er hoss han, så hadde det ikke vert noe problem å få det med herfra. Utenom dette har vi begge leker, bøker osv. til barna hver for oss :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det virker fornuftig. men i våres tilfelle så er de der ca 14 dager i året så klær er det ikke vits at det ligger der for de blir jo nesten ikke brukt før de blir for små.

Dette gjelder også utstyr, jeg sender bestandig med alt fra tursekk til ski hvis det er noe de skal eller far spørr etter det.

( Litt uten for tema men en gang skulle de i bryllup så sa jeg at minsten ikke hadde finsko for de var blitt for små, da ble det liv da når han skjønte jeg ikke ble å springe på butikken for å kjøpe det før han hentet barna)

Men jeg føler jeg gjør det rette her hvis ungene vil ha med seg nå leker så for dem jo det..

men begynner jo å lure på om det er jeg som er for snill her eller om det er far som er urimelig...

Syns bare det er litt sårt for barna....

Skrevet

Jeg mener at det er direkte ufint at barna ikke får ta gavene med seg hjem. Tenk deg selv å feire jul hos dine foreldre og når du skal reise hjem får du ikke med deg gavene! Litt på siden, men like fjernt. Syns det er latterlig.

• Liker 1
Skrevet

Hei dere, jeg trenger å lufte tankene mine her..

Saken er den at har bytter vi annen hver jul og nyttår på våre to barn.

i år var de sammen med meg på juleaften og dro til far for å være der nyttårsaften. De hadde fått ting i julegave som de villa ha med, ingen problem men forklarte at de måtte passe på å pakke det ned siden de er der to ganger i året (jul, Sommer).

Dette er det som skjer vær jul. De hadde fått julegaver fra hans familie men ikke lov å ta med til mitt hus. Det er altid en eller 2 gaver de vil gjerne ha med men det for dem ikke lov til.

Burde jeg ta det opp med far eller er det slik flest gjør det?

Jeg skjønner ikke helt..du skriver først at dere har annenhver jul/nyttår, så skriver du at de bare er hos faren to ganger i året? Jeg skjønner at du gjerne vil ha tilbake gavene barna har fått av din familie, men syns du det er riktig at gavene fra fars familie skal være hos deg? Er det ikke mer naturlig at de blir hos far, slik at barna har leker der også?? Vi gjør det hvertfall sånn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt..du skriver først at dere har annenhver jul/nyttår, så skriver du at de bare er hos faren to ganger i året? Jeg skjønner at du gjerne vil ha tilbake gavene barna har fått av din familie, men syns du det er riktig at gavene fra fars familie skal være hos deg? Er det ikke mer naturlig at de blir hos far, slik at barna har leker der også?? Vi gjør det hvertfall sånn.

De er der to ganger i året, hver sommer (en uke ca) og enten jul eller nyttår. skjønner?

Vi har hver sin gave åpning. så min familie sine gaver har dem. Jeg (tror jeg ) syns det er riktig at de får ha med seg hjem de gavene de vil ha.

AnonymBruker
Skrevet

Det jo ikke noe problem at de tar de med seg igjen til sommeren...

Skrevet

Det er vel en konflikt mellom dere foreldre. Noe som er sårt og opplevelser far har.

Det kan jo være du ikke har vært perfekt alltid selv på området og det henger igjen noe.

Skrevet

Det er vel en konflikt mellom dere foreldre. Noe som er sårt og opplevelser far har.

Det kan jo være du ikke har vært perfekt alltid selv på området og det henger igjen noe.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du her?

Skrevet

Det blir kanskje ikke reelt å spørre alle som bytter på jul og nyttår om dette, for som du sier har faren til dine barn ungene sine sjeldent. Da blir det på en måte en litt annen problemstilling.

Den andre familien er litt korttenkte hvis de faktisk gir eksempelvis klær som barna vokser fra. Her har vi opplevd det samme hver jul og til bursdag. Barnet mitt får ikke med gaver hjem.

Har tusenvis av frustrerende eksempler. En helg kommer barnet gledestrålende hjem. Da har han fått en sykkel til bursdagen og tar en runde på parkeringen for å vise at han kan sykle. Og jeg gledet meg veldig på barnets vegne.

Når faren reiser tar han sykkelen med seg. Og det var veldig fortvilende for barnet som da ikke skjønte noe som helst. Og også bare får syklet sjeldent. Jeg var også fattig student på den tiden, så det tok en stund før jeg fikk kjøpt en annen sykkel. Alikevel er det på en måte ikke farens problem at jeg har dårlig råd. Problemet er at barnet blir forvirret over eierforhold. Det blir litt på denne måten:

" Gratulerer med dagen. Du får nå en sykkel" og "Nei, den kan du ikke ha hjemme. Sykkelen er pappa sin".

Og det var også fast takst i flere år at barnet ble kledd splitter naken i gangen før faren dro hjem, for da skulle han ha med klærne hjem. De som han hadde kjøpt.

Jeg satte meg litt på bakbena når det gjaldt denne avkledningen. Så heldigvis gjøres ikke det mer. Han skifter heller over til klærne som hører til her, før barnet blir levert. Og som deg sier jeg ikke så mye. Jeg bare flirer litt over det, for jeg ser for meg at faren må ha med klærne hjem, fordi det er HANS klær (som han sier) og jeg regner da med at han bruker dem selv... :fnise: Jeg pleier å si "slit det med helsa" til faren de gangene barnet vil ha med ting hit og ikke får lov til det.

Ungene blir egentlig fort vant med at det er slik. Og det man ikke tenker på er at barna også blir store og selv ser og reagerer på ting. Man kan egentlig ikke kreve at det faren og hans familie kjøper skal være hos moren.

Her har vi mest problemer med at tingene herfra som regel blir glemt hos faren, slik at faren sitter igjen med alt som poden behøver på skolen og at poden da ikke får brukt noe som helst. Det kan gå mange år til og med før ting blir levert. Og da er klærne alt blitt vokst ut av.

Selvfølgelig er det dumt at det er slik, men du får heller tenke at på sikt vil de kanskje forstå at ting kanskje bør være til barnas beste og ikke foreldrenes beste. Også kan du jo alltids spørre faren i en humoristisk tone om han har brukt lekene og klærne mye siden sist. For det er jo HANS klær og HANS leker må du forstå ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi mest problemer med at tingene herfra som regel blir glemt hos faren, slik at faren sitter igjen med alt som poden behøver på skolen og at poden da ikke får brukt noe som helst. Det kan gå mange år til og med før ting blir levert. Og da er klærne alt blitt vokst ut av.

Det er et problem her og, siden de tar med sag alt mulig når dem skal til barnefar.

Men den avkledningen var ekstemt drøy...

Det som jeg tenker mest på er at det er ikke "mitt" eller "hans" klær utstyr eller leker. Det er barnas!

Skrevet (endret)

Det er et problem her og, siden de tar med sag alt mulig når dem skal til barnefar.

Men den avkledningen var ekstemt drøy...

Det som jeg tenker mest på er at det er ikke "mitt" eller "hans" klær utstyr eller leker. Det er barnas!

Misforstå meg rett. Jeg tenker det samme. Men det hjelper i grunn ikke, så lenge det ikke akkurat er lovpålagt at det skal være til barnas beste Faren har rett på å bestemme hva han skal gjøre med egne innkjøp. Det er det jeg mener med at man er rimelig korttenkt hvis man ikke tenker at det er til barnas beste at barna får brukt ting som er beregnet på dem. Men hva kan man si?

Endret av nettvenninnen
AnonymBruker
Skrevet

Misforstå meg rett. Jeg tenker det samme. Men det hjelper i grunn ikke, så lenge det ikke akkurat er lovpålagt at det skal være slik. Faren har rett på å bestemme hva han skal gjøre med egne innkjøp. Det er det jeg mener med at man er rimelig korttenkt hvis man ikke tenker at det er til barnas beste at barna får brukt ting som er beregnet på dem.

Jeg skjønte at du ikke mente det var slik:) Men helt ærlig så syns jeg det er vanskelig å sette seg inn i den tankegangen til enkelte foreldre...

AnonymBruker
Skrevet

Vi lar det som er gaver i hver familie være igjen hos mor eller far, slik at barnet har leker og klær begge steder. Men det stiller seg ganske annerledes når de er hos faren sin bare to ganger i året. Det er jo utrolig lite? Det ville kanskje være naturlig å vurdere å sende med noen ting tilbake til mor, som ikke er kjekke for barna neste gang de kommer til far. Men er det f.eks. klær barna får, og dersom far har flere barn, er det naturlig at småsøsken til dine barn hos far, arver etter barna. Men her vet vi jo lite om far sin situasjon, så det kan jo være vanskelig å vurdere.. Det kan jo også være litt hyggelig for far å ha noe som minner om barna, når han ser dem så skjeldent..

Men vi ville aldri nektet barna å ta med ting dersom de spurte om det, men det gjør de ikke, fordi de syns det er helt naturlig at det som fås hos far hører til der, og det som fås hos mor hører til der. Dersom noe medbringes, sendes det alltid med tilbake ved neste samvær.

Skrevet

Dette er trist !

Gaver barnet får , er barnets ting . Da må de få ta det med seg hjem til mor (deg)

. Det å kunne vise hva man har fått til den andre foreldren , i dette tilfellet deg , er jo noe av gleden med nye ting .

Hva slags signaler vil bf og hans familie sende til barna , når gavene ikke kan taes med dit barna er mest ?

Dette må du få bf til å forstå .

Selv så har vi ikke dette problemet . Jeg kunne aldri nektet barna å ta med gaven fra meg eller andre ting til faren s hjem , og ikke omvendt heller .

Lykke til , håper det ordner seg .

Skrevet

Jeg er litt delt på dette her... Umiddelbart tenker jeg at barna selv må få bestemme hvor de vil ha tingene sine, og dermed få lov til å ta med seg det man vil når man vil. MEN, hva hvis situasjonen blir slik at 'alt' blir tatt med hjem, og at barnet kommer til 'tomt' rom hos samværsforelder. Med bare få, "gamle", utlekte leker og ting og tang hos samværsforeldren tar det heller kanskje ikke lang tid før barnet nevner hvor mye mer den har hjemme/at man savner hjemme/har det gøyere hjemme osv.

Det er ikke alltid så lett å vite hva som er riktig syntes jeg.

Skrevet

Forresten, i din situasjon TS så blir jo saken annerledes siden barna så sjeldent er hos far. Nå tenkte jeg mere generelt.. Feks standard samvær (30-40%).

KOKO

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...