Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange 20-åringer som kjøper alkohol til mindreårige. F.eks et veldig godt eksempel her jeg bor er dem på ungdomsskolen som er kjøpere. Sier ikke at det er greit heller, men det er annerledes enn at foresatte gjør det, altså kjøper til ungene sine!! Kjøper jo selv av disse 20-åringene som selger til ungdommer for en dyr pris, men det er liksom noe helt annet om dere skjønner. :blink:

Nemlig, foreldrene til noen jeg er god venn med (eller, venner og venner.. Bekjente?) kjøper alkohol til barna sine på 14!! Også noen på 16. Personlig synes jeg det er drøyt. Hvem i alle dager gjør det? Dem bryr seg ikke hva dem driver på med heller, og dem har småbarn som er ute om kveldene og småbarna har sikkert sett de har sex, fordi det har dem nemlig hver helg med nye, så blir det litt drøyt for meg å la dette forekomme, men er vel ikke så mye jeg får gjort? Synes rett og slett synd på dem jeg, fordi jeg vet at dem kanskje ender opp sånn selv. Tragisk om det skjer.

Vil liksom ikke innblande barnevernet, fordi det funket aldri. Tror det har skjedd en gang pga mistanke fra naboer eller noe? Det blir aldri sett/gjort noe med, men jeg som ungdom ser det så tydelig at det ikke kan forsette da.

Fester i huset hver helg omtrent, og foreldrene ligger enten oppe og ikke bryr seg om det. Hvis ikke er dem borte på turer, selvsagt da med de aller minste, men uansett.. Endrer ikke hovedpoenget her. Tror også at en av foreldrene blir veldig fort sint, og angriper. Det har jeg hørt i hvert fall, men jeg har sett mye med egne øyne også, men ikke det da. Tror jeg har sett noen merker kun EN gang, men allikevel. Om det skjer er det i hvert fall ille! :balltre:

Barnevernet ser det ikke! Hva gjør man da? Jeg har ingen plikt til å gjøre noe med dette, men føler på en måte at det er galt at sånt skjer med ungdommer. De fleste på skolen synes det er fint å ha et sted der man kan være om kveldene, og feste da. Selvsagt syntes jeg også det, men ser også at det er så utrolig feil.

Lite å gjøre med dette kanskje? Måtte bare få det ut skrevet ned et sted jeg.

Videoannonse
Annonse
Gjest henriett3
Skrevet

Jeg fikk en rusbrus eller to da jeg skulle dra på fester (jeg var eldre enn 14 altså) fordi min far visste at jeg kom til å drikke uansett. Så ville han ha en oversikt over hva jeg drakk og at jeg ikke drakk meg full.

Hadde jeg ikke fått rusbrus med han, hadde jeg helt sikkert drukket meg dritings på sprit, som jeg lett kunne få tak i av eldre kompiser. Men det gjorde jeg heldigvis ikke mer enn en gang.

Uansett om foreldrene gir drikke til ungdommen eller ikke, kommer de til å drikke uansett, så da er det bedre å ha oversikt synes jo jeg. Og heldigvis så har jeg alltid hatt en far som ikke ble sur om jeg var litt for brisen etter en fest og sånn. Den gangen jeg drakk meg dritings på sprit sa han at jeg hadde lært ihvertfall, og gjett om jeg hadde det da!

• Liker 2
Skrevet

Har du snakket med noen voksne om dette? Eventuelt kan du ta en anonym telefon til barnevernet. For det du skriver høres ikke helt bra ut.

Bare husk at barnevernet har taushetsplikt, så de kan ikke svare på hva de gjør eller hvorfor.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri kjøpt alkohol til mindreårige, og kommer ikke til å gjøre det heller.

Da jeg var "ung og dum" var hjemmebrent det eneste vi hadde råd til, så jeg kan på en måte forstå at foreldre kjøper alkohol til ungene sine, så de unngår slikt.

• Liker 1
Skrevet

De unge i dag får i tak i alkohol uansett, og barnevernet har viktigere ting å holde på med. Jeg sier ikke det er riktig at mindreårige drikker, men slik har det alltid vært. Tror ikke folk var så mye mer avholds før:)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnevernet ser det ikke! Hva gjør man da? Jeg har ingen plikt til å gjøre noe med dette, men føler på en måte at det er galt at sånt skjer med ungdommer. De fleste på skolen synes det er fint å ha et sted der man kan være om kveldene, og feste da. Selvsagt syntes jeg også det, men ser også at det er så utrolig feil.

Hvis du tenker at dette er noe barnevernet burdte visst, hvorfor sier du ingenting til dem da? Barnevernet kan ikke lukte slike ting, og er avhengig av info utenfra. Det er bare i svært spesielle tilfeller at bv kan sette inn uanmeldte tilsyn og få rede på det....

Alle har vel en plikt dersom de vet at forbrytelser blir begått...

Skrevet

Nå er jeg 16 år selv. og jeg vil si at det beste og tryggeste dere kan gjøre er faktisk å kjøpe 2-3 cider eller rusbrus til ungen deres.. (vet det høres dumt ut.. og hvem søren vil høre på en sekstenåring..?) Men da holder somregel barnet deres til det drikket.. jeg vet med mine venner som ikke har noe drikke selv er de som snylter på andre, stjeler og tar alt de får. det er somregel de som blir fullest.. de som har med seg drikke selv er de som sjelden drikker seg drita og prøver andre ting som røyk og snus også... også det som er med de folkene som ikke har med seg drikke er somregel der foreldrene ikke følger opp, og der foreldrene sitter hjemme og drikker selv.. (skikkelige forbilder..) jeg vil si at det er veldig betryggende både for ungdommen din og vennene hans/hennes er om foreldrene kjører, bryr seg og støtter dem. alle kan tross alt være uheldige.. OG DERE HAR OGSÅ VÆRT UNGE SELV! jeg har sett mye dritt på forskjelligr fester.. men man kan ikke holde barna hjemme av den grunn.. :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg 16 år selv. og jeg vil si at det beste og tryggeste dere kan gjøre er faktisk å kjøpe 2-3 cider eller rusbrus til ungen deres.. (vet det høres dumt ut.. og hvem søren vil høre på en sekstenåring..?) Men da holder somregel barnet deres til det drikket.. jeg vet med mine venner som ikke har noe drikke selv er de som snylter på andre, stjeler og tar alt de får. det er somregel de som blir fullest.. de som har med seg drikke selv er de som sjelden drikker seg drita og prøver andre ting som røyk og snus også... også det som er med de folkene som ikke har med seg drikke er somregel der foreldrene ikke følger opp, og der foreldrene sitter hjemme og drikker selv.. (skikkelige forbilder..) jeg vil si at det er veldig betryggende både for ungdommen din og vennene hans/hennes er om foreldrene kjører, bryr seg og støtter dem. alle kan tross alt være uheldige.. OG DERE HAR OGSÅ VÆRT UNGE SELV! jeg har sett mye dritt på forskjelligr fester.. men man kan ikke holde barna hjemme av den grunn.. :)

Det samme har mine barn sagt også, jeg har etter konfirmasjon kjøpt rusbru/cider eller øl til de.. og som eldste sa" mamma kan du ikke nekte meg å drikke, det er så kjedelig".

Hvorfor i alle dager skal jeg nekte noe jeg VET de kommer til å gjøre.

Nei, i dagens tider med all den dritten de kan få tak i så utrolig lett, vil jeg ihvertfall ha ett åpent og godt forhold til mine barn. som gjør at de tørr å fortelle meg om ting og tang.De vet at uansett kan vi ringe mamma!

• Liker 2
Skrevet

Det samme har mine barn sagt også, jeg har etter konfirmasjon kjøpt rusbru/cider eller øl til de.. og som eldste sa" mamma kan du ikke nekte meg å drikke, det er så kjedelig".

Hvorfor i alle dager skal jeg nekte noe jeg VET de kommer til å gjøre.

Nei, i dagens tider med all den dritten de kan få tak i så utrolig lett, vil jeg ihvertfall ha ett åpent og godt forhold til mine barn. som gjør at de tørr å fortelle meg om ting og tang.De vet at uansett kan vi ringe mamma!

Akkurat sånn har mamma gjort med meg og mine søsken også :)

Jeg og søsknene mine forteller masse eller alt til mamma. mye bedre å kunne snakke med dem om det enn å gå bak ryggen :)

• Liker 1
Gjest SemperFi
Skrevet

Faren min kjøpte alkohol til meg da jeg var 16-17. Bedre at jeg drakk øl enn hb fra gudene vet hvor.

• Liker 1
Gjest Katten.
Skrevet

Når kidsa mine blir 16+, kommer jeg selv til å fikse dem alkohol som jeg vet hva er.

Skrevet

Noen foreldre synes det er bedre å kjøpe rusbrus til barna sine, framfor at barna kjøper hjemmebrent av ukjente.

Noen tenker at " hvis barnet mitt først drikker alkohol - veit jeg i hvert fall HVA han/hun drikker"

• Liker 1
Skrevet

Hvis du tenker at dette er noe barnevernet burdte visst, hvorfor sier du ingenting til dem da? Barnevernet kan ikke lukte slike ting, og er avhengig av info utenfra. Det er bare i svært spesielle tilfeller at bv kan sette inn uanmeldte tilsyn og få rede på det....

Alle har vel en plikt dersom de vet at forbrytelser blir begått...

16-åringer som drikke alkohol og er seksuelt aktive, er skjeldent en bv-sak,

med mindre det er et spesielt tilfelle hvor det er andre ting i bildet og.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det fins værre ting ... altså, de aller fleste 16-åringer drikker, så da ville jeg heller hatt en alvorsprat med barnet mitt og gitt henne rusbrus, fremfor at hun skulle drukket seg drita på sprit, for det er mye, mye værre ...

• Liker 2
Gjest SemperFi
Skrevet

Jeg kjøper alkohol til lillesøsteren min med god samvittighet!

• Liker 2
Skrevet

Hvis dette huset er et fristed for fyllefester så er det mer som skurrer enn at foreldrene kjøper alkoholen.

Jeg for min del er for å hente ungdom på fest, da har man i hvert fall en viss kontroll på hvor mye de drikker. Eventuelt vente hjemme hvis det er gangavstand, men da skal den avtalte innetiden overholdes.

Skrevet

Jeg kommer selv til å kjøpe alkohol til egne barn. Gjør det også nå til søskenbarn under 18. Det fordi jeg vet selv at det ville vært bedre at mamma kjøpte en sixpack cider til meg og det ble mesteparten av det jeg drakk, enn at jeg "bestilte" noe, da det brått er lettere å be om mye sterkere saker.

Skrevet

Nå viser det seg at tenåringer hvor foreldre kjøper alkohol til de drikker mer og ikke bare det som de har med seg. Som forelder så godkjenner man alkoholbruken dersom man kjøper. I tillegg så begår man et straffbart forhold.

Jeg har ikke kjøpt alkohol til mine. De har ikke lov til å drikke før de blir gammel nok. Ja, jeg vet at de gjør det og jeg vet samtidig at det er noe jeg ikke kan forhindre. Jeg vet også at det er lett å få tak i. Selv om jeg er tydlig på min holdning så er jeg ikke rigid. Her vanker ikke dommedag om et barn kommer beruset hjem. Det blir mer en prat dagen derpå. De får lov til å gå på fest. Jeg henter som regel på et greit tidspunkt. Jeg har kun sett et barn skikkelig beruset en gang før fylte 18 år. Barnet var rimelig flau dagen etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...