Gå til innhold

Bilsete nummer 3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstemann er nå 3,5 år, og om ikke alt for lenge kommer lillesøster til å arve hans bakovervendte bilstol. Da er det på tide med nytt sete til ham - og jeg vil gjerne ha anbefalinger :)

Jeg vil ha skikkelig bilsete, ikke bare pute. Han er omtrent 105 cm og veier ca 16 kg. Vi har ikke isofix-fester i bilene...

Hvilke seter har dere, og er dere fornøyd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har britax med isofix, men det finnes uten og. Liker det godt til storebror. Har hatt det ett år nå.

Vi har kid fix, så da er det vel kid pluss som er aktuelt for dere.

Skrevet

Vi har Maxi Cosi Rodix1 til våre barn og er veldig fornøyde med de.

Skrevet

Jeg har nettopp vært gjennom jungelen av tester og funnet ut at en av disse to: http://biteringen.no/produkter2/barn-i-bil/plus-godkjente-stoler/ er best :) Vi skal ha Ata Graco sin rett og slett pga 5.punkt sele, har en liten en som kommer seg alt for lett av av selene, så da er det kanskje bedre med 5.punkts sele... (fant den vel å merke på babycare.no til 2999kr)

Begge disse to er plusgodkjent og går opp til 25kg.

Skrevet

Jeg har nettopp vært gjennom jungelen av tester og funnet ut at en av disse to: http://biteringen.no/produkter2/barn-i-bil/plus-godkjente-stoler/ er best :) Vi skal ha Ata Graco sin rett og slett pga 5.punkt sele, har en liten en som kommer seg alt for lett av av selene, så da er det kanskje bedre med 5.punkts sele... (fant den vel å merke på babycare.no til 2999kr)

Begge disse to er plusgodkjent og går opp til 25kg.

Begge disse er bakovervendte "sete nr2" seter. Og begge har 5 punkt sele...

TS spurte om sete i neste str. Altså fremovervendt med bilens egne seler.

Fremovervendt i 5- punkts sele er ikke bra. Da er sete med pute over magen, slik som erymax linket til mye bedre.

Skrevet

Fremovervendt i 5- punkts sele er ikke bra. Da er sete med pute over magen, slik som erymax linket til mye bedre.

Vet du hvorfor fremovervendt med 5-punkt ikke er bra? Noen jeg kjenner hadde fått denne beskjeden da de så på bilseter ho barnas hus, men jeg kan liksom ikke med min beste vilje forstå hvorfor 3-punkt er bedre enn 5-punkt? Rallykjørere bruker jo 5-punkt......

Måtte bare spørre :sjenert:

Skrevet

Vet du hvorfor fremovervendt med 5-punkt ikke er bra? Noen jeg kjenner hadde fått denne beskjeden da de så på bilseter ho barnas hus, men jeg kan liksom ikke med min beste vilje forstå hvorfor 3-punkt er bedre enn 5-punkt? Rallykjørere bruker jo 5-punkt......

Måtte bare spørre :sjenert:

Fordi barnets hode er så stort i forhold til kroppen. Er ikke sånn med voksne. Det blir en kjempebelastning på nakken. Derfor er det bedre for barn å få belastningen fordelt mer på hele overkroppen, enn at kroppen sitter fast, og hodet er løst.

Men det beste er selvfølgelig å sitte bakovervendt så lenge som overhodet mulig. Da blir totalbelastningen lavest.

Ble du klokere?

Skrevet

Ja men hennes barn er 3.5 år gammelt, å har en liten søster som trenger det bakovervendte. Det er ikke vits i å kjøpe et nytt bakovervendt for å bruke i 5 måneder. Da kan man heller kjøpe Kiddy Guardian Pro å bruke den medfølgende puta så lenge man kan

Skrevet

Fordi barnets hode er så stort i forhold til kroppen. Er ikke sånn med voksne. Det blir en kjempebelastning på nakken. Derfor er det bedre for barn å få belastningen fordelt mer på hele overkroppen, enn at kroppen sitter fast, og hodet er løst.

Men det beste er selvfølgelig å sitte bakovervendt så lenge som overhodet mulig. Da blir totalbelastningen lavest.

Ble du klokere?

Nei ble egentlig ikke så mye klokere.... Snakker om fremovervendt her 3 punkt vs 5 pukt. De jeg kjenner fikk anbefalt beltestol med bruk av bilens 3-punktsseler framfor bilstol med egne seler (5-punkt). Skjønner det med hodestørrelse i forhold til kroppen og poenget med bakovervend, men her var det snakk om forovervendt. Etter det jeg kan forstå sitter barnet mer stabilt med 5-punkt, med trykket jevnere fordelt ved en evt bråstopp...... :sjenert: Er nok noe logikk her jeg ikke skjønner....

Skrevet

Nei ble egentlig ikke så mye klokere.... Snakker om fremovervendt her 3 punkt vs 5 pukt. De jeg kjenner fikk anbefalt beltestol med bruk av bilens 3-punktsseler framfor bilstol med egne seler (5-punkt). Skjønner det med hodestørrelse i forhold til kroppen og poenget med bakovervend, men her var det snakk om forovervendt. Etter det jeg kan forstå sitter barnet mer stabilt med 5-punkt, med trykket jevnere fordelt ved en evt bråstopp...... :sjenert: Er nok noe logikk her jeg ikke skjønner....

Med fremmovervendt og fempunkt sitter hele barnets kropp fast. Men hodet er løst. Da vil nakken ta hele belastningen av det veldig store, tunge hodet.

Men fremmovervendt og trepunktssele, vil selen gi litt etter i overkroppen, mens hoftene sitter fast. Da vil vektbelastningen av det tunge hodet fordeles på overkropp og nakke.

Større sjans for skader på overkroppen med det siste, men mye mindre sjans for å knekke nakken.

Voksne har ikke like stort hode i forhold til kroppen, så for oss tåler nakken belastningen uten å knekke.

Ang ts, så er barnet så stort at det kan sitte rett i et sete med bilens egne seter. Så da ville jeg byttet rett til det. Ser ikke poenget med 6 mnd med magepute først. Bedre å kjøpe et optimalt sete nr 3.

Og har man ikke isofix er det viktig å feste setet selv når det ikke er barn i det. Ellers kan det bli ødelagt av en bråstopp.

Skrevet

Kiddy Guardian Pro brukes helt til 36 kg, mageputa brukes til 18 kg. Så fjerner man mageputa å bruker stolen vanlig. Å så har den vunnet flere kollisjonstester.

• Liker 1
Skrevet

Med fremmovervendt og fempunkt sitter hele barnets kropp fast. Men hodet er løst. Da vil nakken ta hele belastningen av det veldig store, tunge hodet.

Men fremmovervendt og trepunktssele, vil selen gi litt etter i overkroppen, mens hoftene sitter fast. Da vil vektbelastningen av det tunge hodet fordeles på overkropp og nakke.

Større sjans for skader på overkroppen med det siste, men mye mindre sjans for å knekke nakken.

NÅ skjønner jeg, tusen takk :takke:

*ferdig med å kuppe tråden nå* :jepp:

Skrevet

Vi har dette setet til eldstemann - kjempefornøyd :)

http://www.hts.no/no/products/iziup.php

Ang. 5 punktselene i fremovervendt sete, så er ikke de laget for å tåle barn over 18kg, så fra 18kg og opp skal barn bruke bilens seler :)

• Liker 1
Skrevet

Vi har cybex solution x, vunnet mange tester og er ikke alt for dyrt. Det har også fordelen av at sidebeskyttelsen flyttes oppover med nakkestøtten så den alltid er rundt skuldrene der den trengs.

Skrevet

Takk for alle svar, da skal jeg se litt på alternativene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...