Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer har jobbet som vikar for et firma (innen regnskap,inkasso) i flere år nå, og jeg lurer på om det egentlig er lov?

Han er ikke vikar for noen (altså ingen som er ute i permisjon e.l), og han får fornyet vikariatet med 1 år om gangen - de sier også at de ikke har noe planer om å ansette noen fast eller la noen gå..

Hvordan fungerer egentlig dette? Lurer fordi vi har lyst til å kjøpe hus, men får ikke lån pga. samboer ikke har fast stilling selv om han har jobbet samme plass i mange år.

Håper noen kan svare :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er ikke lov nei. Man skal være vikar for noen eller så kan man være leid inn i en periode der man vurderer om det er behov for en stilling til.

Han bør kreve fast jobb og gjøre dem oppmerksom på at han går rettens vei dersom han ikke får det. NB! Ikke hvis han er redd for å miste jobben - de kan jo faktisk la være å fornye selv om de ikke har lov til det - og da er han pengelens inntil han har vunnet saken.

AnonymBruker
Skrevet

Ja han elsker jobben så det er en litt vanskelig situasjon :( Er en fin arbeidsplass, bra lønn, nære der vi bor etc.

Hva er det som skjer om han går rettens vei?

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja han elsker jobben så det er en litt vanskelig situasjon :( Er en fin arbeidsplass, bra lønn, nære der vi bor etc.

Hva er det som skjer om han går rettens vei?

Han vinner og dersom alt går hans vei kan bedriften bli dømt til å gi han fast jobb. MEN: dessverre skal han leve frem til han har vunnet og jeg har ingen tro på at det blir en veldig trivelig arbeidsplass for han dersom han vinner. Derfor ville jeg - noe forsiktig - fisket frempå om bruken av vikarer på denne måten.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :) Tror vi lar det ligge, bare kjipt at vi ikke får kjøpt drømmehuset selv om vi har over 25% i egenkapital fra sparing gjennom mange mange år pga. at han ikke har fast stilling :snurt:

Skrevet

Hva med å sende et brev til firmaet gjennom en advokat der han spør hva fremtidsplanene er, mtp. lov nr X og X? Da vil firmaet vite at han vet at det de gjør er lovbrudd, selv om han ikke kommer med en skriftlig "trussel".

Jeg vet om tilfeller der det har vært brukt før.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det JEG ville gjort var å gjort meg attraktiv for andre arbeidsgivere, søkt diverse jobber og når et tilbud som er ganske interessant dukket opp ville jeg gått til nåværende arbeidsgiver og sagt: enten får jeg fast jobb eller så er det "hasta la vista".

Han har krav på fast jobb, og det er verd å kjempe for. Dessverre lager en god del arbeidsgivere forferdelig spetakkel av at man krever sin rett.

Neste gang vikariatet skal "fornyes" kan han jo nevne §14-9 i arbeidsmiljøloven og spørre pent hvilken av disse som passer på hans stilling?

Midlertidig ansettelse

(1) Arbeidstaker skal ansettes fast. Avtale om midlertidig ansettelse kan likevel inngås:

a)når arbeidets karakter tilsier det og arbeidet atskiller seg fra det som ordinært utføres i virksomheten,

Husk at DE må bevise HVORDAN dersom de bruker denne.

b)for arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat),

c)for praksisarbeid,

d)deltaker i arbeidsmarkedstiltak i regi av eller i samarbeid med Arbeids- og velferdsetaten,

e)for idrettsutøvere, idrettstrenere, dommere og andre ledere innen den organiserte idretten.

Merk også dette fra samme paragraf:

(4) Arbeidstaker som har vært ansatt i mer enn ett år, har krav på skriftlig varsel om tidspunktet for fratreden senest en måned før fratredelsestidspunktet. Dette gjelder likevel ikke deltaker i arbeidsmarkedstiltak som omfattes av andre ledd bokstav d. Varselet skal anses for å være gitt når det er kommet fram til arbeidstakeren. Dersom fristen ikke overholdes, kan arbeidsgiver ikke kreve at arbeidstakeren fratrer før en måned etter at varsel er gitt.

"Forhandles" det før eller etter at forrige kontrakt er utgått?

Jeg anbefaler også de neste paragrafene - bl.a. dette:

§ 14-11. Virkninger av ulovlig midlertidig ansettelse

(1) Dersom det foreligger brudd på bestemmelsene i §§ 14-9 eller 14-10, skal retten etter påstand fra arbeidstaker avsi dom for at det foreligger et fast arbeidsforhold eller at arbeidsforholdet fortsetter. I særlige tilfeller kan retten likevel, etter påstand fra arbeidsgiver, bestemme at arbeidsforholdet skal opphøre dersom den etter en avveining av partenes interesser finner at det vil være åpenbart urimelig at arbeidsforholdet fortsetter.

(2) Ved brudd på bestemmelsene i §§ 14-9 eller 14-10 kan arbeidstakeren kreve erstatning. Erstatningen fastsettes i samsvar med § 15-12 andre ledd.

Det kan dessverre gjøres så utrivelig for din mann at han ikke selv har lyst å fortsette der - da kan han få erstatning - som henvist til § 15-12 (usaklig oppsigelse). Han må kanskje gå, men ikke gratis.

Verd å tenke over. Er han organisert? I så fall står han enda sterkere - men en bedrift med utstrakt bruk av ulovlig vikaransettelser har vel ikke akkurat noen sterk fagforening.

Skrevet

Hvor lenge har han jobbet der?

Etter hva jeg har forstått har du rett på å bli fast ansatt dersom du har gått i midlertidige stillinger der i fire år.

Skrevet

Takk for gode svar, skal vise han denne tråden når han kommer hjem da jeg er litt usikker på forhandlinger og slikt noe. Han fornyer kontrakten hver vår rundt Mai, og han har jobbet der i 3 år, altså 4 år nå i vår da kontrakten blir fornyet.

På høsten hvert år er det et slags felles møte der de sier at de ikke har mulighet til å ansette noen fast i år heller (?) men at alle får fornyet kontraktene sine til våren. Da forhandler ikke om lønn, det er det vikarbyrået han er ansatt gjennom som bestemmer, han får lav lønn i forhold til forrige jobb (vi flyttet by) og har tatt opp dette før men vikarbyrået sier bare at firmaet ikke har mulighet til å betale mer.

Det er litt problematisk å søke jobber, gå på masse intervju etc da samboer jobber fra 7 til 17 de fleste dager, ofte mye mer overtid også (frivelig altså dette er noe han vil selv, så bare fint at han får tjene ekstra), så det er lite tid igjen til jobbsøking.

Nesten alle stillingene her er utlyst via vikarbyrå (stor by, ikke Oslo), så det han er redd for er jo at han går fra et firma der han trives veldig godt, for så å bli ansatt hos noen andre via et vikarbyrå for så å gå igjennom samme greia om og om igjen. Dette er den 3. vikarjobben han har nå der han ikke blir ansatt fast (alle gjennom vikarbyrå).

Regner egentlig med at dette er et vanlig problem i arbeidslivet i dag :( Spesielt vanskelig pga trivsel på arbeidsplassen, sambo er også med på diverse sportslag for bedriften på fritiden så det hadde vært skikkelig kjipt om han klagde og det gikk galt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...