Gå til innhold

Ny iPhone - kort batteritid!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte meg ny iPhone S for en ukes tid siden. Batteriet varer omtrent 1 dag før det må lades opp igjen.. er dette noe galt? Jeg kan jo gå tilbake med den når den er så ny?

Jeg spiller ikke / bruker den ikke mer enn det som er normalt... første gangen jeg ladet den opp lot jeg den bare lade i 2-3 timer og ikke lenger, kan det ha noe med det å gjøre?

Gjest Solsmil
Skrevet

jeg har inntrykk av at iphone og andre smarttelefoner kun varer en dag på batteriet.

Gjest Daenerys
Skrevet (endret)

Husker du å avslutte apps'ene ordentlig da? Dobbelklikk på den runde knappen, hold inne på én av appsene så de begynner å bevege seg og det kommer et kryss oppe til venstre, og klikk vekk alle. Da er de ordentlig avsluttet, og jeg har erfart at batteriet varer mye lengre :)

3G bruker også MYE batteri, ta av den om du kan. Ellers er det jo dumt å bare lade en ny telefon 2-3 timer første gang...

Glemte å si at min iphone 4 varer 2-3 dager om jeg ikke bruker den så mye, bare til sms og telefonsamtaler...

Endret av Daenerys
Skrevet

Husker du å avslutte apps'ene ordentlig da? Dobbelklikk på den runde knappen, hold inne på én av appsene så de begynner å bevege seg og det kommer et kryss oppe til venstre, og klikk vekk alle. Da er de ordentlig avsluttet, og jeg har erfart at batteriet varer mye lengre :)

3G bruker også MYE batteri, ta av den om du kan. Ellers er det jo dumt å bare lade en ny telefon 2-3 timer første gang...

Glemte å si at min iphone 4 varer 2-3 dager om jeg ikke bruker den så mye, bare til sms og telefonsamtaler...

Men hvis jeg klikker vekk apps-ene, hvordan finner jeg dem igjen da? (under krysset står det jo "slett app", og det vil jeg jo ikke? Ok, er det sånn at man skal lade den mye lenger første gangen? Skader det telefonen for resten av tiden, hvor lenge man lader den første gang?

Hva vil det si, å ta av 3GB? (ja, det er 3 GB jeg har).

Mange spørsmål her, jeg er ikke så teknisk av meg ;)

• Liker 1
Skrevet

Så lenge telefonen var fulladet når du tok den ut av laderen, har det ikke noe å si om du lader den 2-3 timer, eller 5-6 timer. Det var før, da batteriene var dårlige og "husket" om du ikke fulladet den hver gang og da trodde batteriene at de skulle bli fulladet etter noen timer. Dagens batterier reagerer ikke slik, med andre ord,så har det ikke noe å si.

Ellers, ja, vil si det er normalt, men tips kan være som nevnt over; avslutt apps'ene skikkelig slik at de ikke kjører i bakgrunnen og trekker strøm. Det samme gjelder 3G.

Gjest Daenerys
Skrevet

Man skal alltid lade telefonen lenge første gangen, helst 24 timer om jeg husker rett... Det kan hende at telefonen din er skadet for resten av tiden siden den ikke er fulladet, men det er jo strengt talt din egen skyld ;)

Du må dobbelklikke raskt på knappen, den store runde, så kommer det opp en egen linje med masse apps, ikke på hovedskjermen. Du skal ikke slette, bare avslutte. Det kommer et minus-tegn på min telefon, ikke et kryss som det gjør om du sletter apps fra hovedskjermen.

Det kan jo hende 4s er veldig annerledes med den avslutningen av appsene, men prøv en gang til først.

3G, ikke 3GB... Gå på instillinger, generelt, nettverk. Det står det Aktiver 3G, den skal ikke være blå på linja. Det gjør at internett går litt saktere, men det sparer mye strøm.

Og hva regner du egentlig som normal bruk?

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge telefonen var fulladet når du tok den ut av laderen, har det ikke noe å si om du lader den 2-3 timer, eller 5-6 timer. Det var før, da batteriene var dårlige og "husket" om du ikke fulladet den hver gang og da trodde batteriene at de skulle bli fulladet etter noen timer. Dagens batterier reagerer ikke slik, med andre ord,så har det ikke noe å si.

Ellers, ja, vil si det er normalt, men tips kan være som nevnt over; avslutt apps'ene skikkelig slik at de ikke kjører i bakgrunnen og trekker strøm. Det samme gjelder 3G.

Tusen takk for svar, dere! Men tror du at det gjelder første gangen du lader den også at det holder med noen timer (eller 24 timer som Daenerys skriver?), eller kun senere?

Skrevet (endret)

Man skal alltid lade telefonen lenge første gangen, helst 24 timer om jeg husker rett... Det kan hende at telefonen din er skadet for resten av tiden siden den ikke er fulladet, men det er jo strengt talt din egen skyld ;)

Du må dobbelklikke raskt på knappen, den store runde, så kommer det opp en egen linje med masse apps, ikke på hovedskjermen. Du skal ikke slette, bare avslutte. Det kommer et minus-tegn på min telefon, ikke et kryss som det gjør om du sletter apps fra hovedskjermen.

Det kan jo hende 4s er veldig annerledes med den avslutningen av appsene, men prøv en gang til først.

3G, ikke 3GB... Gå på instillinger, generelt, nettverk. Det står det Aktiver 3G, den skal ikke være blå på linja. Det gjør at internett går litt saktere, men det sparer mye strøm.

Og hva regner du egentlig som normal bruk?

Takk for svar og gode råd! :) Uff, visste ikke det med 24 timer jeg.... merkelig, har ikke trengt det med telefoner jeg har hatt før (men de var ikke smart-telefoner da).

Men kanskje jeg kan gå tilbake til butikken og få et nytt batteri for eksempel? Hele telefonen trenger vel ikke være skadet for resten av tiden for det? Har garanti på den de første 3 månedene, så jeg kan jo prøve å returnere den kanskje...

Nå driver jeg og lader telefonen min, men skal straks bort, og den er ikke fulladet. Kjedelig å måtte lade den så ofte, altså! Kan jeg trekke ut kontakten, ta den med meg og lade den ferdig der, eller er det dumt å avbryte midt i ladetiden??

Ved normal bruk regner jeg et par telefonsamtaler og kanskje 10 sms i løpet av en dag, og 5 minutter nettsurfing. Ikke mer enn det, og jeg bruker ikke appsene så mye.

Endret av Sarafina
Skrevet

Dette var riktig en gang i tiden (da man brukte NiMH-batterier), men er langt fra riktig nå! Batteriene som brukes i dag "liker ikke" å bli helt ladet ut, så såkalt klattlading er bare bra. De tar ikke imot mer strøm når de er ferdigladet, så det er overhodet ikke noe poeng å lade batteriet lenge den første gangen. Ofte kommer mobilene delvis oppladet så det er bare å bruke de med en gang :)

• Liker 7
Skrevet

Det å lade telefonen 24 timer første gangen var viktig for batteritypene som gikk ut av bruk for en 7-8 år siden. Med dagens batterier har det absolutt ingen ting å si.

• Liker 6
Gjest SemperFi
Skrevet

1-2 dager batteritid er normalt på slike telefoner.

Nå er det stor utvikling på denne fronten, snart kommer "superbatterier".

Skrevet

Dette var riktig en gang i tiden (da man brukte NiMH-batterier), men er langt fra riktig nå! Batteriene som brukes i dag "liker ikke" å bli helt ladet ut, så såkalt klattlading er bare bra. De tar ikke imot mer strøm når de er ferdigladet, så det er overhodet ikke noe poeng å lade batteriet lenge den første gangen. Ofte kommer mobilene delvis oppladet så det er bare å bruke de med en gang :)

Minne-effekt er nok mest en myte, og det er ihvertfall ikke noe problem nå for tiden, som du er inne på.

Skrevet

Hvor mye bruker du den egentlig? Jeg har iPhone 4 (uten S) og når jeg surfer litt via edge, samt tar 2-3 (korte) samtaler pr. dag og sender noen SMS så reduseres batterikapasiteten med snaue 10%.

På en dag med mye bruk (et par lengre samtaler og noe mer surfing) så kan det forsvinne 30-40%. Har lagt merke til at enkelte programmer stjeler mer strøm enn andre. F.eks. så vil Skype ta en del hvis det står på i bakgrunnen. Opplever også at hvis jeg har brukt GPS (særlig TomTom app'en) så virker det som om strømmen tappes fortere selv om appen er lukket helt ned etterpå. Dette pleier ordne seg hvis jeg tar en full restart av mobilen.

Når det er sagt så var jo et av de innledende problemene med 4S at den "spiste" batteriet på no time. Har du lagt inn siste versjon av OS'et? Jeg vet det ble utgitt noen versjoner som skulle fikse den bugen like etter at 4S kom på markedet.

Skrevet

Hvor mye bruker du den egentlig? Jeg har iPhone 4 (uten S) og når jeg surfer litt via edge, samt tar 2-3 (korte) samtaler pr. dag og sender noen SMS så reduseres batterikapasiteten med snaue 10%.

På en dag med mye bruk (et par lengre samtaler og noe mer surfing) så kan det forsvinne 30-40%. Har lagt merke til at enkelte programmer stjeler mer strøm enn andre. F.eks. så vil Skype ta en del hvis det står på i bakgrunnen. Opplever også at hvis jeg har brukt GPS (særlig TomTom app'en) så virker det som om strømmen tappes fortere selv om appen er lukket helt ned etterpå. Dette pleier ordne seg hvis jeg tar en full restart av mobilen.

Når det er sagt så var jo et av de innledende problemene med 4S at den "spiste" batteriet på no time. Har du lagt inn siste versjon av OS'et? Jeg vet det ble utgitt noen versjoner som skulle fikse den bugen like etter at 4S kom på markedet.

Takk for fine svar, dere :)

Snakket nettopp med broren min. Han mente grunnen er at jeg ikke skrur av skjermen (med knappen øverst til høyre på telefonen) når jeg ikke bruker den. Da blir det som en laptop som står på hele tiden, sa han. (jeg har ikke hatt iPhone før og visste ikke dette, med min gamle Nokia-mobil kunne den jo være slått på hele tiden.) Hva tror dere, er dette grunnen til at batteriet går ut raskt?

Jeg bruker den til kanskje 10 sms per dag, et par telefonsamtaler (snakker ca 30 minutter tilsammen tipper jeg) og 5-10 minutter med nettsurfing, en liten kikk innom app store, og ikke noe mer enn det.

Lagt inn siste versjon av OS-et? Hehe, hva er det? Jeg er av typen som har lite teknik peiling, sorry altså, er nesten litt komisk ;)

Skrevet

Lagt inn siste versjon av OS-et? Hehe, hva er det? Jeg er av typen som har lite teknik peiling, sorry altså, er nesten litt komisk ;)

Du oppgraderer programvaren omtrent som på en PC. I praksis kopler du mobilen til iTuneskontoen din og søker etter oppdateringer. (I praksis vil du få beskjed opp på skjermen dersom det er en oppdatering som venter på nedlasting. )

Når du ikke slår av den knappen på toppen slik at skjermen står på hele tiden så trekker den nok strøm ja, det er jo skjermen som står for mye av strømforbruket på smarttelefoner.

Hvis du vil være enda litt smartere enn mobilen så går du på "innstillinger" (den der grå tannhjulfnutten på skjermen) og velger "generelt". Deretter går du til det valget som heter "autolås" og velger en passende tid til skjermen skal gå i standby etter siste utførte aktivitet. Jeg har valgt 2 minutter, men der er så klart flere valg. Da vil skjermen slå seg av etter angitt tid så den ikke ligger der og mumser i seg strøm. Husk - det er autolås du skal ha - ikke kodelås ;) .

Velger du kodelås kan du legge inn en firesifret kode som låser skjermen slik at ingen kan tjuvlåne mobilen. (Jeg har det også for jeg har mobilen ofte liggende på skrivebordet på jobb.)

Annonse
Skrevet

Puh, og "one more thing" - sjekk lysstyrken på skjermen. :ler: Det ligger også inne på "innstillinger". Jo lysere skjerm du vil ha, jo mer strøm går det.

AnonymBruker
Skrevet

Du oppgraderer programvaren omtrent som på en PC. I praksis kopler du mobilen til iTuneskontoen din og søker etter oppdateringer. (I praksis vil du få beskjed opp på skjermen dersom det er en oppdatering som venter på nedlasting. )

Når du ikke slår av den knappen på toppen slik at skjermen står på hele tiden så trekker den nok strøm ja, det er jo skjermen som står for mye av strømforbruket på smarttelefoner.

Hvis du vil være enda litt smartere enn mobilen så går du på "innstillinger" (den der grå tannhjulfnutten på skjermen) og velger "generelt". Deretter går du til det valget som heter "autolås" og velger en passende tid til skjermen skal gå i standby etter siste utførte aktivitet. Jeg har valgt 2 minutter, men der er så klart flere valg. Da vil skjermen slå seg av etter angitt tid så den ikke ligger der og mumser i seg strøm. Husk - det er autolås du skal ha - ikke kodelås ;) .

Tusen takk, Cata!! Nå ser jeg at min allerede lå inne med autolås på 1 minutt! Og allikevel så går den tom for strøm så fort! Merkelig. Så da er vel ikke det grunnen likevel, det at jeg ikke pleier å skru av skjermen, så lenge den står på autolås 1 minutt?

AnonymBruker
Skrevet

Puh, og "one more thing" - sjekk lysstyrken på skjermen. :ler: Det ligger også inne på "innstillinger". Jo lysere skjerm du vil ha, jo mer strøm går det.

Takk for fine tips! Jeg huket visst for AB i innlegget over, men det er jeg (TS) som skrev. Da skal jeg huske å søke etter oppdateringer i iTunes + sjekke lysstyrken.

Men, jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor batteriet varer så kort, jeg nå... Lysstyrken var medium og autolåsen stod jo på 1 minutt.. Og jeg bruker ikke mobilen spesielt mye egentlig..

Gjest Tekola
Skrevet

Skru ned lysstyrken mest mulig, om du ikke allerede har gjort det! For det suger enormt mye batteri på iPhonene!

Skrevet

Skru ned lysstyrken mest mulig, om du ikke allerede har gjort det! For det suger enormt mye batteri på iPhonene!

Thanks! Hvor lang tid varer batteriet på deres iPhone-r?

(Og hvor mye bruker dere telefonene deres?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...