Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg ser i en annen tråd her at folk kaster ut jula så tidlig.

Ganske mange sider de hiver ut jula allerede før 1 nyttårsdag.

Jeg har tenkt litt på dette og synes egentlig det er litt trist at folk ikke greier å ha julefølelsen mere enn en uke.

Her har vi juletrefest i dag i nabolaget, så for oss er ikke jula ferdig ennå.

Fra gammelt av var det vanlig å kaste ut jula 13. januar. Altså 20.dag jul. Da kom knut og kasta jula ut. For meg er det viktig å ta vare på tradisjoner og føre dette videre til mine barn.

Synes dere virkelig det er mer en nok med en uke jul? Alle forberedelsene man gjør, kjøper inn ting til huset, baker, vasker, kjøper juletre osv. osv. Bare for en uke?

Endret av Kanutten
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke slik at "13. dag knut kaster jula ut"? Det har jeg lært, iallfall.

Vi tar ned jula når nyttårshelgen er over.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt litt på dette og synes egentlig det er litt trist at folk ikke greier å ha julefølelsen mere enn en uke.

Fra gammelt av var det vanlig å kaste ut jula 13. januar. Altså 20.dag jul. Da kom knut og kasta jula ut. For meg er det viktig å ta vare på tradisjoner og føre dette videre til mine barn.

Synes dere virkelig det er mer en nok med en uke jul? Alle forberedelsene man gjør, kjøper inn ting til huset, baker, vasker, kjøper juletre osv. osv. Bare for en uke?

Ser fler gjør dette. Jula tidlig ut. Meg selv inkludert. Jeg ventet til 3 januar.Grunnen var enkel,jeg var dritlei hele julen. for mye kav og stress,helt til siste gjest gikk 2 juledag.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke slik at "13. dag knut kaster jula ut"? Det har jeg lært, iallfall.

Vi tar ned jula når nyttårshelgen er over.

Nei, det riktige er 20. dag Knut hiver/feier julen ut. 20. dag jul er 13. januar og derfor bommer mange og tror det er 13. dag jul (som blir 6. januar)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kaster ut jula 1. januar, da er det nytt år og frisk start!

For meg oppleves det litt stusselig å skulle hale ut jula så lenge, litt som om man prøver å dekke en litt for stor skive med litt for lite smør. Jeg "gir meg på topp". :gjeiper:

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har lært 20. dag jul som er 13. januar.

wikipedia ser ut til å være enig med meg i det.

Slutten på julen [rediger]

Når julen slutter varierer i de ulike kulturer. I Skandinavia varer høytiden helt fram til 13. januar eller tyvende dag jul (også kalt for Knuts dag).

Edit* satte inn noen punktum.

Endret av Kanutten
  • Liker 2
Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Pynter jo til jul 1.desember så julefølelsen har jeg hele desember :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg starter julefølelsen første søndag i advent og finner frem juleservise, julegardiner og litt julepynt. Når første nyttårsdag er omme har jeg kost meg i flere uker og har ikke lenger julestemning. Da er jula over i mine øyne og det føles bare trist å sitte i julepyntet hus når vi er i januar og tilbake til hverdagen. Derfor fjerner jeg jula rundt 7. januar.

Egentlig bryr jeg meg svært lite om hva folk måtte mene om dette.

• Liker 3
Gjest HollyDolly
Skrevet

men før i tida begynnte ikkje butikkene a sette op julepynt i september, da var follk ikkje sa dritlei før nyttar.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg starter julefølelsen første søndag i advent og finner frem juleservise, julegardiner og litt julepynt. Når første nyttårsdag er omme har jeg kost meg i flere uker og har ikke lenger julestemning. Da er jula over i mine øyne og det føles bare trist å sitte i julepyntet hus når vi er i januar og tilbake til hverdagen. Derfor fjerner jeg jula rundt 7. januar.

Egentlig bryr jeg meg svært lite om hva folk måtte mene om dette.

Kunne gjerne ha fjernet jula allerede første nyttårsdag, for den saks skyld.

Samme AB.

Skrevet

Det er vel fordi folk begynner jula i begynnelsen av desember. Jula begynner jo ikke før julaften, så når man har feira i nesten en måned allerede begynner man vel å bli lei når jula faktisk begynner...

• Liker 1
Skrevet

Romjula er den uka i året som bringer mange vonde minner, derfor ryker treet ut første nyttårsdag.

Gjest Cosette
Skrevet

Jeg for min del er glad i julen, men er veldig mettet når nyttårsaften er overstått. Det er noe med det at hverdagen starter igjen, det er et nytt år, og man ønsker å starte det på ny frisk, ikke dvele ved det som skjedde på slutten på det forrige.

I dagens vestlige samfunn får vi uansett julen trykket nedover hodet fra midten av november uansett om vi ønsker det eller ikke. Hele desember måned handler i det store og hele om jul. Jeg synes vel egentlig julen opptar mye nok tid allerede.

• Liker 4
Skrevet

Jeg rydder bort den lille julepynten jeg har fremme når jeg er lei, noe jeg som regel er en eller annen gang rundt nyttårsaften. Som regel venter jeg med å hive ut alt til 1. nyttårsdag, men det har hendt at alt har vært pakket bort tidligere også.

AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke å være trist på mine vegne.

Jeg synes adventstiden er koseligst. Etter 2.juledag så er liksom julen ferdig for meg.

Jeg begynner å pynte 1.desember, men treet kommer ikke opp før lille julaften.

Når et nytt år har begynt så er jula ferdig og jeg vil begynne "på nytt" med en nytt år.

Jeg elsker julen, men 1. nyttårsdag er den ferdig for meg.

Trenger ikke å synes synd på meg eller barna mine, vi har flotte tradisjoner selv om jeg hiver ut julen tidlig, i dine øyne.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har julestemning hele desember selv om ikke pynten kommer fra før lille julaften. Når nyttår er over er julestemningen over, sånn er det bare. Da kan pynte bare dra. Så for min del er det kun pynten som bare får stå en uke, og det er i grunnen nok. All hyggen, stemningen og kosen har jeg hele desember likevel, trenger ikke ha pynten ute hele tiden av den grunn.

• Liker 1
Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg begynner å bli litt lei jula etter nyttår, så da ryker pynten. men skal sies at her starter jula første søndag i advent, og vil heller sitte med julestemning før jul, enn etter jul.

Skrevet

Jeg er glad i julen, men vil bare få det vekk alt sammen 1. nyttårsdag, begynner å klø litt i fingrene på nyttårsaften for å rydde det vekk.

Vet ikke hvorfor men det er noe trist med julepynten som henger oppe langt uti januar. Det er liksom noe som er over.

Føler også at januar er noe nytt og friskt, og tenker på januar som en hvit og nøytral måned, man begynner liksom på nytt. Jula hører til året som var.

• Liker 1
Skrevet

Vi har alltid kastet ut jula 1. januar. Begynner alltid første advent med julegardiner, stjerne og lysestake i vinduet, juleduker etc. Treet pyntes normalt sett 22. eller 23. desember. Men 1. januar er jeg lei, da er det et helt nytt år og for meg hører jula desember til ikke januar. Jul for meg er advent og romjul, og jeg har ikke noe behov for å dra den ut når det er hverdag igjen og man ikke "venter" på julaften lengre. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...