daisy_dee Skrevet 8. januar 2012 #1 Skrevet 8. januar 2012 Heisann folkens, jeg har nylig flyttet inn i ny leilighet - hvor huseier var den som flyttet ut. Vi hadde overtakelse sammen i denne leiligheten, men den var veldig "uhøytidelig" og jeg har ikke leid på denne måten før (med en privatperson). Ved overtakelse snakket vi egentlig bare om litt praktiske ting, før jeg fikk nøklene og det var det. I går flyttet jeg inn i leiligheten og oppdaget sammen med resten av familien, hvor skittent det var her! Ingenting ser ut til å ha fått en skikkelig utvask! Det ser rett og slett ut som om huseier bare pakket sammen sakene sine og dro.. Av eksempler kan jeg her nevne; - "heksestøv" (veggene er naturligvis hvite også) - skitne vinduer - fingeravtrykk - skjolder på vegger og listverk - kluten ble sort da jeg vasket inni klesskapene - badet er skittent: gule fuger mellom flisene, toalettet hadde urin på kanten ("herreringen") - ikke vasket fryser/kjøleskap - m.m Lista kan altså fortsette... Det jeg da lurer på - kan jeg klage?? Eller si ifra?? Jeg må jo faktisk vaske alle flater før tingene mine kan plasseres .. Og tenker også frem til da jeg selv skal flytte herfra, da frister det jo ikke å skrubbe flatene når jeg finner det slik selv.. Og tenk om huseier vil selge når den tiden kommer - da vil de kanskje kreve av meg at leiligheten skal være strøken. Så, kan jeg be om f.eks avslag i neste husleie eller at jeg også kan la være å vaske "strøkent" når jeg selv skal flytte? Og viktig - hvordan skal jeg si ifra om dette på? Jeg vil beholde den gode dialogen mellom oss og ønsker ikke at det skal bli noen dårlig stemning. Til info betaler jeg 8500,- pr. mnd + strøm (tv, internett, varmtvann og fyring er inkl.) Håper noen kan hjelpe meg raskt med dette - regner med at jeg må si ifra til huseier om dette idag!
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #2 Skrevet 8. januar 2012 Heisann folkens, jeg har nylig flyttet inn i ny leilighet - hvor huseier var den som flyttet ut. Vi hadde overtakelse sammen i denne leiligheten, men den var veldig "uhøytidelig" og jeg har ikke leid på denne måten før (med en privatperson). Ved overtakelse snakket vi egentlig bare om litt praktiske ting, før jeg fikk nøklene og det var det. I går flyttet jeg inn i leiligheten og oppdaget sammen med resten av familien, hvor skittent det var her! Ingenting ser ut til å ha fått en skikkelig utvask! Det ser rett og slett ut som om huseier bare pakket sammen sakene sine og dro.. Av eksempler kan jeg her nevne; - "heksestøv" (veggene er naturligvis hvite også) - skitne vinduer - fingeravtrykk - skjolder på vegger og listverk - kluten ble sort da jeg vasket inni klesskapene - badet er skittent: gule fuger mellom flisene, toalettet hadde urin på kanten ("herreringen") - ikke vasket fryser/kjøleskap - m.m Lista kan altså fortsette... Det jeg da lurer på - kan jeg klage?? Eller si ifra?? Jeg må jo faktisk vaske alle flater før tingene mine kan plasseres .. Og tenker også frem til da jeg selv skal flytte herfra, da frister det jo ikke å skrubbe flatene når jeg finner det slik selv.. Og tenk om huseier vil selge når den tiden kommer - da vil de kanskje kreve av meg at leiligheten skal være strøken. Så, kan jeg be om f.eks avslag i neste husleie eller at jeg også kan la være å vaske "strøkent" når jeg selv skal flytte? Og viktig - hvordan skal jeg si ifra om dette på? Jeg vil beholde den gode dialogen mellom oss og ønsker ikke at det skal bli noen dårlig stemning. Til info betaler jeg 8500,- pr. mnd + strøm (tv, internett, varmtvann og fyring er inkl.) Håper noen kan hjelpe meg raskt med dette - regner med at jeg må si ifra til huseier om dette idag! Selvfølgelig skal du klage. Ikke vask. Du ringer huseier og be de på inspeksjon. Da får han velge om han tar det selv,leier seg folk.Det koster å få vasket. Be han komme med tilbud. Aldri om jeg hadde akseptert å flytte inn i noe som ikke er vasket på alle flater. Og det spiller ingen rolle om det er huseier eller andre. 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #3 Skrevet 8. januar 2012 Selvfølgelig skal du klage. Ikke vask. Du ringer huseier og be de på inspeksjon. Da får han velge om han tar det selv,leier seg folk.Det koster å få vasket. Be han komme med tilbud. Aldri om jeg hadde akseptert å flytte inn i noe som ikke er vasket på alle flater. Og det spiller ingen rolle om det er huseier eller andre. Du kan regne med at et firma vil ta 4 tusen for jobben. Ikke vent,men kontakt de med en gang. Du kan ikke la være å vaske når du flytter ut.
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #4 Skrevet 8. januar 2012 Her må du ta kontakt med huseier og klage FØR du selv vasker noe som helst. Uansett hvordan dere løser det her så må du selv vaske ordentlig ut den dagen du flytter. Gir du blanke i det så kan det ende med et trekk i depositumet.
daisy_dee Skrevet 8. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 8. januar 2012 Takk for svar! Huseier har flyttet til Bergen, så det vil dessverre bli vanskelig å få til en inspeksjon med henne. I tillegg opplevde jeg å få kameraet mitt stjålet i jula, så jeg har heller ingen god måte å få dokumentert dette på. Jeg har naturligvis en mobil med kamera på, men teknisk er dette ikke godt nok til å få med hverken skjolder eller støv .. Typisk min flaks. Leiligheten er ikke stor, i underkant 30 kvm. Tror dere vaskefolk ville tatt så mye som 4000,- for dette?
Gjest Blondie65 Skrevet 8. januar 2012 #6 Skrevet 8. januar 2012 Send husvert et spørsmål: er det vasket her. Se hva de svarer. Ikke vask før huseier har sagt at det er greit med avslag i prisen eller at de dekker det et byrå koster. Tullete husvert spør du meg. For meg hadde dette vært nok til å bli skeptisk til hele leieforholdet. En ting er spindelvev i et hjørne, men urinring og fingermerker på vindu er ikke "uheldigvis glemt". For meg er det også rart at en husvert ikke er der sammen med deg på overtakelsesdagen. Da går man sammen i fellesskap og ser at leiligheten er i god stand og har et "nullpunkt" man er enig om.
daisy_dee Skrevet 8. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 8. januar 2012 Send husvert et spørsmål: er det vasket her. Se hva de svarer. Ikke vask før huseier har sagt at det er greit med avslag i prisen eller at de dekker det et byrå koster. Tullete husvert spør du meg. For meg hadde dette vært nok til å bli skeptisk til hele leieforholdet. En ting er spindelvev i et hjørne, men urinring og fingermerker på vindu er ikke "uheldigvis glemt". For meg er det også rart at en husvert ikke er der sammen med deg på overtakelsesdagen. Da går man sammen i fellesskap og ser at leiligheten er i god stand og har et "nullpunkt" man er enig om. OK, da avventer jeg med vaskingen selv - men synes ikke det er noe hyggelig å ha det sånn lenge. Toalettet måtte jeg bare fikse .. Husverten var her sammen med meg på overtakelsesdagen, men som jeg skrev innledningsvis - vi gikk kun gjennom praktiske spørsmål og ikke hvordan det så ut renholdsmessig. Dette må jeg nesten ta på min kappe også, men jeg tenkte rett og slett ikke så langt da Uansett om jeg tenkte på det eller ei, så synes jeg ikke det skal gå ut over min rett til å si ifra. Sender utleieren en mail nå, så får vi se hva hun svarer ..
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2012 #8 Skrevet 8. januar 2012 Takk for svar! Huseier har flyttet til Bergen, så det vil dessverre bli vanskelig å få til en inspeksjon med henne. I tillegg opplevde jeg å få kameraet mitt stjålet i jula, så jeg har heller ingen god måte å få dokumentert dette på. Jeg har naturligvis en mobil med kamera på, men teknisk er dette ikke godt nok til å få med hverken skjolder eller støv .. Typisk min flaks. Leiligheten er ikke stor, i underkant 30 kvm. Tror dere vaskefolk ville tatt så mye som 4000,- for dette? nei ikke for så liten leilighet,men hvorfor har du ikke ringt huseier? Ring og spør hva som er vasket,om de sier det er vasket så sier du at du kontakter et vaskefirma til å se over leiligheten...si du vil be om pris fra de. Ikke sitt her og skriv..ring huseier.
Chelmon Skrevet 8. januar 2012 #9 Skrevet 8. januar 2012 Du burde ha sagt i fra med en gang du flyttet inn, du merket jo sikkert at det var skittent da du skulle pakke ut tingene dine? Det beste du kan håpe på nå en tid etter er vel å få avslag på neste husleie, om du har dokumentasjon/bilder av hvor skittent det var dagen du flyttet inn. (ta bilder på mobilen din, bedre enn 0 dokumentasjon) Leier du inn et firma for å dokumentere at det ikke er rent, dager (?) etter at du har flyttet inn hjelper nok ikke det for noe. Huseier må heller ikke dekke utgiftene du får med å leie inn et firma til å sjekke om det er skittent, eller om du bestemmer deg for å leie inn et firma til å vaske leiligheten.
Gjest Blondie65 Skrevet 8. januar 2012 #10 Skrevet 8. januar 2012 OK, da avventer jeg med vaskingen selv - men synes ikke det er noe hyggelig å ha det sånn lenge. Toalettet måtte jeg bare fikse .. Husverten var her sammen med meg på overtakelsesdagen, men som jeg skrev innledningsvis - vi gikk kun gjennom praktiske spørsmål og ikke hvordan det så ut renholdsmessig. Dette må jeg nesten ta på min kappe også, men jeg tenkte rett og slett ikke så langt da Uansett om jeg tenkte på det eller ei, så synes jeg ikke det skal gå ut over min rett til å si ifra. Sender utleieren en mail nå, så får vi se hva hun svarer .. Jeg synes du har vært sløv. Det er det som er vitsen med en overtakelse - at man går gjennom og ser på det. Signerer for mottatt nøkkel og at det er ok. At husverten er en gris er en helt annen ting. Du kan jo høre hva de svarer, men siden du har akseptert nøkkel har du mest sannsynlig også akseptert "grisehuset" og det har du i hvertfall gjort når du har flyttet inn. Og nei dette gir deg ingen rett til å forlate leiligheten i samme stand. Det kan godt være at husverten din ikke hadde tid til å vaske og priser seg lykkelig for at du ikke kommenterte det på overtakelsen. Du får jo se hva de svarer.
daisy_dee Skrevet 8. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 8. januar 2012 Du burde ha sagt i fra med en gang du flyttet inn, du merket jo sikkert at det var skittent da du skulle pakke ut tingene dine? Det beste du kan håpe på nå en tid etter er vel å få avslag på neste husleie, om du har dokumentasjon/bilder av hvor skittent det var dagen du flyttet inn. (ta bilder på mobilen din, bedre enn 0 dokumentasjon) Leier du inn et firma for å dokumentere at det ikke er rent, dager (?) etter at du har flyttet inn hjelper nok ikke det for noe. Huseier må heller ikke dekke utgiftene du får med å leie inn et firma til å sjekke om det er skittent, eller om du bestemmer deg for å leie inn et firma til å vaske leiligheten. Jeg flyttet inn i går/ i dag og det er da jeg merket det var skittent her. Har tatt bilder med mobilen (håper dem duger) og sendt mail til hun jeg leier av. Forsøkte å ringe, men den tok hun ikke.
Orchideae Skrevet 12. januar 2012 #12 Skrevet 12. januar 2012 Husverten var her sammen med meg på overtakelsesdagen, men som jeg skrev innledningsvis - vi gikk kun gjennom praktiske spørsmål og ikke hvordan det så ut renholdsmessig. Dette må jeg nesten ta på min kappe også, men jeg tenkte rett og slett ikke så langt da Uansett om jeg tenkte på det eller ei, så synes jeg ikke det skal gå ut over min rett til å si ifra. Sender utleieren en mail nå, så får vi se hva hun svarer .. Jeg skjønner egentlig at du ikke tenkte sånn veldig over dette. Når jeg flytter ut fra et sted, vasker jeg alt nøye. Det lukter rent og godt i hele leiligheten. Det forrige stedet jeg flyttet fra hadde ny leieboer kommentert hvor rent det var, og spurt om det var profesjonelle som hadde gjort det. Derfor er jeg vel kanskje litt naiv, men jeg regner jo med at andre tenker slik også. Og iallefall at huseier har sjekket at det er ordentlig rent FØR jeg flytter inn.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2012 #13 Skrevet 13. januar 2012 Heisann folkens, jeg har nylig flyttet inn i ny leilighet - hvor huseier var den som flyttet ut. Vi hadde overtakelse sammen i denne leiligheten, men den var veldig "uhøytidelig" og jeg har ikke leid på denne måten før (med en privatperson). Ved overtakelse snakket vi egentlig bare om litt praktiske ting, før jeg fikk nøklene og det var det. I går flyttet jeg inn i leiligheten og oppdaget sammen med resten av familien, hvor skittent det var her! Ingenting ser ut til å ha fått en skikkelig utvask! Det ser rett og slett ut som om huseier bare pakket sammen sakene sine og dro.. Av eksempler kan jeg her nevne; - "heksestøv" (veggene er naturligvis hvite også) - skitne vinduer - fingeravtrykk - skjolder på vegger og listverk - kluten ble sort da jeg vasket inni klesskapene - badet er skittent: gule fuger mellom flisene, toalettet hadde urin på kanten ("herreringen") - ikke vasket fryser/kjøleskap - m.m Lista kan altså fortsette... Det jeg da lurer på - kan jeg klage?? Eller si ifra?? Jeg må jo faktisk vaske alle flater før tingene mine kan plasseres .. Og tenker også frem til da jeg selv skal flytte herfra, da frister det jo ikke å skrubbe flatene når jeg finner det slik selv.. Og tenk om huseier vil selge når den tiden kommer - da vil de kanskje kreve av meg at leiligheten skal være strøken. Så, kan jeg be om f.eks avslag i neste husleie eller at jeg også kan la være å vaske "strøkent" når jeg selv skal flytte? Og viktig - hvordan skal jeg si ifra om dette på? Jeg vil beholde den gode dialogen mellom oss og ønsker ikke at det skal bli noen dårlig stemning. Til info betaler jeg 8500,- pr. mnd + strøm (tv, internett, varmtvann og fyring er inkl.) Håper noen kan hjelpe meg raskt med dette - regner med at jeg må si ifra til huseier om dette idag! Og hvordan endte denne saken?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå