AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #121 Del Skrevet 18. januar 2012 Da må jeg i samme ånd si at jeg virkelig håper du ikke har ansvaret for noen barn, siden du tydeligvis ikke synes det gjør noe om du spiller rulett med helsen deres. Kan du forklare nærmere hva du mener? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 18. januar 2012 #122 Del Skrevet 18. januar 2012 Jeg tror svaret er svært enkelt: Tolkning. En ateist, som du og jeg, vil alltid lete etter naturlige forklaringer, og, som regel finner vi det. En overtroisk vil ikke lete, siden hun allerede "vet" svaret, og serverer det som en anekdote for sin overtro. For å være litt slem: En ateist vil heller ikke lete etter forklaringer som er i strid med sin egen verdensanskuelse. Vi er sånn laget alle mann: vi har en verdensoppfattelse og alt vi ser rundt oss tolker vi i lys av denne. Noen ganger blir vi nødt til å revurdere denne verdensoppfattelsen og da får vi en ny tolkningsmetode. Min viktigste grunn til å ikke tro på det overnaturlige er at jeg så langt aldri har opplevd noe som ikke kan forklares naturlig samt at SAMTLIGE kjente personer som driver med overnaturlige ting er avslørt som løgnere. Jeg holder meg imidlertid for god til å rakke ned på opplevelser som andre har hatt da jeg umulig kan vite hva som har skjedd når jeg selv ikke har vært tilstede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulaboer Skrevet 18. januar 2012 #123 Del Skrevet 18. januar 2012 Så om jeg forstår deg rett så gjør du troende til mordere? Det finnes folk som har tatt selvmord pga feks kjærlighetssorg. Så om du noen gang har dumpa noen, er du da også "medskyldig"? Nei. Men de troende prøver å bygge et samfunn der de får flere til å følge det irrasjonelle tullet deres, og dermed dør enda flere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulaboer Skrevet 18. januar 2012 #124 Del Skrevet 18. januar 2012 Gode gud.... Jeg håper virkelig at du støtter redd barna, huleboer...Og ikke bare sitter på KG og diskuterer religion - siden du er så engasjert i det beste for barna verden over. Hvilken relevans har Redd Barna eller hva jeg støtter eller ikke støtter? Du ba om et eksempel, og jeg kom med et eksempel. Det er særdeles ufyselig av deg å prøve å endre tema på denne måten. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulaboer Skrevet 18. januar 2012 #125 Del Skrevet 18. januar 2012 Det er noe med denne setningen som skremmer meg. Hvor langt hadde du gått for å bekjempe tro? Så langt som jeg gjør allerede: Med ord og fakta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulaboer Skrevet 18. januar 2012 #126 Del Skrevet 18. januar 2012 For å være litt slem: En ateist vil heller ikke lete etter forklaringer som er i strid med sin egen verdensanskuelse. En ateist har ingen verdensanskuelse. Det eneste "ateist" er er en som ikke tror på Gud. En verdensanskuelse må være en ideologi, og den må bestå av mer enn bare en mening om en enkelt ting. Å ikke tro på julenissener ingen verdensanskuelse, for eksempel. Og jo, en ateist vil helt fint kunne lete etter forklaringer som er i srid med "sin egen verdensanskuelse". Det er for eksempel mange ateister som ikke tror, men som skulle ønske de kunne tro fordi det er så deilig å kunne skru av hjernen og bare få alt fra andre. Vi er sånn laget alle mann: vi har en verdensoppfattelse og alt vi ser rundt oss tolker vi i lys av denne. Noen ganger blir vi nødt til å revurdere denne verdensoppfattelsen og da får vi en ny tolkningsmetode. Heldigvis har vi noe som er objektivt: Vitenskapen. Så vi trenger ikke å sitte og synse i hvert vårt hjørne. Vi kan bare se på hva vitenskapen viser. Jeg holder meg imidlertid for god til å rakke ned på opplevelser som andre har hatt da jeg umulig kan vite hva som har skjedd når jeg selv ikke har vært tilstede. Det er forskjell på å ha en opplevelse man ikke kan forklare, og det å ty til første og beste forklaring fordi man desperat ønsker at denne forklaringen skal ha noe for seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #127 Del Skrevet 18. januar 2012 Så langt som jeg gjør allerede: Med ord og fakta. Interessant. Selv om jeg hadde vært 18 år, og mistet mine foreldre og søsken så hadde du gått inn for å bekjempe min tro med ord og "fakta" som beviser hvordan det ikke finnes et liv etter døden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #128 Del Skrevet 18. januar 2012 Hvilken relevans har Redd Barna eller hva jeg støtter eller ikke støtter? Du ba om et eksempel, og jeg kom med et eksempel. Det er særdeles ufyselig av deg å prøve å endre tema på denne måten. JAvel,deg om det, men temaet var nå barn da. Og sult er noe barn lider av i større grad enn "tro". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nusseli Skrevet 18. januar 2012 #129 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) En ateist har ingen verdensanskuelse. Det eneste "ateist" er er en som ikke tror på Gud. En verdensanskuelse må være en ideologi, og den må bestå av mer enn bare en mening om en enkelt ting. Å ikke tro på julenissener ingen verdensanskuelse, for eksempel. Og jo, en ateist vil helt fint kunne lete etter forklaringer som er i srid med "sin egen verdensanskuelse". Det er for eksempel mange ateister som ikke tror, men som skulle ønske de kunne tro fordi det er så deilig å kunne skru av hjernen og bare få alt fra andre. Heldigvis har vi noe som er objektivt: Vitenskapen. Så vi trenger ikke å sitte og synse i hvert vårt hjørne. Vi kan bare se på hva vitenskapen viser. Det er forskjell på å ha en opplevelse man ikke kan forklare, og det å ty til første og beste forklaring fordi man desperat ønsker at denne forklaringen skal ha noe for seg. Jag är ateist, precis som du vill framställa dig själv Hulaboer. Trots att jag är ateist så dömmer jag inte dem som tror på något högre, jag bara väljer att inte tro på tex GUD. Detta innebär oavsett inte att jag inte tror att det finns en del saker som faktiskt inte går att förklara med vetenskap. Jag har upplevt saker som inte är slump och mina upplevelser har lett till det jag känner idag. Du däremot är innestäng och naiv eftersom att du tror att enbart du sitter på sanningen. Ibland så måste man vara en person som klarar av att se detaljer för att faktiskt kunna se skillander. Du dömmer de troende som om de gjorde världen sämre. Det stämmer inte, det är extremisterna som gör världen sämre. Extremister kommer i alla färger och med alla olika typer av tankesätt. Till en viss grad av de tre inläggen jag läst här av dig, så verkar det nästan som om du är lite på gränsen till en extremist. Du ger dig inte med att "belysa" andra med DIN kunnskap, du ska banka den in i skallen på folk precis som om du visste bättre. Sista orden ska du nog få för det här är det sista jag skriver i den här diskussionen. Det är farligt att se saker med det svart-vita ögat, livet har så många fler färger man kan leva på! EDIT: Ber om ursäkt om jag har missuppfattat något då jag inte läst alla inlägg! Endret 18. januar 2012 av Nusseli 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #130 Del Skrevet 18. januar 2012 Så langt som jeg gjør allerede: Med ord og fakta. Huleboer, Hvor er din sans for rett og galt, når du hadde gått inn for å "bekjempe" troen til en 18åring som hadde mistet sin familie og tviholdt på tanken om at han en gang skulle få se dem igjen? Jeg synes dette blir moralt feil, selvfølgelig kan man diskutere på en respektfull måte, men å gå inn for å faktisk "bekjempe" en tro, så synes jeg du er like ille som folk som tvinger sitt eget livssyn over hodet på andre. Men vi får rett og slett bare være enige om at vi er uenige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulaboer Skrevet 18. januar 2012 #131 Del Skrevet 18. januar 2012 Interessant. Selv om jeg hadde vært 18 år, og mistet mine foreldre og søsken så hadde du gått inn for å bekjempe min tro med ord og "fakta" som beviser hvordan det ikke finnes et liv etter døden? Eh, hva er det du babler om? JAvel,deg om det, men temaet var nå barn da. Og sult er noe barn lider av i større grad enn "tro". Tro fører til sult. Tro fører også til annen djevelskap. Men du prøver selvsagt desperat å endre tema. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulaboer Skrevet 18. januar 2012 #132 Del Skrevet 18. januar 2012 Hvor er din sans for rett og galt, når du hadde gått inn for å "bekjempe" troen til en 18åring som hadde mistet sin familie og tviholdt på tanken om at han en gang skulle få se dem igjen? Hva er det du babler om? Jeg synes dette blir moralt feil, selvfølgelig kan man diskutere på en respektfull måte, men å gå inn for å faktisk "bekjempe" en tro, så synes jeg du er like ille som folk som tvinger sitt eget livssyn over hodet på andre. Så fordi en 18-åring tror at foreldrene hans lever i himmelen, så skal ingen noen gang engang trekke i tvil himmelens eksistens? Du er jaggu noe for deg selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulaboer Skrevet 18. januar 2012 #133 Del Skrevet 18. januar 2012 Jag är ateist, precis som du vill framställa dig själv Hulaboer. Trots att jag är ateist så dömmer jag inte dem som tror på något högre, jag bara väljer att inte tro på tex GUD. Hva så? Det eneste ateister har felles er at de ikke tror på Gud, så jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til her. Tror du at det du kommer med er en stor avsløring eller noe slikt? Detta innebär oavsett inte att jag inte tror att det finns en del saker som faktiskt inte går att förklara med vetenskap. Jag har upplevt saker som inte är slump och mina upplevelser har lett till det jag känner idag. Så du er såpass trangsynt at når du opplever noe du ikke kan forklare så er du ikke ærlig nok til å innrømme at du ikke vet, men velger i stedet å tviholde på irrasjonelle forestillinger? Du däremot är innestäng och naiv eftersom att du tror att enbart du sitter på sanningen. Ibland så måste man vara en person som klarar av att se detaljer för att faktiskt kunna se skillander. Jeg er ikke den eneste som sitter på sannheten nei. Det er mange særdeles dyktige folk i verden, fremfor alt forskere, som vet mye mer om ulike emner enn meg. Og om jeg er naiv, er du ufattelig kynisk. Du dömmer de troende som om de gjorde världen sämre. Det stämmer inte, det är extremisterna som gör världen sämre. Extremister kommer i alla färger och med alla olika typer av tankesätt. Till en viss grad av de tre inläggen jag läst här av dig, så verkar det nästan som om du är lite på gränsen till en extremist. Hva er en ekstremist? Irrasjonell tro gjør verden til et verre sted, og dreper også mennesker. Som jeg har gitt eksempler på. Du ger dig inte med att "belysa" andra med DIN kunnskap, du ska banka den in i skallen på folk precis som om du visste bättre. Du er en dobbeltmoralist, da nettopp du prøver å tvinge din oppfatning på meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #134 Del Skrevet 18. januar 2012 Hva er det du babler om? Så fordi en 18-åring tror at foreldrene hans lever i himmelen, så skal ingen noen gang engang trekke i tvil himmelens eksistens? Du er jaggu noe for deg selv... Jeg klarer ikke ta det seriøst om du begynner med fornærmelser mot min person. Kan vi ikke være litt saklige? Jeg snakker om at du trekker din tro nedover hodet på andre, uten å ta noe hensyn - og at en slik ungdom uten noe håp hadde tilsynelatende ikke vekket noe medfølelse, ihvertfall ikke nok til å godta at vedkommede har en annen tro enn deg for en grunn. Jeg mener at når det gjelder en slik uskyldig tro så skal det være rom til å velge selv, uten at man skal tvinge noe på andre for å "redde dem" Det blir akkurat som presten som skal frelse, for om man ikke blir frelst så skal man "dø av troen" eller altså, komme til helvete..Ser du ikke at tankegangen din her er ekstrem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulaboer Skrevet 18. januar 2012 #135 Del Skrevet 18. januar 2012 Jeg klarer ikke ta det seriøst om du begynner med fornærmelser mot min person. Kan vi ikke være litt saklige? Og det snakker du om som begynner å vri på det jeg skriver og dikte opp fantasihistorier om 18-åringer? Jeg snakker om at du trekker din tro nedover hodet på andre, uten å ta noe hensyn - og at en slik ungdom uten noe håp hadde tilsynelatende ikke vekket noe medfølelse, ihvertfall ikke nok til å godta at vedkommede har en annen tro enn deg for en grunn. For noe tull. For det første er dette et diskusjonsforum, og de irrasjonelle skal absolutt mase om alle mulige tullete ting. Da må dere nesten forvente at noen svarer. For det andre er en slik ungdom er irrelevant, med mindre han absolutt skal begynne å overbevise meg om at det er et liv etter døden. Jeg mener at når det gjelder en slik uskyldig tro så skal det være rom til å velge selv, uten at man skal tvinge noe på andre for å "redde dem" Det blir akkurat som presten som skal frelse, for om man ikke blir frelst så skal man "dø av troen" eller altså, komme til helvete..Ser du ikke at tankegangen din her er ekstrem? Jeg har aldri snakket om at noen skal dø eller komme til helvete. Det er du som er ekstrem fordi du dikter opp usannheter om meg og prøver å få det til at jeg er som deg. Du mener det er "ekstremisme" å bruke ord og fakta. Jeg ler rått av deg og påpeker hva reell ekstremisme er, nemlig religiøse og andre irrasjonelle som bruker vold for å tvinge sin tro på andre. Jeg har aldri tatt til orde for vold for å endre noens oppfatninger. Ikke en eneste gang. Så kutt ut de skitne løgnene dine om meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 18. januar 2012 #136 Del Skrevet 18. januar 2012 Dere som skal ha alt vitenskapelig bevist; - tipper det ikke hadde tatt all verdens av overbevisning å snu på flisa hvis dere hadde opplevd noe virkelig uforklarlig. Har opplevd min skjerv av "uforklarlige ting". Men ved å studere fenomene med rasjonelle og analytiske øyne har en kommet til bunns i sakene og funnet de faktiske forklaringene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 18. januar 2012 #137 Del Skrevet 18. januar 2012 Hvordan er irasjonell tro livsfarlig? Hvordan dør man av irasjonell tro? Når du sier du skal beskjempe irasjonell tro, hva mener du da? Skal du feks arrangere protest-tog mot folk som velger troen sin for grunner du ikke aksepterer? Eller? Synes det er veldig interessant hvordan du tenker, så jeg prøver å forstå. Hva skjer i hodet ditt når du snakker med noen som har en "irasjonell tro?" Er det en mulighet for deg å rolig akseptere at de tenker annerledes, eller ikke? Føler du at folk som har en irasjonell tro er mindre verdt enn deg? Selvmordsbombere, nekte blodoverføring og annen medisinsk behandling, omgås "Jim Jones'ene" i verden, selvord på grunn av kommende eller uteblitt dommedag osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2012 #138 Del Skrevet 18. januar 2012 Dere som skal ha alt vitenskapelig bevist; - tipper det ikke hadde tatt all verdens av overbevisning å snu på flisa hvis dere hadde opplevd noe virkelig uforklarlig. Hva med dere som skal alt religiøst/new age bevist da?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 18. januar 2012 #139 Del Skrevet 18. januar 2012 Du skal være bra dyktig, om du klarer å finne noe på mitt navn på google og på fb. På google finner du meg på skattelisten og i telefonkatalogen, på fb finner du bare dikt og ikke en eneste personlig ting. Men du må jo bare prøve iherdig å forklare det på den måten du vil, men jeg tror nå på det jeg vil og du har ikke klart å overbevise meg om noe annet enn at du fortsatt er trangsynt. Men så har det aldri vert mitt mål å overbevise deg om meg på noen som helst måte. Men det hadde vert fint om du prøvde å tenke kristisk og analytisk rundt disse temaene. Det kan være vondt å innse at en har blitt lurt, men det er veldig befriende for resten av livet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MorAase Skrevet 18. januar 2012 #140 Del Skrevet 18. januar 2012 For å være litt slem: En ateist vil heller ikke lete etter forklaringer som er i strid med sin egen verdensanskuelse. Jo, så lenge de kan besfestes i vitenskapelig metode. Enhver person som er hysterisk motstander av endringer er en person som hidrer menneskeheten sin utvikling. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå