Gå til innhold

Er de døde blant oss?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huleboer: Er det viktig for deg å ha en mening om hva alle andre har rett på å tenke/tro på?

Så fordi jeg ikke tror blindt på ting det er null bevis for, så skal jeg ikke få gi uttrykk for meningene mine?

Du har fått med deg at dette er et diskusjonsforum, eller hva?

Forøvrig er irrasjonell og blind tro livsfarlig, og jeg ønsker å bekjempe det.

Endret av hulaboer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som skal ha alt vitenskapelig bevist; - tipper det ikke hadde tatt all verdens av overbevisning å snu på flisa hvis dere hadde opplevd noe virkelig uforklarlig.

Hvis jeg opplever noe jeg ikke kan forklare, så er jeg ærlig nok til å innrømme at jeg ikke kan forklare det. Og blir jeg veldig nysgjerrig på hva det kan være, prøver jeg kanskje å finne ut av det.

Dere troende, derimot, konkluderer med en gang. Dere bestemmer dere for at forklaringen må være favorittovetroen deres: Aliens, gud, spøkelser, osv.

Ti troende med ti forskjellige irrasjonelle tanker opplever samme uforklarlige ting. Hver av dem vil automatisk gå ut ifra at det som skjedde skyldes det de tror på.

Bare de ærlige og åpensinnede vil innrømme at de ikke vet, og vente med å konkludere til de faktisk har mer informasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos den synske Snåsamannen, Joralf Gjerstad, for 15 år siden. For å få hjelp med fordøyelsesproblemer.

Plutselig sier han at jeg burde få sjekket den føflekken på innsiden av skinka, for den begynte å bli litt stor (det er den, og jeg er den eneste som vet at den er der). Det sa han bare i et bisetning, da jeg snudde meg for å gå. Jeg sjekket den og det var ikke noe galt med den, men han så den tydeligvis. :sjenert:

Han tok altså feil om at du trengte å sjekke den, men du tolker det som at han hadde rett. Typisk.

Det var forøvrig uaktuelt for han å ta betalt for tjenesten. Han kunne motta en gave, så mye som man følte man ville betale, eller ingen ting. Han ville ikke be om penger, for da trodde han at han kunne miste kreftene sine.

Fin måte å få betalt på uten at man egentlig ber direkte om betaling. "Fint med en liten gave bare..." Selvsagt vil de fleste irrasjonelle troende som tror de har fått hjelp være takknemlige og overøse mannen med gaver.

Pling, pling, pling, klingende mynt i kassen til bløffmakeren og svindleren Snåsamannen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi jeg ikke tror blindt på ting det er null bevis for, så skal jeg ikke få gi uttrykk for meningene mine?

Hvordan er irasjonell tro livsfarlig? Hvordan dør man av irasjonell tro?

Når du sier du skal beskjempe irasjonell tro, hva mener du da? Skal du feks arrangere protest-tog mot folk som velger troen sin for grunner du ikke aksepterer? Eller?

Synes det er veldig interessant hvordan du tenker, så jeg prøver å forstå.

Hva skjer i hodet ditt når du snakker med noen som har en "irasjonell tro?" Er det en mulighet for deg å rolig akseptere at de tenker annerledes, eller ikke? Føler du at folk som har en irasjonell tro er mindre verdt enn deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir du så irritert av det spørsmålet? Jeg spør om hvorfor det er viktig for deg hva ANDRE tenker. Hvordan påvirker andres tro deg i så sterk grad at du plages? Er det vanskelig å godta at verden over kommer til å tro og tenke alt de kan, og kansje i vil de tilogmed tro sterkere på grunn av at du vil "bekjempe" troen deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel av de som bekjenner seg til blind og irrasjonell tro, er ansvarlig for ett svimlende antall drepte, om man nøster litt i historien. Det er slett ikke bare religiøs tro i det regnestykket. Under Sovjet-samveldets storhetstid gikk det med hundretusener, under ett regime som anså seg selv som ateistisk. Paralellene til "vanlig" religion er der: En leder på toppen som ikke kan skiftes ut, kritikk er uønsket (spesielt utenfra), reformer blir aktivt motarbeidet, feil og mangler blir dekket over. osv osv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor blir du så irritert av det spørsmålet? Jeg spør om hvorfor det er viktig for deg hva ANDRE tenker. Hvordan påvirker andres tro deg i så sterk grad at du plages? Er det vanskelig å godta at verden over kommer til å tro og tenke alt de kan, og kansje i vil de tilogmed tro sterkere på grunn av at du vil "bekjempe" troen deres?

Jeg har allerede svart. Andres irrasjonelle tull påvirker samfunnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er irasjonell tro livsfarlig? Hvordan dør man av irasjonell tro?

Når du sier du skal beskjempe irasjonell tro, hva mener du da? Skal du feks arrangere protest-tog mot folk som velger troen sin for grunner du ikke aksepterer? Eller?

Det er haugevis av eksempler på at det er livsfarlig. Flere barn har for eksempel dødd av foreldrenes overtro (vaksinemotstand, motstand mot skolemedisin, tro på healere, osv.).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The problem with faith, is that it really is a conversation stopper. Faith is a declaration of immunity to the powers of conversation. It is a reason, why you do not have to give reasons, for what you believe. (Sam Harris, SALT talk 2005)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel av de som bekjenner seg til blind og irrasjonell tro, er ansvarlig for ett svimlende antall drepte, om man nøster litt i historien. Det er slett ikke bare religiøs tro i det regnestykket. Under Sovjet-samveldets storhetstid gikk det med hundretusener, under ett regime som anså seg selv som ateistisk. Paralellene til "vanlig" religion er der: En leder på toppen som ikke kan skiftes ut, kritikk er uønsket (spesielt utenfra), reformer blir aktivt motarbeidet, feil og mangler blir dekket over. osv osv

Så om jeg forstår deg rett så gjør du troende til mordere?

Det finnes folk som har tatt selvmord pga feks kjærlighetssorg.

Så om du noen gang har dumpa noen, er du da også "medskyldig"?

Tror du at folk noen gang har tatt selvmord for å ha blitt gjort til syndebukk, på samme måte som du gjør troende til syndebukker?

Om man skal tenke sånn, så er vi alle medskylding til ettellerannet, og burde gå rundt med hengende hoder og være evige deprimerte. Heldigvis er ikke folk flest så galne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The problem with faith, is that it really is a conversation stopper. Faith is a declaration of immunity to the powers of conversation. It is a reason, why you do not have to give reasons, for what you believe. (Sam Harris, SALT talk 2005)

Du og du så fryktelig det er at andre har en tro som de ikke behøver å forklare for deg.....Noe så grusomt at du må leve med dette. :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om jeg forstår deg rett så gjør du troende til mordere?

Det finnes folk som har tatt selvmord pga feks kjærlighetssorg.

Så om du noen gang har dumpa noen, er du da også "medskyldig"?

Tror du at folk noen gang har tatt selvmord for å ha blitt gjort til syndebukk, på samme måte som du gjør troende til syndebukker?

Om man skal tenke sånn, så er vi alle medskylding til ettellerannet, og burde gå rundt med hengende hoder og være evige deprimerte. Heldigvis er ikke folk flest så galne.

Veldig underlig og skremmende at du blander selvmord oppi dette her. Nei, jeg mente religiøse mennesker som er direkte ansvarlig for lage direkte draptrusler/ordre (ta fatwaer som eksempel), med grunnlag i religionen sin, henger homofile fra heisekraner, fordi det står i den store kloke boken, steiner ihjel jentunger fordi de har vært "utro" (blitt voldtatt) mmm. Det er nok av djævelskap å ta av. Her i Europa må man vel tilbake til hekseprosessene for å finne tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er haugevis av eksempler på at det er livsfarlig. Flere barn har for eksempel dødd av foreldrenes overtro (vaksinemotstand, motstand mot skolemedisin, tro på healere, osv.).

Gode gud....

Jeg håper virkelig at du støtter redd barna, huleboer...Og ikke bare sitter på KG og diskuterer religion - siden du er så engasjert i det beste for barna verden over.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du og du så fryktelig det er at andre har en tro som de ikke behøver å forklare for deg.....Noe så grusomt at du må leve med dette. :skratte:

Jeg lever fint med at folk frivillig lurer seg selv på daglig basis, men det er trasig å diskutere med slike folk. Trenger du ei engelsk-norsk ordbok, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig underlig og skremmende at du blander selvmord oppi dette her. Nei, jeg mente religiøse mennesker som er direkte ansvarlig for lage direkte draptrusler/ordre (ta fatwaer som eksempel), med grunnlag i religionen sin, henger homofile fra heisekraner, fordi det står i den store kloke boken, steiner ihjel jentunger fordi de har vært "utro" (blitt voldtatt) mmm. Det er nok av djævelskap å ta av. Her i Europa må man vel tilbake til hekseprosessene for å finne tilsvarende.

Jøsses!!!

Selvfølgelig er disse tingene grusomt, men jeg trodde faktisk ikke vi diskuterte ekstremenister, men vanlige mennesker som tror at det er noe mer etter døden - altså at du mente hvermansen var en drapsmann. det synes jeg er en SKREMMENDE tanke å ha om andre. Da må man virkelig hate alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever fint med at folk frivillig lurer seg selv på daglig basis, men det er trasig å diskutere med slike folk. Trenger du ei engelsk-norsk ordbok, kanskje?

Du trenger jo ikke å diskutere med dem om du absolutt ikke vil. :) Hva mener du engelsk-norsk ordbok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Google, FB og andre mer eller mindre offentlige register.

The Oracle of Bacon viser hvor lite en trenger å vite om noen for å knyte masse informasjon til dem. Relasjonen til mennekser rundt oss er mye kortere en du tror.

Du skal være bra dyktig, om du klarer å finne noe på mitt navn på google og på fb. På google finner du meg på skattelisten og i telefonkatalogen, på fb finner du bare dikt og ikke en eneste personlig ting. Men du må jo bare prøve iherdig å forklare det på den måten du vil, men jeg tror nå på det jeg vil og du har ikke klart å overbevise meg om noe annet enn at du fortsatt er trangsynt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med denne setningen som skremmer meg. Hvor langt hadde du gått for å bekjempe tro?

La oss si at jeg har en tro som du er uenig i. Feks, at jeg tror mine døde foreldre og søsken, er med meg i "hjertet", jeg er 18, og er ensom, og alene.

Hvordan hadde du forsøkt å bekjempe min tro om du hadde møtt meg? Hva hadde du sagt til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig at du støtter redd barna, huleboer...Og ikke bare sitter på KG og diskuterer religion - siden du er så engasjert i det beste for barna verden over.

Da må jeg i samme ånd si at jeg virkelig håper du ikke har ansvaret for noen barn, siden du tydeligvis ikke synes det gjør noe om du spiller rulett med helsen deres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg i samme ånd si at jeg virkelig håper du ikke har ansvaret for noen barn, siden du tydeligvis ikke synes det gjør noe om du spiller rulett med helsen deres.

Det synes jeg var veldig stygt sagt. Du virker som en kvalm person..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...